Bij het horloge waar @Pimelmees mee kwam had ik ook meer het gevoel van een Frankenstok dan een Modstok.
![]()
Precies ja, een mumbai-special-achtig gevalletje!
Geen probleem Dirk, dacht ik al. ![]()
Ik krijg altijd beetje jeuk van goedkope matige standaard spullen met de tekst
“zeldzame vondst”!
Geeft voor ondeskundigen de indruk een compleet orginele en unieke buitenkans te bieden.
Eerlijke mods, zoals die van jou, zijn een heel andere categorie. Die zijn voor de serieuze hobbyisten. ![]()
Ben toevallig vandaag eindelijk begonnen om mijn horloges te categoriseren. Alle bijzonderheden netjes noteren, de eventuele verhalen achter de fabrikant en/of het horloge op papier zetten (dat wil zeggen, kopiëren en plakken op de laptop) en natuurlijk de nodige foto’s erbij.
De Russen heb ik als eerste onder handen genomen. Althans, ik ben begonnen. Het is al met al toch een puist werk.
Wat tegenviel was, dat ik een hoop Vostoks blijk te hebben uit de schemerzone van eind jaren '80, begin jaren '90. Deze horloges hebben dan vaak een complete Amphibia kast, een Komandirskie wijzerplaat en het caliber is wisselend. Een kwestie van gebruiken van wat er nog op voorraad aanwezig is.
En al zoekend ontdek je dan ook dat gaandeweg sommige kastvormen en bijbehorende nummers veranderd zijn. Want zo heb ik blijkbaar een aantal horloges met een 341 kast, maar informatie over deze modellen is bijna niet te vinden.
Maar al met al leuk werk wat me ook nog eens van de straat houdt ![]()
Misschien was je er al mee bekend dan heb ik niks gezegd,
maar ik heb een app gebouwd die hierin uitkomst kan bieden:
Mocht je het willen uitproberen en een invite willen, trek maar aan de bel ![]()
Goedemorgen vrienden, allemaal een hele mooie Boctok vrijdag. Voorlopig moet jullie het wederom met mijn zelfgebouwde toolwatch doen. Vakantie zit er nog steeds niet op. Inmiddels Noorwegen verlaten en weer in mijn geliefde Zweden gearriveerd. Vandaag weer thuis in het Zweedse zomerhuis. Laatste week en dan naar NL om de draad weer op te pakken. Heb ook wel weer zin om aan de horlogebank te zitten. Ligt nog een Bulova, een Seiko en een Atmos klok op mij te wachten voor service en restauratie.
Goedemorgen mensen!
Het paard maar even aan de saloon gebonden voor een koffie. ![]()
![]()
Nu de zomervakantie film klaar is, heb ik maar weer eens een oud project opgepakt.
Een berg film materiaal van een trip naar de USA.
Mijn 2e hobby dus, film bewerken en monteren.
Fijne vostok vrijdag!
Ja is overal zoeken inderdaad.
Hier een kort stukje algemene info. En ze hebben meer aardige artikelen. Misschien al bekend?
Ook biedt Netgrafik wat achtergrond info en ook mooie foto’s.
Kan ook het bekende boek van Juri Levenberg nog noemen. De mijne via Bol ooit gekocht.
Ik vind de 119 - 090 altijd een leuk voorbeeld van oude en nieuwe vergelijkbare kasten.
119
090
De oude 119 was net wat compacter en platter vanwege de handwinder. Droeg ook fijner.
Verder had hij scherpere lijnen en tot slot een fraaie sunburst gravering voorzijde.
@sq100 Mark heeft de “echt zeer zeldzame” 300m versie van dit horloge.
Goedemorgen Jan,
eerlijk gezegd loop ik in dit soort situaties tegen mijn overdreven neiging aan om alle details aandacht te geven. Dus mijn horloges gaan niet alleen open om het uurwerk te bekijken, en wil ik dus graag weten welk caliber er oorspronkelijk in zou moeten zitten, maar ook het kast-type wil ik graag duidelijk hebben. En daar laten de boeken van Juri het afweten. Die benoemt de kasten niet. En geeft bijvoorbeeld de site van Dash - Watches of the USSR toch ook niet genoeg info. En ook op de sites van andere liefhebbers/verzamelaars of van producenten/verkopers vindt je niet alle oudere modellen.
En dus weet ik soms echt niet wat voor een kast ik dan in mijn handen heb of wat het verhaal achter een ontwerp is ![]()
Morgen Wolter,
klopt helemaal. Het is sprokkelen van info. Voorgaande jaren waren er toch wel meer liefhebbers sites met veel achtergrond informatie. Heb laatst nog eens een oude link geprobeerd, maar krijg dan een waarschuwing over privacy. Dan ben ik er direct klaar mee.
Boeken zijn er niet veel. (Dan kun je beter Omega verzamelen.
)
Misschien krijg je nog tips nu.
Een jaar geleden ben ook ik gezwicht voor dit Poolse Pripyat quartz-product. Toen ik van de week op de site van Meranom zag dat de originele modellen weer leverbaar zijn, heb ik mezelf er één cadeau gedaan ![]()
Geen gele wijzerplaat, vind ik een geforceerde link met radioactiviteit hebben. Geen azuurkleurige, want dat was de naam van het zwembad (Басейн Лазурний / Basijn Lazurnyj). Maar een witte met rode accenten, want dat waren de kleuren van de originele trainingsklok.
Laat de voorpret maar beginnen ![]()
En iedereen natuurlijk een fijne Vostok-vrijdag en een goed weekeinde!
Jan toch, foei ![]()
Toch ook jij een fijne Vostok-vrijdag!
Charles
Doe ik zo mijn best. ![]()
Macx he, die heet dan weer Wolter. ![]()
![]()
![]()
Heb deze via Vostokmod.com gekocht, werd vanuit een kleinere Poolse stad verzonden. Vandaar "Pools product’. Zonder enige bijgedachte, want ook Italië en vooral Spanje kennen veel Vostok-liefhebbers die ook zelf uitvoeringen ontwikkelen en verkopen. Alleen maar mooi, vind ik zelf.