Tja, wat doe je in de tram naar werk,……precies beetje de tijd doden met het bijhouden van het forum. Dagelijks ritueel. (mede passagiers vinden het wel raar hoor dat er iemand zijn horloge staat te fotograferen).
Een kennis heeft een cadeautje voor mij uit de Oekraine meegenomen. Naar zijn zeggen een Molnija ‘chauffeurshorloge’. Een uitermate goed gekozen benaming, want met de handen aan het stuur kun je inderdaad de tijd effectief aflezen.
Echter, ik kan nergens iets over zo’n model terugvinden. (Hoewel via Ebay en Etsy er verscheidene aangeboden worden, allemaal uit de Oekraine )
Dus mocht ergens wat info rondzwerven…
Het deksel is dezelfde als van een Serkisof zakhorloge. Deze werden door Molnija gemaakt voor de Turkse spoorwegen. Maar voor de rest lijkt het toch wel degelijk een regulier zakhorloge geweest te zijn. Hoewel het dan wel heel netjes is verbouwd.
Afijn, wat het verhaal ook is, het is een geinig horloge met als voordeel, dat het een passend formaat is voor mijn bijna 22 cm-pols
Leuk horloge! Doet me ook meteen denken aan mijn Omega chronostop “drivers edition”.
Wat meer ‘show’ in de naam, maar zelfde principe. Wijzerplaat en uurwerk gedraaid gemonteerd.
Julian Kampman beschrijft hier nog wat achtergrond info. Dit is caliber 3603, er is ook een 15 steens 3602. Kon helaas niet de chauffeurshorloge uitvoering vinden, ook niet bij mijn andere bronnen.
Er is in Oekraïne inmiddels een hele cottage industrie van horloges die gemaakt worden van wat ze aan onderdelen bij elkaar kunnen rapen en vaak ook (slecht) nagemaakte wijzerplaten. Dit is een oud zakhorloge waar ze lugs aan hebben gesoldeerd of dat in een kast (ws chinees) is gezet, uurwerk is uit 1984, de wijzerplaat, wie weet.
Talloze Big Zero’s, Poljot precisie uurwerken, Sturmanskies etc. met hagelnieuwe kasten en wijzerplaten worden er aangeboden.
Op zich vind ik het een prima toepassing, dit horloge van jou, van een uurwerk dat anders niemand zou dragen. Het uurwerk is trouwens een Russische versie van een Cortebert waar Rolex heel lang geleden ook gebruik van maakte. Dit is de 3602; er is ook een 3603 en die is schokbestendig. Molnija maakt ze nog steeds!