Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XII

Die kronen vallen bijna compleet weg achter de bezel. Ergens wel grappig.
Maar zijn ze redelijk te bedienen?
Een foto van de achterkant zou in inderdaad wel interessant zijn. Hoe is die kast?

2 likes

Opvallend detail is ook hier de vermelding ‘3AKA3 MO CCCP’ (gemaakt in opdracht van het ministerie van Defensie), terwijl het geen reguliere militaire Komandirskie lijkt met het Boctok-logo. Maar ik ben onderweg en niet in de gelegenheid om internet op te duiken.

Hoe dan ook, ik zou zoiets ook wel gevonden willen hebben :smile:

3 likes

Apart en leuk om te weten. Wel gaaf dat hij echt in opdracht van het ministerie van defensie gemaakt is. Qua uiterlijk is het dus geen typisch militair uitziend horloge begrijp ik?

1 like

Even de Komandirskie alarm uit andere hoeken

3 likes

Dat is wel een standaard Poljot alarm behuizing en ook de kronen lijken me origineel, maar die wijzerplaat die lijkt echt nergens op. Dat het netjes in elkaar zit maakt nog niet dat het origineel is :smiley:

2 likes

Wel leuk gedaan. Draait de bezel soepel en mechanisch stevig?
Beschouw het als een rariteit zou ik zeggen. In de motor hobby hadden we het over bitza’s. Of cafe racers, afhankelijk van de categorie. :grin:

1 like

Hier kun je zien dat de wijzers, kast en kronen overeenkomen met een originele Poljot alarm.

4 likes

Leuk zeg, zo’n alarm!

2 likes

Ik heb geen andere foto’s bij de hand, maar mijn alarm (de linker) heeft dezelfde kast.

9 likes

Hoi Jan, even in het hier bekende handboek gekeken van Juri Levenberg.
(Paar posts terug is dat boek ook op foto, in rood/geel :wink:)

Dit zal hem zijn. Ook die wat bronskleurige kast is te herkennen.

En foto’s hieronder ook interessant.

Versie uit de tachtiger jaren. Volgens beschrijving, groene dial en voor “grens” officieren.

Excuus voor de foto kwaliteit. Die is orgineel soms al heel slecht. De info is wel interessant dacht ik.

7 likes

Dit is wel echt een vondst. Wat ziet ie er mooi uit!!!

3 likes

Die tweede heeft opgelegde uurmarkeringen, die heb ik ook, dat is deze.

9 likes

Leuk Mark! :ok_hand:

1 like

Zou het een prototype kunnen zijn?

4 likes

Zo zie je maar weer de kracht van de gezamenlijkheid in dit ‘draadje’, Jan. Uiteindelijk komt zeer veel info op tafel.
Naast parate kennis zijn vaak de (foto-)boeken van Juri Levenberg en de Watches of the USSR-site van Dashiell zeer behulpzaam.

Het is een leuke zoektocht hoe de horlogegeschiedenis binnen de USSR en haar satelietstaten er uitziet, met soms verbazingwekkende of zelfs redelijk bizarre verhalen.

4 likes

Die bezel lijkt er mooi strak op te zitten, en als die ook nog goed draait.
En met orginele veer en groef is gemonteerd, is dat professioneel werk in ieder geval.

2 likes

Prototypes vanuit CCCP toevallig naar Nederland? Dat zou best gek zijn. De wijzerplaat oogt ook niet helemaal serieus gedrukt. Wel een handige creatieveling geweest.

11 likes

Bedankt! Heel mooi om te hebben die informatie. Zal inderdaad de eerste zijn.

2 likes

Bij deze mijn eerste post. Afgelopen zomer deze gekocht en sindsdien steeds geïnteresseerder in Sovjet/Russische horloges. Laatst dit forum ontdekt en lees nu aandachtig mee. Zo’n Poljot/Sturmanskie chronograaf begint wel te kriebelen. Toch maar eens op zoek :sweat_smile: (Tips zijn welkom, PB)

Fijne dagen allemaal! :evergreen_tree:

17 likes

Welkom bij de groep

2 likes