Dank je Charles.
Ik ben al allert op broquantes en markten. Ik kijk altijd even, vooral bij platte vitrine dozen. ![]()
Ik wil jullie wijzen op deze Franse versie van Marktplaats. Zelf heb ik via deze site nog niks gekocht, maar even bladeren en ik zag horloges die ik nog nooit had gezien en ook niet duur. (misschien zit daar verband tussen)
Dus: leboncoin
Vanmiddag begonnen met een Raketa.
Zwart chroom verwijderd, ik ben nu bezig met enkele koperlagen aan te brengen en daarna komt er een laag van zwart nikkel en als toplaag zwart chroom.
De kast wordt daarna opnieuw verchroomd.
Hier kun je het proces volgen
Met de Scuba Dude kan je ook mee duiken Bill.
Beterschap en geniet ervan. ![]()
Vlinderslag?
![]()
(In de hoop dat je echt in het water ligt
)
Bommetje. Ik mag weer onderwater
De kast is minder zwart geworden dan ik in gedachten had bij zwart chroom. Ik heb een mailtje gestuurd naar Betzmann met een paar foto’s van de oude toestand en de nieuwe.
Misschien heb ik iets niet goed gedaan, hoewel ik de gebruiksaanwijzing heb gevolgd.
Even lichtjes opgepoetst, De kast is met hetzelfde elektrolyt gedaan, omdat het toch niet zo zwart is.
Ik weet van een andere oppervlakbewerking dat voor het gewenste resultaat het “proceswater” soms zo goed als stil moet staan, en bij een andere bewerking het “proceswater” flink in beweging moet zijn (koeling werkstuk) voor het gewenste resultaat.
Heb je daar al is mee geëxperimenteerd?
Voor beweging een melkklopper of aquarium beluchter of iets dergelijks.
Variabelen stroom temperatuur en tijd zal je wel mee gespeeld hebben.
Ik las je bericht alsof je met handen in het haar zit
en daarom zeg ik maar wat!!!
Ik vond dit zo gek nog niet. De bubbeltjes die zich op het oppervlak hechten blijven bij een bewegende vloeistof minder goed zitten wat de hechting van het metaal wellicht beïnvloedt.
Zomaar een theorie die zich in mijn hoofd vormt hoor. Niet noodzakelijkerwijs op feiten gebaseerd.
Maar als ik die catalogus foto’s en de restanten zwart op jouw bezel bekijk, denk ik dat het orgineel met de een of andere diepzwarte laklaag gedaan is. Of coating.
Ook maar een gok hoor.
Dus dat verchromen zal het nooit datzelfde zwart kunnen worden. Misschien is jouw aanpak ook wel mooi maar anders.
Vind het zo gek nog niet hoor. Geeft een beetje stoomlocomotief vibe.
Ik heb dit met de electropen aangebracht. Ik heb maar 100 ml laten komen in verband met de prijs en het wordt toch niet zoveel gebruikt, denk ik.
Ik heb ongeveer 50 ml in een bakje gegoten. Ik ben wel vergeten te schudden; zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb al een mail naar Betzmann gestuurd en een paar foto’s, ook van de oude kast. Misschien weten ze bij Betzmann wat het is.
Bij grotere werkstukken heb je meer stroom nodig en moet het werkstuk in beweging zijn. Bij kleine werkstukken zoals deze bezel zou, als ik het in het bad zou hebben gehangen, volstaan met een keertje schudden om de belletjes te verwijderen. Bij gebruik van een electropen is dat natuurlijk niet van toepassing.
Ik ga het morgen nogmaals proberen.
Vandaag is er een donoruurwerk binnengekomen. Bij het monteren van de veer was ik een beetje aan het tobben; ik was vergeten een foto te maken en zag wel hoe het erin zou moeten, maar dat kwam eigenlijk niet overeen met hoe ik het altijd deed. Maar na een derde poging was ik bijna bij het einde van de veer gekomen, toen plotseling de veer en de ton de lucht in werden gelanceerd.
Het is zo’n veer met een verbredingsstukje dat precies in die spleet moet zitten; sommige van jullie weten wel wat ik bedoel.
Omdat ik toch al een donoruurwerk had besteld voor een brug waarvan een steentje gebarsten was heb ik niet meer gezocht naar de ton en de veer; die kom ik nog wel een keer tegen. Ik heb zo’n hekel aan zoeken dat ik er niet aan ben begonnen. Nu komt er nog een donoruurwerk; dat heb ik gekocht voor de wijzers. Het komt binnenkort binnen. Zit wel een ander kaliber in.
onderste voor de wijzers, hopelijk passen ze.

Wellicht zijn de foto’s van Jan in de catalogus in ideale omstandigheden gefotografeerd, zwarte achtergrond, kunstlicht, en geen kleurreflecties van boven het horloge.
Het rechtse horloge (brons ? zilverchroom???) ziet er zelfs tegen het zwart aan uit.
Ik sprong erin omdat jij niet tevreden was maar Dirk met:
klopt als een bus!!!
Een gasbelletje op een oppervlak van je werkstuk zal enkel een “defect” ter grote van dat belletje zijn en niet het hele stuk behelzen.