Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Tijdje geleden een Feusier gekocht, een fransman uit de seventies

Die bruine fumé wijzerplaat - die heeft het voor mij gedaan en de wijzers zijn ook heel mooi met de witte secondewijzer naast het wit dat terugkomt naast de lume van de grote en kleine wijzer

Er zat een veel te dik en stug bandje van 22mm op dat stond als een tang op een varken.
De bandaanzet is rond en 24mm, dus heb zelf iets moeten fabriceren.

Daarvoor heb ik mij op het bandje geïnspireerd waar dhr. Feusier ook de mosterd bij gaan halen is voor het horloge: een Omega Dynamic

Taper van 24mm aan de case naar 14mm bij de sluiting - zit geweldig comfortabel - waarom doen ze dat niet meer?

Over de service van de Eta 2782 valt weinig te zeggen, heb langer werk gehad aan het bandje.

Ondertussen 2 weken om de pols en dit moet voor mij toch de knapste wijzerplaat zijn uit de collectie. Kan er naar blijven kijken :star_struck:

20 likes

Mooi horloge. Ik snap dat je voor die wijzerplaat gevallen bent. Maar ook de minutenrand eromheen is een leuk contrast

1 like

De jaren 70 hebben veel mooie horloges opgeleverd. Die dikke indices zijn geweldig. Heel leuk horloge

2 likes

Dank jullie wel

ja hé

ik haalde em uit mekaar met een nagelknipper!

Vandaag aan een Raketa begonnen

Bezel is zwaar aangetast

Eerst zwarte chroomlaag verwijderd.

Nu bezig met enkele koperlagen aanbrengen.

6 likes

Leuk oud fransoosje met een Lorsa 237B automaat:

7 likes

De Raketa, eerst zwart nikkel op aangebracht,

Daarna zwart chroom, wat dus niet zo zwart is als ik in gedachten had.
Daarom ook gelijk de kast meegenomen.

4 likes

Morgen nog een laag leggen. Ik heb niet geschud voor gebruik; zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? De helft gebruikt van een 100ml-flaconnetje en met de pen aangebracht.

Ik heb op de Raketa-kast nu diverse lagen smoky chroom gelegd. Ik heb de kast verwarmd tot 170 graden, wat de hardheid ten goede komt.
Ik krijg het niet donkerder dan dit,

3 likes

Leuk Tissot projectje binnengekregen:

Gebroken stift en kroon weg, maar die had ik nog liggen.

Alleen de kunststof uurwerkring is helemaal naar de kak, dat wordt een zoektocht ben ik bang…

11 likes

Yep, die zijn zeldzaam. Je komt vooral die voor de versie met bracelet tegen, maar die is anders.
Ik heb er al een paar keer een laten 3D printen.

2 likes

Heb je daar een step-file van? :innocent:

2 likes

Ik zal even zoeken, denk dat ik het model nog wel heb.

2 likes

Wordt gewaardeerd! Hoe heb je het trouwens laten printen? FDM of SLM? (Het laatste zal wat nauwkeuriger zijn)

1 like

Even teruggezocht, was nog een andere afkorting :grin:, MJP:

2 likes

Ah resin, dat kan natuurlijk ook!
Is ook aardig nauwkeurig.

1 like

Citizen 6001 nog nooit zo veel vuil gezien :sweat_smile:

10 likes

Ik had nog nooit gehoord van (Lord) Elgin. Meisje Kachiri van YouTube kanaal The Second Hand vindt er eentje voor $10 en geeft hem een complete service. Erg leerzaam filmpje.

3 likes

Gister toevallig ook gezien. Toffe meid! Doet het goed!

1 like