Fijne Vostok vrijdag, en uiteraard genieten van de zon .
Single staat wel op youtube, spotify kom ik niet.
Ik heb een Casio Duro, dat duikhorloge dat zo’n hype werd, en daar heb ik saffier op gezet, maar dan een single dome — dus vlakke onderkant en bolle bovenkant. En dan ook nog blauwe antireflectie. Dat vertekent iets en hoe het licht daarmee speelt, ik kan mijn ogen er niet vanaf houden als ik die om heb.
Je hebt ze ook met rode antireflectie, dat lijkt me bij jouw horloge echt heel speciaal als je dat erop zou zetten.
Man wat een ellende in Oekraine, laten we hopen dat de oorlog daar snel stopt en Poetin weer netjes zich terugtrekt binnen de grenzen van Rusland en daar blijft
Maar laten we ook niet vergeten dat wij in een vrij land leven mede doordat de Sovjet-Unie zo’n 27 miljoen mensenlevens offerde in de strijd tegen Nazi Duitsland, en de Sovjetunie was meer dan alleen Rusland.
Vandaag dus deze Vostok Amphibia 420 met een heerlijke spider dial, sunburst, rode ster en St. Joris lint, onderaan staat 3AKA3 MO CCCP, dus gemaakt in opdracht van het ministerie van defensie, schitterende vanille verkleurde lume op wijzerplaat en wijzers.
Op de platte caseback, want een handopwinder en daarme heel comfy dragend, het Sovjet kwaliteitsstempel, blijkbaar voldeed Vostok die jaren aan allerhande eisen in het kader van ongetwijfeld een vijfjarenplan.
Het horloge is gemaakt ter gelegenheid van 40 jaar Overwinningsdag, gek genoeg vierden de Sovjets die zelden met een grote parade, dit was pas de derde keer (na 1945 en 1965) deze keer wel, een grote militaire parade in Moskou mèt deelname van veteranen omdat dat realistisch het laatste lustrum zou zijn waarbij grote hoeveelheden veteranen aanwezig zouden kunnen zijn!
Binnenin tikt trouwens het zeldzame Vostok SU 2234 handopwinder uurwerk met hacking functie. Superblij dat @vouwfietser dit tot leven heeft weten te wekken, onderdelen zijn lastig te vinden.
Geweldig horloge, schitterend patina, historisch relevant verhaal erachter.
Uniek horloge en mooi gesproken Bas!
Dat is misschien nog wel iets inderdaad, nu is het volgens mij een mineraal glas wat vanaf de zijkant een doffe melkachtige doorschijning geeft Bedankt voor de tip.
Losgelaten? Of pincet
De Amphibian uit het JL boek lijkt wel een franken met een komandirskie (dat model uit de jaren 80, heb geen foto bij de hand, wellicht een edit later) secondewijzer.
Overigens mist jouw secondewijzer de staart, die zal verloren gegaan zijn en de urenwijzer lijkt me ook vervangen.
Ja idd! Alhoewel ik deze wijzer uit het boek ook weleens op 420’s ben tegengekomen.
Wijzers zijn of origineel of tegelijk vervangen, dezelfde verwering onder fel licht.
Even voor de sfeer mijn 119 kast Vostok’s. Helaas exen inmiddels. Ze dragen erg prettig. Niet te groot, met name de lug to lug maat en mooi plat. Een van de echt mooie kastvormen. Veel mooier dan de latere 090 kasten. Persoonlijke menig uiteraard.
Die van Bas ziet er strak uit, ik let vooral op scherpte en op de sunburst brushing van de kast. En met name dat achterdeksel is erg fraai.
Ik heb ze even opgezocht in mijn fotomap, diverse 80’s komandirskies waar die secondewijzer oa thuishoort.