Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel XIII

Bij mij ging er een andere term door mn hoofd :no_mouth: :grin:
De plaat is wel echt schitterend m.i.

1 like

Ik heb nog nooit een soortgelijk bandje met een ingebouwd kompas gezien, vandaar de term “interessant”

2 likes

Aha! Da’s wel gaaf dan!

2 likes

Aan die oude fifties sthurmanskie’s zag je soms ook zoiets, maar dan met een z/w pasfotootje.
Die werden later veel nagemaakt. Gezien de hoeveelheid Gagarin foto’s. :wink:

@Eddie
“enkel en alleen de vogeltjesdans.”

Dat heb ik nu met dat volkslied. Wees gerust, dat krijg je nooit in zo,n digitaal tingel tangel toontje. :thinking:

3 likes

Deze eindelijk weer eens.

10 likes

Goedemorgen

11 likes

The Hunt for Red October [1990] - Submarine Crew Sings Soviet Anthem scene [HD] (High) on Make a GIF

4 likes

Maar welk verleden?

Ontopic maar weer.

10 likes

… er is te kiezen uit 5 melodieën. (Het kostte wel weer even wat moeite om ze te vinden :face_with_spiral_eyes:) Helaas geen intro van het volkslied :woozy_face:

Heb geen flauw idee of en hoe ik een video kan uploaden. Maar iedereen zal wel een herinnering hebben aan dit jaren '70 kermishorlogegeluid :blush:

12 likes

Nou, in dit geval dit :point_down:t4: verleden, met vechtboten en zo.

9 likes

Dat vermoedde ik al. “Sail into history”. Die teksten zijn mooi. :wink:

Maar de “reality”?? Minder zou ik zeggen.

2 likes

Sean Connery kon de meeste teksten wel goed laten klinken. Je kent die scene toch wel?

4 likes

In “The hunt for Red October” toch? Indrukwekkende film herinner ik me. Lang geleden gezien.
Geweldige acteur ook.

4 likes

Tsja, op mijn cv staat onder meer ‘militair’, dus ik lig in een spagaat :face_with_diagonal_mouth: in dit grijze gebied.

We hoeven ons in ieder geval niet te schamen voor ‘het militaire’. Zo heb ik vroeger best wel aandacht en vooral respect gemist. Op enig moment ging je maar ‘in burger’ naar huis.
Maar wanneer loopt dit over in gevaarlijke verheerlijking en nationalisme? In ieder geval zijn het mijn inziens vaker politici / machthebbers die dit laatste in gang zetten dan de militair zelf.

Maar wat ik dan met al die Vostoks in de kast moet? Soms weet ik het ook niet. Want ik wil liever ook niet dat anderen mij betitelen als Poetin-fan of als ‘liefhebber’ van een ‘verkeerd’ leger.

Wie de wijsheid heeft, mag het mij zeggen.

2 likes

Precies. Connery wil overlopen met nieuwe high-tech boot en al, maar de bemanning weet dit niet. Hij houdt een peptalk over de historische missie die ze gaan doen en de bemanning barst los in het Sovjet volkslied. Een bemanningslid waarschuwt: “Captain! They can hear us!” En Connery antwoordt: “Let them sing.”

Het Sovjet volkslied is dat, het Sovjet volkslied, maar het is ook een cultural reference. Het was nota bene de titelsong van die film!

Daarom zou ik dus meteen die Elektronika kopen als dat volkslied erin zat. Je kunt de geschiedenis van de Sovjet Unie apprecieren zonder die als toekomst te willen. Je kunt van het huidige Rusland houden en tegenstander zijn van het schrikbewind van Poetin. Ik denk dat dat voor de meeste verzamelaars hier wel geldt, zeker die met de horloges met allerlei wapentuig op de wijzerplaat, of KGB logo’s of glorieuze Sovjet memoria zoals de Sputnik of Gagarin. No need for moral grandstanding, zeg ik in het algemeen en zeker niet tegen jou :wink:

7 likes

Beetje hypocriet vind ik mezelf ook.
Ik heb steeds meer tegenzin bij horloges met duidelijke militaire plaatjes.

Maar…die scuba’s zijn dan ok want gewoon een vrolijke duiker???
Maar de militaire kikvorsmannen zijn hier bedoeld.
En de sniper dial?

Die grijze Sturmanskie’s, een mooi neutrale chrono??
Dan moet je wel beseffen wat de betekenis is van dat kleine logo midden op de plaat.

Maar wegkijken is ook zeker niet goed.

Zo is dat!

5 likes

Een ding veroorzaken al die wijzerplaten wel…

we spreken er over, wisselen gedachten uit, zetten elkaar misschien aan tot nadenken en heel misschien komt een ieder tot een beetje meer nuance en wijsheid :blush:

7 likes

Dat geldt ook voor heel veel Westerse horloges, Hamilton fieldwatches, Seiko turtles etc. etc.

Ik zei laatst tegen een Amerikaan die heel erg into militaire horloges was (Marathon en zo) dat de Vietnamezen toch gewonnen hadden met hoogstens een aftandse Pobeda om de pols. Moest 'ie wel om lachen. Als je weg wilt blijven bij militair dan moet je Piaget gaan verzamelen of zo, Corum, dat soort spul. Ook heel mooi.

4 likes

Goed gezegd, ik ben ook de Siberië-reis van youtuber “ZoefOnTheMove” gaan kijken, dat is een nederlandse trucker die met een VW Up 1.0 3 cilinder een reis door het ijskoude en besneeuwde Siberië en Rusland maakt. Dat heeft mijn interesse wel gewekt en daarna ben ik naar jullie en al die gave Vostoks overgewaaid.

Oja, om aan dat rijtje met wapentuig en andere sovjetdingen op je wijzerplaat iets toe te voegen, deze is op het moment onderweg vanuit Oekraïne naar mijn deurmat :sweat_smile: ,

Ik vond 'm zo bijzonder en apart dat ik 'm gekocht heb. Een Komandirskie met een wijzerplaat met het hoofd van Boris Yeltsin erop, gemaakt rond 1990. Was vrij goedkoop, misschien niet altijd even handig om te dragen vandaag de dag, maar ik vind 'm heel grappig!

7 likes

En Hanhart bijv.

4 likes