Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik heb het nu verguld, dus eerst goldflash, dat is een soort hechtlaag, en nu een ronde goud.

Ik ga het even in elkaar zetten. Hopelijk lukt het nu wel met die kroon.

Nog steeds wil ie er niet in.

Misschien even de plaat eraf halen en kijken wat er aan de hand is.

Als ik de plaat eraf haal, kan ik ook de wijzers vergulden. Zou dat mooier zijn?

6 likes

Vroeger werd er aangegeven dat het laagje 1 of 2 jaar meeging bij dagelijks gebruik. Dat er veel horkoges met een goudlaag over zijn is al boven verwachting. :wink:

2 likes

Ik kom morgen terug met deze Lagonda, dan heb ik de wijzers verguld en nieuwe lume erin.
Ik ben benieuwd hoe dat eruit zal gaan zien. Lekker prutsen is zo leuk.

4 likes

Dank je, het loopt ook heel goed hoor.

3 likes

@Macx Heel mooi gedaan … ik vind dit heel leuk… Ik ga dit ook proberen… Van messing naar Nikkel

2 likes

Dank je Robert. Als je hulp of advies nodig hebt, dan hoor ik het wel van je.

2 likes

Morgen ga ik ook deze Junghannes een beurtje geven. Het uurwerk is helemaal opgedraaid, en het is zo dood als een pier.

Ik ken dit kaliber niet, is het een beetje te doen?

Ik ben benieuwd of ik er weer leven in krijg.
Morgen drukke dag: eerst de Lagonda de wijzers vergulden en lumen, en dan deze Junghans servicen.

7 likes

Dank je, ga ik zeker doen als het niet lukt :+1:

2 likes

Hier is de Lagonda weer terug. Wat een horloge was dat, een paar jaar hier heeft gelegen zonder ernaar om te kijken, heb ik het gisteren aangepakt.
Dit is em, een totaal versleten kast, ik weet ook niet wat erop heeft gezeten. Als je naar de wijzers en het kroontje kijkt, zou je kunnen aannemen dat het chroom is geweest, maar net zo goed vergulding als je naar de cijfers en indexen kijkt.

Volgens wat ik aanneem is het kroontje ook naderhand erop gezet; het sluit niet goed tegen de kast aan.
Uit mijn onderzoek blijkt dat het kroontje er niet verder in kan, dus heb ik de stift iets ingekortt

Gisteren de kast verguld, en vandaag de wijzers en de lume aangepakt.
Nu ziet het er zo uit.

21 likes

Beter :+1:t2:

2 likes

Dank je Tim.

2 likes

Kast is mooi opgeknapt!

Wijzerplaat heb je ook opnieuw uitgelijnd, want die zat scheef.

Is het wit van de plaat nog schoner te krijgen?
Het wit lijkt zelfs iets meer zwarte vegen te hebben dan het wit op de eerste foto.
(Kan ook door de foto komen?)

2 likes

Update aan de Rodania ETA 1093

Lekker wat kunnen oefenen! Beat error afgesteld op de collet. Na het afstellen een trompet vorm in de spiraal dus met de pons aangedrukt zodat de spiraal weer mooi recht zit. Dit kwam al snel weer terug dus collet zat los naar mijn mening dit voor de eerste keer geprobeerd met een conische hole pons. Ging top dus wel gelukt. Daarna wel weer wat afstellen. Ook voor de eerste keer een glas met tension ring geplaatst. En de dial flink opgeschoond zaten veel vieze plekken op. Ook de kroon vervangen want die paste niet over de tube. Begint wat te worden. Nu langs de horloge winkel voor een seconde wijzer,veer, tirrete veer en eigenlijk een nieuw glaasje. Toch blij dat ik weer veel bij leer :heart_eyes_cat:

19 likes

Dank je, Jo. Het is maar net hoe het licht erop valt; de ene keer valt het meer op dan de andere keer.
Maar ik heb de plaat nog wel even nagelopen met een wattestaafje, maar dan langs de rand van de plaat. Ik heb ook de cijfers en indexen gevijld met een leervijl. Dit heeft weer wat glans teruggebracht.
Ik vind de vergulding ook aardig gelukt, maar of het origineel ook verguld is geweest, dat weet ik nog niet.
Al bij al, na twee jaar in een doos te hebben gelegen, mag het nu verhuizen naar een verzamelbox.

4 likes

Knap werk weer! Hajrik, je leert ook lekker snel hoor.
Bij mij is er ook een asje aangekomen. Ik heb het nog nooit gedaan, dus dat wordt voor mij ook een nieuwe ervaring. We zullen zien hoe dat zal gaan.

2 likes

Dank je wel!! :pray: Owh Nice daar ga ik binnenkort ook aan beginnen mijn Bradux tool is van de week binnengekomen. Ben benieuwd naar jouw bevindingen Misch kan je wat
Tips en foto’s a long the way posten :call_me_hand:t3:

2 likes

Zal ik zeker doen, ik ga eerst nog wat YT-tutorials bekijken.

1 like

Vandaag begonnen aan deze Valjoux 7765:

Begon al lekker, normaal pak ik de uren, minuten en secondewijzer in een keer eraf met de presto, maar de minutenwijzer had geen zin :rofl:

Heb ze gelukkig nog recht kunnen buigen…

Nouja hij ligt klaar in het bakkie voor een eerste handschoonmaak en dan door de Elma:

14 likes

En ik ben aan deze begonnen; alle onderdelen zitten nu in de Elma.
Junghans kaliber 98

6 likes

Veel onderdeeltjes, maak jij nu ook nog foto’s? Of kun je het zo weer in elkaar zetten?

2 likes