Zo is het ![]()
Nu net van de werkbank gekomen. Een Velona met FE 233-66 uurwerkje. Loopt weer uitstekend.
Ik merk wel dat ik nog steeds erg moe ben en daarom erg veel bibber. Dit is even het laatste horloge waar ik aan werk. Wat een gedoe is het dan om de steentjes van de balans goed te oliën en weer terug te krijgen.
.
Goh. Deze zag ik niet aankomen uitgaande van de eerste foto. Netjes Patrick!
Nog steeds wel geleefd, maar nu wel degelijk acceptabel. Goed gedaan ![]()
Oh dat was een smakelijke veer!
Mutrix FHF 974 afgewerkt super blij met het resultaat. Voor het eerst aan de balans spiraal
gewerkt met succes
dacht dat de spiraal aan elkaar geplakt of gemagnetiseerd was. Na dippen en op de blauwe puk meerdere malen geen succes dus heel voorzichtig met een fijne spiraaltang en fijne naald
lichtjes wat buigen en dat deed de truc heel blij
weer een small step for this men
ps: ook fantastisch om te zien wat een leuk design de onderkant van de dial heeft, 2 paarden koppen tegen elkaar ![]()
Alles schroeven zover ik dit heb kunnen beoordelen op de juiste plek geplaatst en de rotor bridge kan weer normaal vast geschroefd worden… Ik ben blij ![]()
Gisteren het lopend gedeelte gedaan:
Vanochtend aan de voorkant begonnen
En nu zit hij weer in elkaar ![]()
als ik me goed herinner kan je die 2 ook van mekaar halen en knijpen!
Ik ga nu weer verder, ik had even oponthoud
Iets zit niet goed; het opdraaien gaat niet zoals het zou moeten zijn.
Dus misschien de veer verkeerd erin.
Het had te maken met de clickveer, verder niets aan de hand.
Ik probeer het af te stellen, met de plaat naar beneden is er een kort moment dat het 250 sec te snel loopt. Dat duurt een 10 seconden en dan zakt het weer naar beneden en na een 30 sec. loopt het weer even normaal en dan wordt het herhaald. Het zit precies op het moment dat ik op de juiste positie zit met de regulator. Laat ik 'em dan 30 sec. of 30 sec. te langzaam lopen, dan vertoont hij dat gezwabber niet. Verder zit er een flinke scheeftik in, de amplitude is hoog. Ik heb op het web gekeken naar de juiste liftangle en dat zou voor een Tissot 27 51 moeten zijn.
Denk dat je een preller hebt, zou er een zwakkere veer inzetten. Als je de scheeftik eruit haalt dan wordt de amplitude nog hoger…
Ik denk het ook, die veer is erg sterk. Ik voelde het al met erin zetten: deze amplitude is te hoog en misschien daarom ook zo’n grote scheeftik. Met het opdraaien gaat het voor mijn gevoel te zwaar en ook te snel vol.
Dus morgen zet ik er een andere veer in.
Kan t wel eens proberen inderdaad, niks aan verloren. Nu nog zien in te schatten hoeveel wrijving voldoende is.
Mini pulsar Quartz horloge van mijn tante bezig! Helemaal uit elkaar gehaald. Amaai niet helemaal mijn ding! Gelijk een day date
hopelijk werkt hij zo weer dan was het wel de moeite ![]()