Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XI

12 likes

Gefeliciteerd Wolter, mooie 3133. Uit ervaring moet ik zeggen dat het een razend uitdagend uurwerk is om aan te werken. Heb er een gedetailleerde service beschrijving van dus als je geïnteresseerd bent laat het mij even weten. Ben de uitdaging één keer, met redelijk succes, aangegaan om het 3133 te servicen. Echt wel leuk om te doen. Heb om die reden een aantal reserve kalibers liggen. Daarna geen meer gehad vanwege andere prio’s. Maar het is zeker de moeite waard de 3133 teleren kennen. In NL is bijna niemand die ws om de gebruikelijke commerciële reden die er zijn handen aan vuil wil maken. Misschien dat André @vouwfietser hier een uitzondering op is. Julian stuurt de 3133 naar een Poolse horlogemaker om ze te laten servicen. Dus zelf in Europa zal het schaars zijn met ervaringskennis. Terwijl de 3133 veel wordt toegepast is hele mooie collectable horloges zoals de Sturmanski reeks in alle facetten. Misschien moeten we een keer een clinical organiseren over de service van de 3133 dat de kennis ook in Nederland is en blijft.
Dit is oa mijn 3133 schatje.

9 likes

Hoi Dirk, goed verhaal!
André (vouwfietser) heeft mij een aantal keren prima geholpen met een Vostok. Ik heb ook nog een keer naar het servicen van een 3133 gevraagd bij hem. Daar wilde hij toen duidelijk niet aan beginnen.
De 3133 (en familie) is inderdaad ook weer een lastig uurwerk om het chronograph gedeelte netjes afgesteld te kruigen. En je moet eventueel onderdelen kunnen vinden.
Weet ook niet of vouwfietser nog russische horloges doet. Maar is te vragen natuurlijk.

Een ander forumlid heeft mij met 3133’s prima geholpen maar doet dat ook niet meer.

Ik heb ook verschillende 3133’s laten servicen bij Julian Kampmann. Poljot24. Dus in Polen. Netjes gedaan, heel redelijke prijs (toen ca 125 euro) en ca 6 tot 8 weken omloop tijd.

De laatste 2 foto’s van een 3133 die van 3 meter hoogte precies op de pusher was gevallen. Uurwerk liep verder nog goed.
Tip. Band netjes sluiten voordat je enthousiast de trap oploopt met je nieuwe Poljot.:grin:

8 likes

Mooie reactie Jan. @Macx zie je, werk aan de winkel.

:disappointed_relieved: pijnlijk Jan. Gevalletje zwaartekracht logica.

2 likes

Dankjewel Dirk, ik ben zeer geïnteresseerd Dirk. Laat het eerst maar komen en kijken hoe het loopt.
Elias de verkoper gaat het morgen opsturen. Was een leuke tip van Mark, ik ben gelijk lid geworden van het Duitse horlogeforum. uhrforum

2 likes

Is het echt zo slecht gesteld met de kennis van dit uurwerk? De 3133 is de iets verbeterde Valjoux 7734 (23 ipv 17 jewels en een iets hoger tikgetal), dus je zou verwachten dat de gemiddelde horlogemaker deze zou kunnen servicen. Onderdelen is wel een dingetje inderdaad.

3 likes

Vooral dat laatste hoor ik als argument.
Het uurwerk is volgens mijn ervaring erg degelijk en is niet de moeilijkste chronograaf. Afstellen komt wel precies. Gaat Dirk makkelijk lukken. :+1:

3 likes

Een mooie Dirk! ziet er goed uit, weinig krassen op de kast en zo te zien nog ongepolijst, kast nog mooi scherp.

1 like

Stuur het je op zodra ik in NL ben. Hier nog te perfect leven en mooi weer om naar het hete continent te gaan.

Gisteren een docu gezien over russische tanks. Hun eenvoud, massaproductie en uitwisselbare onderdelen tussen de modellen. Moest gelijk aan russische horloges denken

1 like

Onderdelen zou een ding kunnen zijn maar zijn nog genoeg losse 3133 kalibers te vinden waar je voor wat betreft onderdelen mee vooruit kan. Merk dat omdat het Russisch is veel horlogemakers afschrikt. Deels onbekend maakt onbemind en voor hen lastig in te schatten of het commercieel uit kan. Marktwaarde voor Sturmanski’s tussen de €300 met uitschieters €600? Dat maakt het striky om een service aanbieding te maken waar je als brood horlogemaker er niet zelf bij in schiet. Dan is nee zeggen eenvoudig als je werkbank al vol ligt met ETA’s, Omega e.d. Blijven hobby horlogemakers over. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Is dat de stap voor stap handleiding van @slls of heb je er zelf ook eentje gemaakt?

We zouden een centrale plaats voor dit soort handleidingen moeten hebben :thinking: