Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

Vergeet de purschuim niet!

1 like

Ik wist dat ik iets vergat. Seconden lijm ipv Loctite

1 like

Heb ik echt gehad he Bill, was echt een tank. Is er ooit eentje bij het stoplicht met een nieuwe wagen opgeknald. Zijn voorkant helemaal in elkaar, mijn Lada bumpertje ietsje naar beneden. Dus geen slecht woord over de Lada en natuurlijk ook niet over de horloges. Mijn subje en Raketta zijn nog steeds toppertjes :wink:

9 likes

Die datum schijf neemt jaar en maanden samen mee toch?
2025 lijkt dan niet te kloppen met die zondag boven de tabel waar ook de 10 en 31 inzitten van vrijdagen in october 2025. Zwart misschien wel. Ik weet wel dat de oudere uitvoeringen veel eerder stopten in de jaren. Dus deze zijn erbij gemaakt. Geen handleiding er bij gehad vanuit waar je hem kocht?

2 likes

Ik had de crème kleurige stationcar, ronde koplampen. Lampje onder de motorkap. Handpompje voor de benzine als hij vastgevroren was en een handvat om hem aan te zwengelen. Geen grap. Was mijn eerste auto

5 likes

Deze is idd een later product maar wel een SU uurwerk. Maar is direct van iemands pols vanuit moscow naar me gestuurd. Kennis van een kennis en daar weer de tante van enz

1 like

Gebaseerd op de Fiat 124. Gremi uit Groningen importeerde die.
Mijn schoonvader was blij toen hij hem inruilde voor een 2e hands Toyota. Maar was een later model Lada trouwens. Kom niet aan Fiat of zijn licentie modellen :wink:

1 like

Ik heb ooit een kapotte rotor gehad. Kon hem zo uit een fiat halen op de sloop. Was leuk

2 likes

Hij blijft mooi… Ik had er drie.
Die andere twee zijn ooit 4 nieuwe autobanden geworden en remblokken.
:grin:
Keuzes, keuzes

4 likes

Schoolvriend van mij had een luxe Lada 1500. Reed heel aardig zolang je maar niet een bocht om wilde. Ze willen alleen maar rechtdoor, je moest echt tot het eind van de bocht het stuur in bedwang houden.

3 likes

Dat soort verhalen ja, en loodzware koppeling.
Mijn vader had een orginele Fiat 124 stationcar.
Reed echt fijn.
(Maar bleek later een doorgeroeste en met teer gecamoufleerde chassisbalk te hebben.)

2 likes

De latere Lada modellen waren wel beter van kwaliteit… :thinking::joy:
Waarschijnlijk kennen jullie deze al maar ik vind 'm nog steeds geweldig! :grin:

1 like

Hij blijft leuk. Zou het met de MIG’s ook zo zijn?

2 likes

Start wat minder, maar zacht weer, dus waarschijnlijk te veel choke. :thinking:

Maar ruime koffer hoor. :wink:

2 likes

Zo zie je maar dat ondanks de Koude Oorlog de Soviets en de Amerikanen eigenlijk heel veel gemeen hadden. Qua auto’s in ieder geval.

5 likes

Touché

3 likes

Een vriend van m’n zoon bracht deze Poljot, niet lopend, met gebarsten glas, los achterdeksel, kroon die alleen de wijzers kon verzetten en als je eraan trok eruit viel, en los zittend uurwerk.

Had nog nooit een dergelijk horloge open gehad. Het bleek met twee lipjes vastgeschroefd te zijn aan een kunststof uurwerkring, waarvan er een was afgebroken en door het uurwerk zwierf, waardoor het niet liep. De bascule was het contact met de tirette verloren en ook met de koppeling, blijkbaar doordat er te hard op de tirette was gedrukt om de stift te verwijderen.

Na demontage en eerste bescheiden schoonmaak alles netjes in elkaar gezet, een passend glas gevonden, een lipje voor het vastzetten van het uurwerk uit een donorhorloge gehaald, een rubber pakking toegevoegd.

Mooi gemaakt uurwerkje met een ingenieus datum mechanisme met slechts 1 hefboompje dat om middernacht losschiet en de datum in één klikje doorschuift naar de volgende dag:

(bij het bovenste schroefje ontbreekt het lipje)

Voilà, een bandje erom en gewoon een leuk horloge!

14 likes

Inderdaad een leuk horloge en ook leuk om zo’n verslag te lezen. Dank voor het delen!

1 like

Gisteren sinds lange tijd weer eens een Russisch horloge op de werkbank gehad. Had geen extern werk meer dus pak ik weer wat uit eigen collectie (geen idee meer hoe ik hieraan gekomen ben). Deze vergulde Raketa ge-serviced en had toevallig ook nog een bijpassende band liggen. Na gedane arbeid enthousiast in het gezin geshowd en de enige reactie die ik kreeg was; “wat een fout ding”. Nou mijn Russische horloge vrienden, zeg het maar………

8 likes

Niks fout aan. Gewoon een cool ding…

2 likes