Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Met de nieuwe veer is het stuk beter geworden; het prellen is eruit.
Nu de beat error nog afstellen.

10 likes

Hele mooie horloge met een groots uurwerk.

1 like

Netjes hoor.

1 like

7625 caliber, op de achterdeksel 8N, de wijzerplaat 8O (oktober 1968), dat klopt wel met elkaar.

Eenvoudig datummechanisme, geen snelverzet:

Klassiek ogende bascule en tirette:

Heel traditioneel een aparte brug voor de veerton:

Closeup van het kroonrad met de zeer fijne vertanding voor de Magic Lever:

Wachten op een nieuw glas…dan schoonmaken en weer monteren😊

7 likes

Die is ook heel erg mooi!!

1 like

Dankje! Deze moet binnenkort ook nog, is eigenlijk nog mooier:

Valjoux 7750

6 likes

Ik ben het weekend even een avondje aan het poetsen geweest!!
Het resultaat mag er zijn!

Voor

Na

15 likes

Prachtig horloge!

1 like

Toch wel semi snelverzet zo te zien.

1 like

Ja, je kunt de tijd terugdraaien om de datum nog eens door te schuiven.

1 like

Inmiddels weer een stukje verder, heb op aanraden van Yoeri40 het rad weer uitgebouwd en poging gedaan het van elkaar te halen. Vergde toch een hoop kracht om hem uit elkaar te krijgen, eerst geprobeerd met een tangetje maar de kans op schade leek me wat te groot. Beste manier bleek om 2 pincetten tegen elkaar te zetten en als wig te gebruiken om de canonpinion van de as te drukken. Kwam een hoop bruine zooi tussenweg zetten, verklaard het beroerde draaien in eerste instantie wel.

Helaas is me de pincet weg geschoten en heeft precies het rad van z’n asje gedrukt. Mooi balen natuurlijk, vooral omdat ik geen triebniet heb (staat wel op de verlanglijst). Heb een triebniet gemaakt van een stalen drijver voor bandpennen, ongeveer dezelfde ronding aan gegeven.

Hele verhaal toch weer aan elkaar weten te klinken, geluk was dat de tandjes/weerhaakjes gewoon teruggebogen waren naar boven en niet afgebroken. Ideaal is het niet maar je moet wat, beter eerst dit proberen voor er nieuw spul word besteld. Canonpinion iets bij elkaar geknepen en gemonteerd.

Uurwerk weer in elkaar gezet. Loopt eigenlijk best prima zo. Over 24 uur en met de automaatmodule er weer op nog eens kijken wat die op de timegrapher doet.

10 likes