Eerder dit jaar heb ik een paar horloges gekocht, waardoor de collectie voor nu even ‘af’ is. Je hebt maar twee polsen en draagtijd wordt bij elke aankoop schaarser.
Dus wat doe je dan? Je stort je natuurlijk op alternatieve tijdsaanduidingsmechanieken.
Het viel me op dat er nog helemaal geen topic is voor tafelklokken en wekkertjes, maar ik zal vast niet de enige zijn die deze uitstap heeft gemaakt.
De grail voor mij is toch wel een JLC (of Reutter, een mens mag dromen) Atmos klok. Dus laat deze vooral zien! Maar voor nu doe ik het met twee recente aankopen. De eerste is een Kundo elektromechanische klok uit West-Duitsland (ong. 40-50 jaar oud).
Een iets kleinere (qua formaat) aankoop volgde in de vorm van deze Cartier quartz wekker. Als ik het internet mag geloven, is deze ook al een kleine 40 jaar oud, maar dat is niet aan hem af te zien
Ik heb deze foto’s nog op de telefoon staan, o.a. atmos, reisklokken en twee keer Kundo waarvan die met de losse glas koepel een oude versie is zonder transistor maar met een mechanisch contact.
Hopelijk kan ik ooit nog een Atmos 561 Marc Newson tonen hier, maar voor nu alleen deze Schatz jaarpendule. Loopt ook lekker lang door zonder op te winden, maar de gang is nogal temperatuurafhankelijk
Het heeft even geduurd voor ik de tijd vond om ze te hertellen, maar intussen staat ze vrolijk te tikken op mijn buro in afwachting van een vaste plek (en ikzelf die uitvogel hoe ik de wijzers juist zet). Kundo electronic uit (gok ik) de jaren 70, met verse batterij-adapter en wat soldeerwerk. Heel blij mee.