Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Zou mooi zijn. Als ze met applicaties zijn, ben je King of the Dials. Is er meteen te zien hoe ze die aan de achterkant vast gemaakt hebben. Lijmen aan de voorkant is te moeilijk en te tijdrovend zonder sporen, dus waarschijnlijk doorsteekpennetjes door gaatjes in de wijzerplaat en aan de achterkant vastlijmen.

1 like

dat ken je wel zeggen 25 meter

Jammer, maar er komt er nog wel eens eentje langs op Ebay. Zoals nu:

Vostok Amphibia automatic diver watch 710395 | eBay

1 like

bedankt voor u medewerking ik zal het overwegen om aan te kopen

39 mm heruitgave van de Poljot Okean door Volmax. Julian Kampmann kan 'm nog leveren, zolang de kleine en slinkende voorraad strekt. Poljot Volmax Sturmanskie Chronograph Ozean OKEAN OKEAH 3133/1981599 | Poljot 24

YouTuber Viktor Mankash besprak de 3133 Okean in 2020:
Часы хронограф ОКЕАН Штурманские 3133. Про лучшие часы СССР
De automatische Engelse vertaling door Google is redelijk.

De Russische uitspraak is wel grappig. Russich is vrij phonetisch en daarbij wordt in sommige gevallen de o ook nog eens uitgesproken als een a (bijvoorbeeld in Moskva = Maskva en Rossiya = Rassiya) Dat is ook het geval bij okean, wat wordt uitgsproken als akean.

2 likes

Rikketik is altijd erg druk. Enerzijds erg elitair of juist bakken vol met horloges per kg.
Ook niet echt rustige plekken om goed bij te praten. Wie woont er centraal en heeft zin in bezoek. Wat ruilen en/of kopen en verkopen. Misschien wat technische uitleg over zaken. Kunnen het potluck doen?

4 likes

Ja bedankt voor de herinnering Gerhard. :grin:

Ik kijk af en toe ook. En dan denk ik, toch maar doen? Verleidelijk.
Maar dan denk ik weer aan waarom ik mijne weggedaan heb. Moest een keer terug voor garantie en vond hem na die tijd nog niet perfect.
Met een Strela heb ik hetzelfde gehad. Moest 2 keer terug. Heb de indruk dat de kwaliteits controle bij die Volmax 3133’s minder is dan bij de oudere 80 er jaren Poljots. Zoals de Sturmanskie 's die ik heb. Zelfde patroon een beetje als bij Vostok.

Filmpje ga ik morgen even rustig kijken. Dank. :+1:

Ja, en het roestvrijstaal is niet het beste. Kan ook niet voor die prijs. Kastje is wel goed, maar dekseltje en kroon en kroonbus met schroefdraad zijn van mindere staalkwaliteit. Kunnen onder invloed van chemie zelfs roesten. Toen ik nog zwom in zee met een Amphibia had ik een plastic potje met kraanwater in de strandtas. Na het zwemmen het horloge in dat water, dan was terug thuis het zout mooi weggespoeld, ook onder de bezel en uit de springbars. Afspoelen onder de kraan en laten drogen.

Plastic potten in allerlei kleuren en maten | Plasticflessenshop.nl

2 likes

Dat gaat me echt te ver :grin: ook al is het goed voor het horloge.

Sinds deze zomer zwem ik in zee met mijn G-Shock, wel zo makkelijk. Draagt ook licht en comfortabel.

1 like

Je zult technisch wel gelijk hebben maar dat gaat wel erg ver. Ik heb nog geen corrosie aan een Amphibia gehad. Ook mee naar Italie gereden op de motor en in de regen. Tikje zure regen denk ik op de Duitse Autobahn. Maar in zoutwater zwemmen doe ik niet, indien wel, gewoon horloge even af. Kan ook toch? :slightly_smiling_face:

2 likes

Haha, las even dat Victor beroerd Russisch spreekt. Victor spreekt snel maar gelukkig wel verstaanbaar.

2 likes

Nee sorry, kan echt niet :grin:

1 like

Mankash is Rus, dus die kan het wel. Maar ik vond het grappig dat Russisch waarschijnlijk de enige taal in de wereld is die van de c in ocean geen s-klank heeft gemaakt (wat in Cyrillisch goed had gekund), maar een k. En dan ook nog beginnend met een a ipv. een o. Maar ja, wij hebben ook aparte taaldingetjes, zoals de uitspraak van Oirschot.

Het Pro Chasy kanaal van Viktor Mankash gaat als een trein. In het begin was het een hobby en was het gehaast, nu heeft hij zijn vorm gevonden en is het relaxter. Hij verdient ook meer geld met promoties omdat het kanaal veel kijkers heeft. In fabrieken en beurzen zien ze hem intussen graag komen, want hij heeft in Rusland een zelfde soort invloed opgebouwd zoals een Westerse YT-horlogereviewer die hier kan hebben.

2 likes

МОЯ КОЛЛЕКЦИЯ ЧАСОВ И ИСТОРИИ ЧАСОВОЙ ЖИЗНИ. Про Часы.

1 like

Flinke collectie Vostok Europe hier in Kraków.

Je moet ervan houden. Bakbeesten.
Prijzen in Poolse Zlotys uiteraard, ongeveer delen door 4 naar Euros.

5 likes

Klopt, volg Victor al vanaf het begin maar zie de laatste jaren dat hij het vooral moet hebben van de locale fabrikanten. Vooral Слава is inmiddels hoofdsponsor van het het kanaal geworden.

Ja, is zeer zeker poezelig en overdreven, maar het werkt wel. Ik had met een Seiko duiker nooit problemen, zelfs niet als ik had vergeten om hem thuis af te spoelen zodat het ding een nacht of langer had liggen drogen met zoutresten erop. Dat vergat ik dus met die Amphibia ook. Maar daar verscheen een bruinige waas op de achterkant, iets lichtbruinigs op de kroonschroefdraad en iets lichtgroenigs van onder de bezel. Ik heb meer dingen uit Rusland, zoals een multimeter, een boormachine, een radio en een stofzuiger. De Russen zijn op zich best goed op metallurgiegebied, maar ze weten ook dondersgoed hoe ze zaken zo goedkoop mogelijk kunnen uitvoeren. Hier noemen ingenieurs dat “adequaat” en daarginds waarschijnlijk ook. Ik heb trouwens een Made in Holland rvs waterkoker gehad met een gepuntlast tuitje eraan. Langs het randje bij de lassen begon het ook te roesten. Niet alle rvs is 316 of 904. En een Vostok heeft gewoon geen Doxa-kwaliteit, da’s de realiteit. Kan ook niet voor dat geld. Ik heb het laatst nog met een K-43 gehad. Zo’n Kirovskie retro model, dat ik na een zweterige dag had afgedaan en weggelegd zonder omkijken en schoonvegen. Roestpuntjes op de caseback. Heb ik weggewerkt en helaas geen foto van gemaakt. Maar als het weer gebeurt, maak ik er zeker een plaatje van.

Eigenlijk is het wel logisch, die aanslag op mindere kwaliteit rvs, met wat minder nikkel erin en geen chroom. En ook het groen van onder de bezel was te verklaren, want het stalen veertje in de bezel was verkoperd. Dat is tegenwoordig ook gemaakt van nikkelstaal. Maar zo kwam dus dat idee met dat potje met kraanwater. Kost geen drol, gewoon plons dat ding erin en het klotst zich onderweg vanzelf zoutloos door de bewegingen. Thuis minimaal werk, alleen even afsproelen. Zodoende.

Ik vond deze toch wel mooi. Vostok uurwerk. En interne verdraaibare bezel. Mooie kwaliteit. Bewerkt uurwerk en perfect afgeregeld. Leuke connectie met de boord klokken van de staats limousine Gaz 14. Alleen veel te groot voor mij. 42 mm meen ik. Toch maar weer verkocht.

chaika-gaz-14-limousine

1 like

Ja, Slava timmert behoorlijk aan de weg. Meranom lijkt ineens ook Slava-hofleverancier te zijn geworden, hun hele catalogus is daar te koop, inclusief de peperdure rariteiten zoals de “Russian Roulette” en handgegraveerde specials. Buyalov en zijn club pakken dat wel slim aan. De gelimitieerde Afalina duiker was er ook te koop, was me verbaasde, want die bestaat al een jaar en per kleur zijn er maar 500 van gemaakt. Meranom bood er van elke kleur slechts één aan. Ik kocht de oranjerode, en die werd daarna ook aangemerkt als “niet meer op voorraad”. Maar dat duurde slechts een paar dagen en er is weer een nieuwe. En ook weer slechts één. Dus het principe van opwekken van koopdrang via kunstmatige schaarste begint in Rusland ook mode te worden. Slava is sowieso duur, ze proberen duidelijk een “premium” imago voor zichzelf op te bouwen. Ze hebben best goede dingen gemaakt in het verleden waarmee ze de naam “roem” verdienen, maar ook veel volumespul van supermarktkwaliteit.

1 like

Het ontstaansverhaal van Vostok Europe is wel interessant. Ingenieurs uit Vilnius, Litouwen, werkten samen met de Vostok-fabriek in Chistopol. Veel Russische fabrieken met technische producten deden er vaak dingen bij van militaire aard. In Chistopol werden niet alleen horloges en klokken gemaakt, maar ook militaire radio’s en radarsystemen. Na het vallen van het IJzeren Gordijn en de Soviet-Unie vielen militaire orders weg en kon die afdeling van Vostok Chistopol het ingehuurde personeel niet meer betalen. Er zijn toen koffers met horloges naar Vilnius gestuurd bij wijze van betaling. De ingenieurs hadden inmiddels in de gaten dat ze met hun huidige expertise weinig kans op werk zouden hebben en tijdens de verkoop van de horloges hadden ze ontdekt, dat dat best wel vlot ging. Waarom dan niet zelf horloges gaan maken en verkopen?

De Baltische staten zijn super-Europess georiënteerd. Er is nog een paar jaar samenwerking geweest met de fabriek in Chistopol, waar ze uurwerken inkochten, maar sinds het Ukraïneverhaal en Litouwen’s hechte band met NATO is die band helemaal verbroken. Een voorbeeld is dit “Slava Ukraina! Support Ukraine!”-horloge. Zeer pro-Ukraine/pro-Westers. Ondanks dat kan VE niet ophouden met het gebruiken van Russiche fenomenen, zoals de ekranoplans en allerlei ruimtetechniek, voor de marketing en “legacy” van hun merk. Want zoveel spectaculaire uitvindingen heeft Litouwen zelf nou ook weer niet. Verbazend dat VE kennelijk goed verkoopt in Polen, want Russiche thema’s en verworvenheden liggen daar niet zo lekker. Ik vind dat VE-horloges er een beetje uitzien als appeltaarten. Hoge opstaande rand rond een drukke vulling. Je pikt ze er zó uit.

Craig Hester van het YT-kanaal R2A-watches interviewt hier VE-oprichter Igor Zubovskiy, één van die toenmalige ingenieurs uit de begintijd. De video laat enkele korte interessante zwart/wit-beelden zien van de radarproducrtie in Chistopol.
Vostok-Europe watches story of how the company was founded

4 likes