Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel X

Er staat niks over datuminstellingen in de forumrichtlijnen, dus daarmee is wat mij betreft de discussie plezant kort te maken, ongeacht of puristen daar anders over denken.

Ja, radium is erger dan uranium. Het zinksulfide in lume wordt continu gebombardeerd met de stralingen uit het bijgemengde radium, en brandt in feite langzaam op tijdens het gloeien (een soort materiaalmoeheid). Dus na een paar decennia gloeit radiumlume niet meer, maar het radium straalt er nog vrolijk onzichtbaar op los (anderhalve eeuw halveringstijd, geloof ik). Werken met oude radiumhorloges is dus gevaarlijk, vooral inademen van stof waar radiumdeeltjes in zitten. Dat is, wat ik ervan weet.

2 likes

:grin:

Kijk!

Even wat historie Gerhard. Lang voor jou tijd hier,…en ook nog voor die van Folkert was er een andere gewoonte op vrijdag.

Ik weet niet meer wie het bedacht, maar het posten van een Vostok op deze dag onder de bekende slogan was geboren. Heel gezellig en markeert het komende weekend en de gezamenlijke hobby.
Was niet gekoppeld aan wristshots op de actuele datum. Mocht ook een zeldzame Amphibia zijn waar je nog een foto van had.

Erg algemeen Vostok dus. En met soms de valkuil van steeds dezelfde foto’s posten uit je archief.

Folkert introduceerde het “actueel” fotograferen. Moet zeggen dat, dat ook wat heeft. Gaat dan echt over die dag en soms met een korte verwijzing.

Zo, lang genoeg weer.
Maar daar schrik jij niet van toch? :wink:

5 likes

Ik ga geen verbanning door Jur riskeren :grin:

Dat dus, velen denken dat radium-226 uit zichzelf licht geeft maar dat is een misvatting.

Maak er maar 1600 jaar van…

Dan weet je genoeg! Dragen is meestal geen probleem als ze in tact zijn.

1 like

Klopt was mij ook al opgevallen en is me door Jan ook wel eens uitgelegd dat dit niet super vaak voor komt( Sergeantskie).
Al ben ik niet geheel thuis in waarom mischien dat u daar nog wat zinnigs over kan zeggen.

De kleur, denk dat het wat vertekend door het het licht wat op de foto schijnt. Hij werd namelijk uit mijn handen genomen door mijn dochter op het moment van de foto. Maar wees gerust als ik hem niet draag is die netjes opgeborgen in een horlogebox in de kast.

Zo zie ik helaas wel dat ik de polywatch weer eens mag gebruiken :sweat_smile:.

6 likes

Dank voor de info!

Heb zelf nog even in het boek van de welbekende Juri Levenberg gekeken.
Hij heeft het over de 80’s. Opmerkelijk dat de scuba daar staat met de “gaatjes” bezel.

Blijft een boeiende horloge sector.

1 like

Als het ooit een voorstel van een forumlid was, dan heb ik er geen bezwaar tegen. Dan kies ik ook een klokkie met de juiste datum. Maar als het reden voor een ban zou zijn, dan wordt het eng. Omdat je bij de foto’s die naar de HF-server zijn geüpload, de basisdetails niet meer kunt zien (dag/datum/tijd van opname, type camera, sluitertijd en diafragma, etc.), kan ik me voorstelen dat er een wens is om zo authentiek mogelijk foto’s van dat moment te willen zien.

Mijn moderator-allergie is begonnen bij WatchUSeek, maar daar vertel ik een andere keer over.

3 likes

Het was meer als aardigheidje of grap begonnen tussen Jan en mij met die datum. Dus til er niet te zwaar aan, dat doen Jan en ik ook niet.
Zelf kan ik er niet tegen als de datum van een horloge verkeerd staat op het moment dat ik 'm draag. Dat is voor mij net zoiets als het horloge op de verkeerde tijd laten lopen.

Ik heb inderdaad de “live” foto’s geïntroduceerd op Vostok vrijdag. Ik draag dus ook consequent een Vostok die dag tenzij dat door omstandigheden onmogelijk is maar dan post ik nooit een archief foto om toch maar mee te doen. In dat geval geef ik alleen likes.

TL-3 leden zijn allemaal hulp moderators. Die moderatietaak wordt van je verwacht als je promoveert. Als je dat niet wilt kan Jur je vast zetten op TL-2. Maar die taken gaan uiteraard niet over de datum :wink:

2 likes

De horloges links en rechts ervan hebben kastjes uit de 80-er jaren, dat klopt. Over het kastje van 246 heb ik twijfels over herkomst uit die tijd. Over de bezel met secondestippen en de lume-dot verschil ik ook van mening. Vreemd, want die man zit zelf midden in die wereld en heel dicht bij alle bronnen. Tenzij je “80-er jaren” kunt opvatten als 1989.

Het is soms leuk om tegen de stroom in te gaan, zoals verkeerde datum of niet uitgelijnde bezel. Waarvan akte in de 2e foto. Het is dat er geen datum op deze Vostok zit.

9 likes

The only one I’ve got. :disappointed_relieved:

Maar wel met een zeer mooi en originele Bostock mesh. :+1:

11 likes

Klopt. Ik vind zijn beschrijvingen in dit boek wel wat summier. En soms met vrijwel dezelfde teksten.
Dus zou het ook nog een drukfout kunnen zijn denk ik weleens.

Ik zie graag bevestiging van verschillende bronnen dan. Bijvoorbeeld een oude catalogus. Heb een paar pdf’s daarvan, maar die zijn van 91 en 92.

Wat bezels betreft heb ik ook het idee dat Vostok zelf daar ook weleens wat willekeurig mee omging.

Dat was gewoon humor Gerhard, maar je begreep het al toch?
Mijn “historie” verhaal was wel serieus, zo is het ontstaan dus.

1 like

Oeh, die ben ik destijds misgelopen bij Meranom. Erg mooi horloge!
INCLUSIE 106 ziggo brand campaign 2024 olv uefa 20s 16x9 online v202 pitch10cents
Dmitry Buyalov was in die tijd als hoofd-ontwerper bij de Vostok-fabriek in discussie met de directie over hun conservatieve aanpak en de noodzaak om met nieuwe horlogemodellen te komen. Maar de directie vond de investeringen daarvoor te riskant. Toen heeft Buyalov op eigen initiatief contact gezocht met leveranciers uit Hong Kong en heeft daar componenten laten maken. De Vostok fabriek wilde wel meewerken met de assemblage, maar dan moesten er Vostok-uurwerkjes in komen. En om de nieuwe lijn te onderscheiden van de bestaande, werd de spelling Amifibia gebruikt ipv. Amphibia.

2 likes

Relax Gerhard. Zeker in dit draadje is er nooit hommeles.
Een van de gezelligste en vredelievendste van het hele forum.
En daar horen natuurlijk ook plaagstootjes over en weer bij.

4 likes

Intussen is dit wel een van de levendigste Vostok vrijdagen sinds lange tijd geworden! :+1:

Nog maar eentje. Mijn eerste 3 Amphibia’s, gekocht ca. 2011 - 2013.

10 likes

Ik zal gaan zoeken.

Na 1982 kwamen millitaire Vostok horlogemodellen ook beschikbaar voor burgers. De NVCh-20 kreeg toen bijvoorbeeld ook andere wijzerplaatkleuren, zoals groen, en er kwamen voor het eerst afbeeldingen op, zoals een zwaardvis en de voorloper van de scuba dude.

Ik kan me voorstellen dat ook militairen met die dingen hebben rondgelopen, maar ik kan me minder goed voorstellen dat de staatsinkopers van Soviet-legeronderdelen deze versies grootschalig inkochten. Levenberg noemt nummer 245 “Model for Divers of the Marines”. Ik zie een fantasiebezel zonder getallen en zonder lume-stip op dat model. En die kleine lume-stipjes op de uren, terwijl er bezels bestonden met grotere oplichtende cijfers en strepen, lijken me voor militaire duikers ook niet de optimale keuze. De wijzerplaten met grote lume-cijfers en -strepen werden toen nog steeds gemaakt. Waarom zouden duikers dan dit kiezen? Zoals gezegd, ik heb twijfels en ik zal zoeken.

5 likes

Ik spijbel vandaag

2 likes

De spreuk in je nieuwe vignetje is geweldig! Goed weekend alvast.

1 like

Ook maar gepikt

Bron: ussr-watch.com/watchcatalogues/

Als je op de download-link van de TENTO/Vostok catalogus van 1990 klikt, krijg je dit:

Каталог часов Восток, 1990 - TENTO-Внешторгиздат.pdf.

Staal wel de 250-kast van Levenberg in (nummers 245 en 247), maar de 420 nog niet. We zoeken verder.

Volgens de poll hebben 8 personen interesse in een meeting :+1:

2 likes