Nog altijd genieten
Welkom terug hier, mooie Okeah!
Zo’n gladde bezel vind ik toch wel heel mooi!
Vandaag is de Poljot Buran aangekomen vanuit Duitsland.
Ik moet nog even kijken hoe het werkt, ik heb geen ervaring met chronograven.
Heel erg mooi!
Dankjewel, dankzij een tip van Mark dat dit horloge te koop stond op een forum in Duitsland heb ik contact gezocht met de eigenaar en hebben we de deal gesloten. Mooi prijsje voor een mooie chronograaf, en het staat me goed, ik moet nog wel even uitkijken dat ik niet de verkeerde knop indruk,
ik heb weleens ergens gelezen dat dat erg nadelig kan zijn voor het uurwerk, weet jij hoe het precies werkt?
Ik heb het bovenste knopje ingedrukt en de centrale secondewijzer draait nu, is het nu de bedoeling dat die blijft draaien? Of staat die meestal stil en draait de kleine alleen rond?
De bovenste knop is voor het stoppen en starten van de chrono, de onderste voor reset. Volgens mij is het bij de Poljot niet verstandig om de chrono te laten lopen (in tegenstelling tot de Seiko versies).
Daarnaast ook niet verstandig de onderste knop te gebruiken als de chrono loopt.
Aha, dankjewel, de centrale secondewijzer draait bijna een minuut en dan staat het stil, ook de kleine staat dan stil, ik heb gereset, de centrale secondewijzer staat nu weer op 12 uur en de kleine draait weer rond. Ik laat het zo staan en kijk dan of het blijft lopen.
De grote centrale seconden wijzer is de chrono secondenwijzer.
Zoals al gezegd, starten en weer stoppen chrono, alleen …met de bovenste knop.
De centrale wijzer blijft dan staan op gestopte tijd. Je kunt hem aflezen nu. Liep hij meerdere minuten dan zag je de rechter kleine subdial wijzer steeds een minuut verspringen. Zo tel je de minuten.
Die kan tot 30 minuten, daarna begint hij weer bij 0. Dus dan zelf onthouden dat er 30 bij moet.
Na stoppen kun je er voor kiezen, weer door te laten lopen door opnieuw op de bovenste knop (pusher) te drukken. Dan loopt hij verder en telt die tijd er weer bij op.
Of je drukt, bij gestopte chrono, op de onderste en je reset alles. De centrale wijzer springt naar 12. En de minuten subdial wijzer naar boven. 0 dus eigenlijk.
De linker seconden subdial loopt altijd constant door en geeft de “gewone” seconden aan.
Mooie chrono!
Gefeliciteerd met je prachtige uurwerk, veel draagplezier toegewenst
Hartelijk dank Jan, voor de duidelijke uitleg, ik vind het beter om te vragen hoe het werkt, dan zomaar wat knoppen in gaan drukken waardoor beschadiging zou kunnen ontstaan. Nu is het duidelijk.
Dank je Richard, het is een heel mooi horloge, ik heb het ook nog steeds om, en het loopt nog steeds, en wel op tijd ook nog. Ik heb nog een vraagje over het opwinden, het opwinden gaat heel soepel, is dat normaal?, gewoonlijk voel je het einde van de veer aankomen, maar bij deze is dat niet het geval.
Graag gedaan Wolter. Ben ook een liefhebber van dit soort techniek. Lees gebruiksaanwijzingen ook altijd 3 keer.
Opwinden gaat vaak soepel bij een 3133. Veel slagen, maar er komt wel een eind. Bij ca 40 slagen? Ik zit momenteel niet in de buurt van mijn chronos, anders kon ik even tellen. Je hoort wel een eind stop te voelen.
Dat is goed te weten, een abrupt eind, je voelt het niet aankomen, ik zal er de volgende keer extra opletten.
Inderdaad naar de Duitse specuficatie voor een B-uhr (Beobachtingsuhr), maar wel met een Amerikaanse Lightning op het achterdeksel, vreemd!
Leuk ding Richard , maar zie ik nou goed dat de band veel te smal is of kijk ik naar een vertekening
Ja mooie chrono Wolter. Gefeliciteerd en veel plezier ermee.
Gisteren dagje wezen zeilen naar Stellendam. Mooi weer en lekker zeilwindje.
Goedemorgen Richard.
De Duitsers weten je wel te vinden.
Als ze maar niet allemaal tegelijk komen.
Een stukje Ruhla geschiedenis.
History of the Ruhla brand: The first watch to be mass-produced and the first German watch in space. 124 years in 24 images. | by Grigory Zabelin | Medium https://share.google/wRWbRb6RE7PY6sNqA