En als laatste voor vandaag in dit topic, deze Pobeda met zijn prachtige craquelé op de plaat, ik heb ergens gelezen dat dit een speciale techniek is en heeft te maken met gebruik van verschillende producten, 1 laagje dat later krimpt, wordt dan bewust zo langs de rand aangebracht waardoor er later deze craquelé ontstaat. Misschien kan één van jullie hier iets over vertellen.
Raketa, ook vaak Cheburashka genoemd.
Op de wijzerplaat staat gewoon Pobeda hoor Max.
Ook een leuk ding!
Nee, Dirk reageert op je post erna, maar wij hadden het nog over de puck, dat is echt een Raketa en geen Pobeda.
De bruine, wij spreken toch steeds over de puck of niet dan? En die blauwe noem je Raketa, maar dat is een Pobeda.
Leuke vangst Dirk!
Zeker omdat je ze zelf kunt servicen.
Werd misschien door dames gedragen, maar was specifiek bedoeld voor de jeugd. Veel heren droegen deze horloges trouwens vanaf het begin, vanwege de bescheiden maten terwijl de details toch grotendeels hetzelfde waren als die op de “grote” Amphibias en Komandirskies. Dus dragen is absoluut geen probleem; sterker nog, deze kleinere maten zijn weer enorm trendy aan het worden.
Er waren diverse kastmodellen en de hele reeks heette “Junior”. Voor jongens waren er veel modellen met militaire motieven, en die reeks heette “Kadet” (jonge aspirant-officier in opleiding). Een beetje zoals bij Opel; de Kadett was het kleine budgetmodel en de grotere luxere bakken heetten “Kapitän” en “Commodore” en “Admiral”. Dus als je op Google of Ebay/Etsy zoekt op “vostok junior” of “vostok kadet” (spel “cadet” voor Engelse aanbiedingen en “kadett” voor Duitse) zul je hele kuddes van deze horlogemodellen tegen komen. Ze werden vanaf de 90-er jaren gemaakt tot ongeveer 2000. In een Vostok-folder van 2001 worden junioren verwezen naar andere modellen, zoals de grotere Komandirskies met militaire motieven voor de jongens en dress-achtige modellen voor de meisjes. Eerste plaatje is uit een Vostok-catalogus uit de 90-er jaren en het tweede plaatje uit 2001.
Ik kan me ook een oudere advertentie van Vostok Junior horloges herinneren, met een jongen en een meisje en deze specifieke horloges erin, maar ik kan die niet meer terug vinden op internet. Meer dan een uur aan het zoeken geweest en dat vind ik voor nu even genoeg. Heeft misschien bij Ebay-plaatjes gezeten van een veiling die inmiddels afgelopen en weggehaald is.
Ik vond ook nog een bespreekvideootje:
Часы Восток юношеские / Youth watches Vostok - YouTube
Deze bron kennen jullie vast wel: een pagina uit de aanrader-website USSR-watch, waarop een heleboel Russische horlogefolders staan die gedownload kunnen worden. Каталоги часов СССР с 1934 года | ussr-watch.com
Bedankt Gerhard, erg interessant, het ziet er ook meer uit als een junior horloge, nu weten we weer wat meer over de achtergrond van dit horloge. Nogmaals hartelijk dank voor je bijdrage,
Toevallig kwam ik deze tegen op Tradera, het lijkt wel op die vervalste, maar je hebt helemaal gelijk.
Deze ziet er een stuk beter uit. Lijkt mij geheel orgineel.
Even in het boek gekeken voor je.
De bezels willen wel eens verschillen.
Voor de Generalskie wordt opgegeven dat het een automaat is. Verschil moet er zijn he!
Met rvs kast en pushers. Een groot kwaliteits voordeel!
Hieronder foto’s van mijn zwarte poljot 3133, voordat de kast en pushers vervangen waren.
Zie hier een chrome kast en pushers na jaren intensief gebruik, door vorige eigena(ren).
(Inmiddels geruild met puntgave exemplaren)
Chrome kasten en pushers zitten op de meeste “gewone 3133”, civiele Sturmanskie’s.
En zo ziet die er tegenwoordig uit. Ik gunde de fraaie zwarte met de zeldzamere cyrische belettering ook een fraaie kast en pushers.
Het uurwerk was al perfect. Leuk detail, de gestempelde datering op de brug. 4-88. Gemaakt in 4e kwartaal van 1988.
Hier nog de oude 4 digit nummering. 9980. Bijna 10,000 stuks dat jaar. Dat is ook de reden dat ze naar 5digit nummering overgingen.
Op deze Italiaanse site zijn diverse Junior- en Kadet-modellen te zien, en een heleboel interessante Komandirskies: Vostok / Восток - SOVIETALY™
Mooie link Gerhard, nu weet ik ook hoe die officieel heet, Vostok Kadett Blue Marine uit de jaren 80.