Een nieuw jaar, een nieuwe kans om al die goeie voornemens die vorig jaar de mist in gegaan zijn waar te maken. Herstellingen die nooit uitgevoerd zijn, verbeteringen die op de lange baan zijn geschoven… wat ligt je verwijtend aan te kijken en ga je deze keer ECHT WEL aanpakken dit jaar?
Het nochtans nieuwe glas van de Ĺ turmanskie 31569 is alweer gebarsten. Is ook zo in de post aangekomen - ik dacht er niet veel van toen, maar nu zit ik me af te vragen of er geen afwijking op de kast zit. Twee keer splijten op quasi dezelfde plaats is verdacht. Dat wordt kijken onder de microscoop of ik iets kan bespeuren alvorens ik een (duur, lastig te vinden) nieuw glas plaats.
De oude Elgin windt niet meer op - draait in het ijle, geen weerstand. Het is een oud systeem waarbij de kroon moet ingedrukt worden om op te winden, nog niet eerder aan gewerkt. En radium, dus dubbel opletten geblazen.
De Elgin from Hell heeft er deze kerst ook de brui aan gegeven. Drie dagen gedragen, twee daarvan zonder enige klacht en prima op tijd, en de derde dag stopte die plots. Zucht.
De StoppMeister loopt pico bello maar zit nog altijd in de vrij slechte kast. Ik had al lange tijd geleden via @Serge2 een donor met betere kast gekregen, maar het effectief transplanteren is er nog niet van gekomen.
En deze Ingersoll loopt enkel dial down. Ik was al vergeten dat ik die ooit gekocht had klinkt als een penankertje en gezien het merk zou dat wel kunnen kloppen. Geen greintje beweging dial up, dus dat belooft niet veel goeds.
Schietgebedje aan de goden dat dochterlief in 2024 af en toe een paar uurtjes horlogetijd gaat toestaan.
Naar de projectbakken durf ik nog niet eens te kijken die op de lijst hierboven zijn er die werkten maar het voorbije jaar toch plots bleken aandacht nodig te hebben. De andere lopen hier ook in de ettelijke tientallen
Gisteren eindelijk een klein beetje tijd gevonden voor het eerste en meest “eenvoudige” puntje van de lijst. De Šturmanskie 31569 met het gebarsten glas niks te zien aan de kast zelf, perfect rond ook tot op een tweetal honderdste millimeter na die wellicht aan mijn meten ligt.
Als ik de “NOS” plexi goed bekijk evenwel dan heeft die erg scherpe randen - dat helpt niet echt voor het in de kast vastklikken. Even de scherpe rand een ieniemienie beetje afgevlakt naar binnen met een polijststeen, opgezet… klik, klaar, en met een pak minder kracht dan de vorige waar ik - blijkbaar - de scherpe rand met geweld naar binnen geduwd heb . Hopelijk deze keer voor wat langer.
Maar er was niet meteen een reden tot paniek te bespeuren. De oorzaak - of toch een deel ervan - was snel duidelijk; de click schroef stond zo goed als helemaal los. Dus die greep boven het wiel, en elke slag van de kroon deed noppes voor de mainspring.
Minder goed is het vermoeden dat die click schroef bewust los gezet was, vrees ik, want als die stevig vastgezet wordt zoals het hoort dan blokkeert die helemaal en draait de kroon helemaal niet meer. Rare vorm ook van die click (zit die verkeerd?), maar ik ken het binnenwerk voor geen meter, wat niet helpt.
Dat wordt dus toch maar eens een beurt geven. De wijzers zijn alvast relumed geweest met tritium en de stralingsmeter geeft nauwelijks een kik dus dat is een meevaller. To be continued.
Demagnetiseren maakte geen verschil dus ik vermoed dat er een verkleefde lus in de balansveer zit.
Ik zie niet meteen een manier om de winding stem er uit te halen dus ik vrees dat het een van die vermaledijde modellen met split winding stem zou kunnen zijn of het moet zijn dat de veertonbrug er eerst af moet maar dat zou wel erg raar zijn. Sowieso eens nakijken voor ik dingen onwetend kapot maak. Iemand ervaring met oude Elgins? @Jenneke misschien?
Die wijzers horen niet bij die wijzerplaat aangezien daar geen lume op zit.
Het lijkt er op dat dit van origine een zakhorloge uurwerk is met American setting En dan bestaat de opwindstift uit 2 delen. Deel 1 als onderdeel van de kast met vierkant uiteinde. En in het uurwerk deel 2 met een vierkant gat. Ik zou dan echter een schroefje verwachten aan de zijkant van de stift deel 1. Kun je de tijd eigenlijkverzetten? Zo nee, dan zit er ergens een lever verstopt.
Ik zou de voorkant eraf halen en kijken of je daar naast de wijzerplaat iets ziet. Zo nee, dan kastschroeven los en kun je waarschijnlijk het uurwerk er schuin uithalen. Demonteren in de kast als last resort. met kracht de stift eruit trekken zou ik niet aandurven.
Daar vreesde ik al voor inderdaad. Maar die realisatie kwam er pas ná het indienen van een bindend en uiteindelijk winnend bod. Te snel geweest.
Ja, dat werkt prima. Opwinden is wel wat vreemd, de kroon moet ingedrukt worden om op te winden - ongeveer even ver als je moet uittrekken voor wijzerverzet, maar zonder klik, dus loslaten == kroon wordt wellicht door een veer teruggeduwd.