WAUW!
Vooral de lume is in beide gevallen erg mooi gedurende de nacht
Af fabriek nieuw vaak niet vanwege slechte kwaliteit controle de laatste jaren. Met vintage heb ik geen ervaring. Ik heb 4 redelijk nieuwe waarvan er 3 binnen minder dan 2 jaar voor service naar Dirk moesten. Dat is de vakman.
Neemt niet weg dat ik ze nog steeds erg leuk en origineel vind. Maar mijn kooplust is er wel vanaf op deze manier.
Ja dat snap ik, zou het zelfde vinden … wie is Dirk?
Ik ook niet om een super horloge te hebben maar enige standaard betrouwbaarheid is wel fijn. Ik heb geen probleem met +/- 20 seconde per dag als dat maar een beetje voorspelbaar is.
In de basis zijn de Amphibia en Komandirskie uurwerken echt niet zo beroerd. Wat eerder al is gezegd, de kwaliteitscontrole de laatste jaren een stuk slechter geworden helaas. Power, gangwerk en automaat is ondanks de wat ruimere toleranties helemaal niet zo slecht. De bottleneck zit in het echappement. Balanskloof verdient echt een beter ontwerp. Klempiton, regelsleutel en latoenkoper voor de hoogtelucht van de kloof kan eigenlijk niet meer. Dat is te goedkoop. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de laatste jaren de balansveer van een ander materiaal is gemaakt. Veel sneller magnetisch en lastiger af te regelen. Dat komt de accuratesse niet te goede. Grotere beaterror en +/- 10 tot 20 sec/dag zul je moeten accepteren. Denk dat Poljot in een aantal gevallen niet iets beter is. Maar vergelijken met Seiko(5) kun je het echt niet. Maar de uurwerken zijn ook zo goedkoop (net zoals Seiko 5) dat onderhouden en repareren voor de horlogemaker liefdewerk oud papier is. Een commerciële uurwerkmaker zal je aan de balie niet gaan helpen. Toch heeft Rusland ook hele mooie chronometrische uurwerken gemaakt. De 2809 is gebaseerd op de Zenith 135. Dat zijn echt verzamelwaardige klassieke uurwerken.
Haha echt koeterwaals voor mij😁
Ik heb wat vintage Vostok handwinders gehad. Na een service beurt liep een wel goed. Het is soms wat lastiger aan onderdelen te komen. Ook zijn de 2209 uurwerken moeilijker goed lopend te krijgen hoorde ik. Een van 2 kreeg mijn reperateur ook niet goed. Uiteindelijk beide maar weggedaan.
Momenteel is mijn enige Vostok Vintage een cccp Amphibia automaat. Ongeveer uit de jaren tachtig.
Die is mooier en met meer aandacht in elkaar gezet.
Is met name te zien aan de super scherpe print van de wijzerplaat.
Ook die moest eens goed afgeregeld worden een beurt hebben. Maar loopt betrouwbaar.
Wat betreft Poljot 3133 chronografen heb ik in het verleden een paar nieuwe gehad. Die waren toch wel gevoelig voor goed afstellen van het mechanisme. Moesten allemaal relatief snel voor garantie beurt.
Nu heb ik er nog 3, allemaal Vintage, jaren 80. Prima en stabiel. Fijne horloges.
Dus ook daar zelfde patroon zou ik zeggen.
Voor de lol ook nog 2 Electronica digitale re-isseu horloges gekocht. Her uitgaven van de eerste digitale horloges uit Rusland. Zeer betrouwbaar en leuk. Zo’n 40 a 50 euro meen ik. De kast is dan ook heel licht en eenvoudig en verchroomd. Maar wat zou het.
Prachtig exemplaar ![]()
Buiten het feit dat ik de Vostoks niet erg betrouwbaar vind is mijn smaak sowieso aan het bewegen richting dressy en sportieve horloges en heb ik echt genoeg duikers. Heb mijn geliefde Casio Duro en Casioak ook nog. Dus er is wel concurrentie.
Deze Slava vind ik dan ook echt heel mooi!
Kan dat?
Kom Dirk, deze woorden heb je zelf verzonnen, toch?
Zekers, maar dan wel in Dubai ben een echte vent he ![]()
Ech nie!! ![]()
Ik heb altijd gedacht dat die badplaats Scheveningen heette ![]()
![]()
Daar twijfel ik geen seconde aan! ![]()
Ja ik vind mijn verzameling sowieso groot genoeg, zo’n 15 horloges. De erfstukken, verjaardag cadeaus van mijn dochters en dressers winnen het van de duikers, zeker in de winter. Zelfs zodanig dat ik soms Vostok vrijdag oversla al kan het wel voorkomen dat ik op een andere dag een Vostok draag.
Ben nu op herfst vakantie in Polen en heb enkel 3 kwarts horloges mee uit
en ![]()
Nee joh, wij noemen dat شيفينينجن ![]()
Een hele mooie vakantie toegewenst
Dankjewel!