Haha was het maar zo’n feest, ik denk dat ik hem wel in elkaar zou krijgen hoor maar wil dat risico niet nemen, ik maak bij chrono’s altijd wel wat foto’s:
Je hebt groot gelijk, ik vind het sowieso erg knap dat je dat weer in elkaar krijgt.
Tim, je bent toch geen horlogemaker?, maar amateurhorlogemaker. Dan is het wel zeer knap dat je al zover bent.
Ik heb de Junghans weer uit de Elma, een handjevol onderdelen, maar ik moet toch weer afwachten hoe soepel het in elkaar zetten gaat verlopen, of er geen veertjes de lucht in vliegen, etc etc.
Is toch wel een groot verschil tussen deze beide uurwerken.
Klopt ik ben een amateur, gewoon een leuke hobby ![]()
Zojuist begonnen aan de montage van Junghans cal. 98
De veer zit er weer in, een sterke veer hoor, maar het ging goed, deksel een beetje wiebelen en draaien en het viel er ook zo in.
Nieuw project deze Mutrix 17j blue dial FHF st 974
Valt weg op de timegrapher xxxx.130.?. Ben benieuwd wat we gaan vinden ziet er opzich netjes uit. Hoop een goede service veel doet.![]()
Voor ik het keyles gedeelte met de rocker kan monteren, moet ik aan de andere kant eerst een paar onderdelen vastschroeven.
Rocker zit nu ook op zijn plaats.
Deksel kan teruggebracht worden, ben benieuwd hoe dat gaat.
Deksel erop, alle raderen draaien lekker soepeltjes rond.
Ik dacht eerst dat ik de settingleverpin over het hoofd had gezien, maar kan er zo ook in.
De veerton iets opgedraaid, er staat druk op het escapewiel, dus dat ziet er goed uit.
Nog twee capjewels terugplaatsen en dan weten we of het weer gaat tikken.
Alles uit elkaar. Nog nooit zo’n schoon werk gezien. Nog nooit open geweest gok ik
zie ook geen code taal erin gekrast ![]()
1 capjewel zit erin, viel me mee, maar ging vlotjes.
Nu nog van de balans.
Ziet er niet slecht uit. Ik moet nog wel even de liftangle controleren; misschien is het lager dan 52.
En die joekel van een scheeftik eruit halen ![]()
Dat is weer een stapje verder, hè? komt nog wel.
Hoe werkt dat op zo’n uurwerk?
Door het verdraaien van de spiraalrol/collet?
Yep, als de pitonhouder niet versteld kan worden dan moet je de spiraalrol draaien op de balans.
Een Weishi 1900 is hierbij wel handig, die heeft 2 kleuren lijnen zodat je kan zien welke kant je op moet draaien:
Niet goed
Te ver gedraaid (geel en blauw zijn omgewisseld)
Goed ![]()
Is niet moeilijk, alleen wat oefenen om een gevoel te krijgen hoever je moet draaien.
Mooi Wolter, ook dat vergulden! ![]()
Heel klein klusje vandaag: deze had een glas zonder spanring, dat bijna los zat. Totaal niet passend, al zag het er niet verkeerd uit. Nu een goed Seiko-compatibel glas erin, met spanring, dus we kijken niet meer langs de plaat de kast in.
Edit: niet eens gelijk gezet zie ik
Ik heb het verder in elkaar gezet.
Ik kan op de lijsten van liftangles niet terugvinden hoeveel graden deze moet staan. De meeste hebben 52, ik heb twee Junghans-kalibers gezien: kaliber 620 52 en kaliber 674 57
Hier is 'ie weer, uit de dood herrezen.
Wow dat wist ik niet handig!
opzoek naar een nieuwe timegrapher dus ![]()
Wow super netjes ![]()
Weer wat geleerd… de kroon van mijn AS1780 zat een zwaar punt in als je de wijzers wilde verzetten. halverwege voelde je het ergens intern zwaarder lopen, Wijzerplaat verwijderd en het drijfwerk tussen de kroon en centerrad bekeken. Dit gebeurd bij die kaliber met een serie extra tandwielen blijkbaar zodat ze een iets grotere balans toe konden passen. Het kleine tandwieltje aan het einde in verbinding met het centerrad bleek een zwaar punt te hebben waar het bijna vastliep. Nu bestaat deze uit 2 delen. Ik dit rad uitgebouwd en gesmeerd, na wat op en neer draaien liep het weer mooi rond zonder zwaar punt. Alles in elkaar gezet… En nu heb ik geen aandrijving meer op de wijzers, alleen de seconden wijzer loopt nog. Eerst ingeving was dat de canon pinion niet genoeg wrijving heeft en dus de beweging niet overbrengt… 3x raden, die is bij zo’n AS1780 dus gewoon glad van binnen en draait vrij op zijn as. de wrijving tussen de 2 centerrad delen vervullen deze taak…Kortom we zijn van (veel) te strak naar veel te los/soepel gegaan. Al doende leert men, gelukkig was het centerrad nog te krijgen.
Vandaag weer een Seiko Lord Marvel opgeknapt. Ik had gehoopt, dat de wijzerplaat beter zou zijn, maar helaas is dat niet het geval. Nou ja, zo erg is het ook weer niet…
Zo kwam het horloge hier binnen:
Een hoop roest en DNA… ![]()
Maar met een hoop vlijt kon ik er toch nog wat moois van maken…
Uurwerkje meteen een beurt gegeven, een nieuw glaasje en voila…
Tikt nu weer met een mooie amplitude op 36K.
O, makkie😜