Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Ik doe ook nog eens mee vandaag… Fijne Vostok vrijdag.

Ik wil nu niet direct met de eer gaan lopen, maar ik heb wel de dag van de 16e helemaal naar de 10e verplaatst. Verdient dit niet de @fdpg1963 medaille voor datum correctie?

15 likes

:1st_place_medal: :champagne:

:clinking_glasses:

3 likes

:1st_place_medal:

3 likes

Ik hoefde gisteravond slechts van de 22e naar de 9e :grin:

3 likes

Toch wel veel! :thinking:

:2nd_place_medal:

Ik moest 3 uur vooruit. Voordeel van een kistje vol. Waarschijnlijk volgende week de Desert-shield, die staat op 14e. De Sniper staat op 18e, helaas, gaan we niet doen. :rofl:

2 likes

Misschien moeten we die medailles wat definiëren… meer dan 25 dagen is goud, meer dan 20 dagen is zilver, meer dan 15 is brons ?

2 likes

Gelukkig heb ik maar 1 Vostok met datum. Maar hij had al zo lang geen polstijd gekregen en hij is veel te leuk!

Zeker niet doen! Echt een van jouw mooiste vind ik persoonlijk.

2 likes

16 maanden militaire dienst was niet voldoende om het Artillerie gevoel te behouden :joy:

2 likes

Vrolijke Vostok Vrijdag iedereen! Model 14090B, de Kosmodiver “mars dude”, nummer 32 van 669. Goed weekend alvast.

17 likes

Oh die is wel bijzonder! Zelfs @BroederBill heeft deze niet volgens mij…

2 likes

Fijne Vostok Vrijdag allemaal!
Vandaag de NA die ik op de valreep van 2024 binnen heb gekregen.

Vostok Prestige Retro met 2403 uurwerk

14 likes

Zit ik weer de rest van de dag met de vogeltjesdans in mijn hoofd.
Bedankt maar weer Jan. :sob:

2 likes

Ja, Vostok lanceerde deze in afgelopen November, DirkT plaatste hier toen een linkje van een YouTube-review van dit model door Viktor Mankash. Vostok wilde kennelijk meeliften op de planeten-hype, veroorzaakt door de Moonswatch-varianten, waar ook Raketa en Slava al in waren meegegaan . De fabriek zet van een nieuw model meestal een aantal tientallen te koop op de eigen webshop om de interesse te polsen, en van daaruit de verdere distributiestrategie te bepalen. Die eerste batch was snel uitverkocht en ook al was ik op tijd geweest, dan had ik niet kunnen kopen omdat de fabriek alleen een SBERbank-rekening heeft en geen PayPal of Westerse credit cards accepteert. Dat maakt ons Westerse kopers afhankelijk van Meranom of Vostok-Watches 24. Maar Vostok heeft sindsdien nog steeds geen tweede batch te koop gezet en ook bij die andere handelaren zijn ze nog niet aangeboden tot op heden. Op Ebay is er een Italiaanse horlogehandelaar met Russische roots, waar ik al vaker van gekocht heb, en die aan zeldzame dingen kan komen. Ik loer dagelijks op Ebay en andere kanalen en ik heb een budgetpotje gereserveerd voor dit soort buitenkansjes. Dus toen diezelfde verkoper dit horloge plaatste, hapte ik. Ik moest het dubbele van de fabrieksprijs betalen, maar ik heb 'm wél.

3 likes

Mijn favoriete Vostok op deze Vostok Vrijdag… ik denk dat 'ie gemaakt is in het begin van het vijfjarenplan want hij loopt perfect, al jaren.

15 likes

Nee die heb ik niet. Die is geïnspireerd op het originele project de luna dude
Na de scheiding met meranom. Ging meranom bouwpaketten maken van de luna dude. Ik neem aan dat ze het zijn gaan uitbreiden. Heb je hem direct gekocht van meranom of is dit een mod?

Uiteindelijk werd de luna dude na een doorstart de cosmodiver. Met een Zwitsers uurwerk

10 likes

Mooi! Sniper dial, maar wat staat er nou onderaan de bezel? Een haai? Da’s apart, nog nooit eerder gezien!

Yep, bovenaan een ster en onderaan een haai. Zie je idd bijna nooit.

1 like

Gefelicteerd met deze leuke Vostok, ondertussen heeft u ook al aardig collectie opgebouwd als ik me niet vergis.

Wauw deze is wel heel gaaf!

2 likes

Niet mijn kleur.

1 like

Hallo Bill,
nee, die mars dude is echt, het is geen mod. Hoe ik eraan kwam, staat al in het antwoord naar Folkert.
Het ongenoegen van Ole Dokka destijds was terecht. Dmitry Buyalov had bij zijn Aziatische leveranciers onderdelen voor Dokka’s Kosmodiverproject laten maken, zoals dat via Meranom al vaak voor andere opdrachtgevers (zoals horlogefora) was gedaan. Gebruikelijk voor fabrieken uit China, Hong Kong, Taiwan, Korea etc. is, dat ze eerst samples ter goedkeuring sturen. Na goedkeuring wordt er dan opdracht gegeven voor productie en die is bindend. Er moet ook vooraf worden betaald. Daarna start de productie en worden de artikelen verstuurd en geleverd.

Ik denk dat de bezel-sample te vluchtig is bekeken en te snel is goedgekeurd. Er is niet goed genoeg op gelet dat de gele minutencijfers niet overal lijnden met de witte uurcijfers en dat is inderdaad op de losse bezel minder goed te zien dan met de bezel op het horloge, waarbij de cijferplaat-indices ervoor zorgen dat “misalignments” in bezel-indices extra opvallen. Toen ze meer dan 1000 bezels (die al waren betaald) met allemaal dezelfde goedgekeurde printfout afgeleverd kregen en toen pas de fout ontdekten, hadden ze een vet probleem. Er zal een forse ruzie zijn geweest, en die werd nog erger toen de corona-maartregelen kwamen.

De Vostok fabriek geeft het hele personeel vrij in de maand Juli, maar in alle andere weken wordt er gewerkt. Zelfs iets harder, om genoeg producten in voorraad te hebben voor de productieloze weken in Juli. De fabriek heeft geen grote voorraad en maakt hoofdzakelijk wat door verkopers wordt besteld en wat qua trend goed loopt. Ze werken met weekroosters en dagelijks worden er kleine batches gemaakt van specifieke modellen, warvan men zeker weet dat die kort daarna ook zullen worden verkocht. Zo houdt men “dood kapitaal” in de magazijnen beperkt. En voor een fabriek die ouderwets en vintage oogt, werken ze behoorlijk “just-in-time” (het maken van spullen pas op het moment dat ze nodig zijn). Als betalende opdrachtgevers zoals Meranom batches van een specifiek model wil laten maken, dan moeten ze “slots” productie- en assemblagetijd reserveren en afhuren. Als Meranom de horloges in een 710-kastje wil hebben, dan maken de kastfreesmachines en de polijstafdeling in die week wat meer 710-kastjes vanwege die bestelling. Toen als één van de corona-preventiemaatregelen de “afstandregel” in werking trad (die het aantal werkplekken reduceerde) en er daarnaast ook medewerkers ziek raakten, besloot de fabriek om voorrang te geven aan de orders van vaste leveranciers en de slots voor projecten alleen nog in te passen als er ruimte voor was. Ole Dokka’s slots werden dus on-hold gezet en dat viel ook niet goed. De fabriek en Meranom zijn allebei niet bepaald sterren in communicatie, dus dit verergerde de ruzie en leidde tot een scheiden der partijen.

Buyalov zat daarna op een berg niet meer te gebruiken en al betaalde onderdelen, omdat het project was “meegenomen” door Dokka, die op zoek ging naar een andere fabrikant en bij Micromilspec terecht kwam. Buyalov begon daarom de onderdelen los te verkopen op Meranom, om zijn gemaakte kosten terug te kunnen krijgen. Dat lukte maar deels. De fabriek was zelf ook niet blij dat Dokka de klus had weggetrokken, want ze hadden geïnvesteerd in dure caseback-persmatrijzen voor het Kosmodiver-project. Buyalov en het fabrieksmanagement hebben kennelijk de koppen bij elkaar gestoken en in februari/maart 2022 is er alsnog een batch Kosmodiver horloges geassembleerd in de fabriek. De verkoop daarvan is in het Westen totaal onder de radar gebleven; deels vanwege de ontwikkelingen in Ukraine en sancties (waardoor de aandacht voor de fabriekssite en Meranom verdween) en deels vanwege de briljante aankondigingsvaardigheden van Meranom en van de Vostok-fabriek. Ikzelf had er destijds ook geen benul van. Op deze horloges was voor het eerst de project-caseback te zien, die als los onderdeel bij Meranom vòòr maart 2022 nooit te koop was. De fabriek maakt immers pas als het nodig is, en de Meranom-onderdelen kwamen uit Azië.

Er verschenen sindsdien verscheidene van die door Vostok geassembleerde Kosmodivers op Ebay, aangeboden door flippers. Ik heb er zelf ook eentje gekocht, voor rond de 600 Euro. Veel geld, maar 't was de enige manier die overbleef om er eentje te krijgen. Volgende week vrijdag zal ik 'm hier tonen.

3 likes