Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

In een onlangs aangeschaft lotje Sovjet spul zat ook een zwarte YRAH (Uran). Ding zag er vreselijk uit, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om zoiets naar de prullenbak te verwijzen. Zeker ook gezien de leeftijd van 70 jaar. Dus aan de slag en zien wat er te redden valt.
De veer was strak opgewonden en er zat totaal geen beweging in het uurwerk. Niks forceren, gewoon dapper schoonmaken en maar afwachten. De verwachtingen zijn in ieder geval laag…

Ik zal je zeggen: nog nooit zo’n goor uurwerk meegemaakt! Een of andere vreemde plak zat erop, die er met benzine, remreiniger en stickerverwijderaar eigenlijk nauwelijks af ging. Mechanisch met een houtje en met de schroevendraaier nog wel enigszins.

En hoera, weer monteren!

Geleende balans erin en jahoor: lopen als een dolle! :slight_smile:

Nu nog eens aan de slag met de wijzers, maar verder kan ie ermee door. Toch weer een stukje geschiedenis gered. :wink:

14 likes

Leuk ding hoor! Mooie wijzerplaat! :ok_hand:

Inderdaad die wijzers nog eens van nieuwe lume voorzien misschien?

Maar hoe zit het met de oude lume van eentje uit de vijftiger jaren? Is dat veilig genoeg?
@fdpg1963 Folkert?

4 likes

Moeilijk in te schatten of dit radiumverf is maar een GM teller geeft 100% zekerheid en in dit geval zou ik dat absoluut nameten!
Mocht het radiumverf zijn dan ben je eigenlijk al behoorlijk gevaarlijk bezig geweest…

3 likes

Prachtig exemplaar :heart_eyes:

3 likes

Goedeavond beste horlogevrienden, ik heb deze Vostok maar weer eens tevoorschijn gehaald.

Ik heb het ooit es gekocht met de bedoeling het op te knappen, en dat was toen al redelijk gelukt.

18 likes

Een radium detector is een van de eerste dingen die ik heb aangeschaft, als je vintage verzamelt, is dat gewoon noodzakelijk.
Aan de kleur van de lume te zien denk ik dat het meevalt, maar zekerheid krijg je met een GM teller. Dus direct 1 bestellen, zijn niet duur en erg belangrijk om te hebben. Aliexpress heeft zo ook voor een 50 € of zo.
Verder vind ik het een prachtige plaat, wel de wijzers even opnieuw lume, ik koop die ook bij Aliexpress.
Als je de nieuwe lume hebt aangebracht dan kun je de lichte kleur iets donker maken met een beetje koffie, dan pak je een halve theelepeltje oploskoffie, die doe je in een klein potje dan schenk je daar warm water op en laat de korrels goed oplossen, dan pak je de wijzer op met een pincet en doop je de wijzer in de oploskoffie en daarna blaas je het met de blaasbalg droog, en zo doe je het ook met de andere wijzer, mocht je het nog donkerder willen hebben dan maak je de koffie gewoon wat sterker. Oefening baart kunst, lekker uitproberen.

5 likes

Inderdaad, meten is weten. Er zijn gelukkig niet veel Sovjet horloges waarin radioactief materiaal is gebruikt vanaf 1950. Voor de civiele exemplaren nog het minst, dat is bekend. Maar toch: better safe than sorry!

3 likes

Leuke methode!
Ik heb ook weleens donkergroen kleurpotlood vermalen om aan het lume poeder toe te voegen om de juiste kleur te krijgen. Je wordt vanzelf creatief! :smile:

5 likes

En wat kwam er uit de meting?

Heb ik ook al eerder gelezen.

1 like

Ik zou dat prima vinden voor mijn Vostok. Maar die heb ik dan ook niet nieuw gekocht.

1 like

Ik ook maar dit geval is anders, hij verloopt binnen een week van -25 naar +67 en dan is het niet leuk meer. Maar binnenkort gaat ie weer op reis naar Dirk dus dan komt alles goed.

1 like

Oei, deze was ik nog vergeten hier te posten.
Vandaag dus deze Ural om.

16 likes

Mooi exemplaar Peter :+1:

1 like

Ik heb ook poeders gebruikt, het nadeel van poeders toevoegen is dat de lume stevigheid verliest, ik heb erover nagedacht en ben tot deze methode gekomen en dat werkt heel goed en nu hoef je ook niet meer te gaan mengen.
Wel weinig water op doen, dus half theelepeltje oploskoffie en een 2 a 3 cm³ warm water toevoegen.

3 likes

Dank je Richard

1 like

En de nodige voldoening. Goed gelukt hoor. Mooi horloge geworden.

2 likes

Apart fenomeen zeg!! Heb dat eigenlijk nog niet vaker gezien, maar wel vervelend.

2 likes

Ik was net een nieuwere vostok aan het afregelen en het viel me op dat die regelaar wel heel makkelijk verschoof, kan het niet zoiets zijn? Want zo te zien loopt die van jou verder vrij strak, het golft niet steeds op en neer.

1 like

Goedemorgen mensen!

12 likes

Goedemorgen allemaal,

12 likes