Show je horlogetools

Beweeg je dan die zeilboot over de globe?

Je zal de kast zelf wat moeten vasthouden denk ik, met de tube naar beneden in de uitsparing en eruit persen.
De andere kant voor het inpersen van de nieuwe tube.
Ik heb zelf de 6160 van Bergeon voor het verwijderen van tubes en geperste drukkers.
En de Horotec MSA03.622 voor Rolex kroon tubes en chrono tubes.

Maar om een kroon tube los te halen hoef je niet noodzakelijk een speciaal tooltje te kopen, de meeste tubes tik je er ook zo uit met een ponsje uit de triebniet.

2 likes

Die 6160 had ik bij Cousins ook gevonden. Wel minder keus qua inzetjes. Toch snap ik die Horotec nog niet.

De 03.622 had ik ook al gevonden, ook t.z.t. een goede kandidaat. Nog nooit gemist vooralsnog, dus geen urgentie.

Het verwijderen is inderdaad niet mā€™n grootste zorg, daā€™s vooral het foutloos inpersenā€¦ Thanks!

Nieuwe tube voorzien van een oude kroon en dan met de hamer intikken werkt perfect

1 like

Komt-ie nog een keerā€¦ Met hartelijke dank aan de HFā€™ers die hun vaak onvervangbare bezittingen aan me toevertrouwen. Dit soort dingen koop ik dan weer van de opbrengstā€¦

Een absoluut time-warp JKA Feintaster. Had alleen twee drupjes olie en een klein likje vet nodig, werkt nu echt als nieuw. Zit een intern veersysteem in dat net-voldoende tegen het te meten onderdeel aandrukt; met het hendeltje onderaan schuif je 'm open.

Aan de linkerzijde van de klok kun je ook nog metingen verrichten, bijvoorbeeld tap-diameters. Subliem apparaat voor het meten van de kleinere dingen des levens, zoals dekstenen bijvoorbeeldā€¦ En wat te denken van die gebruiksaanwijzing, zit er gewoon nog bijā€¦ :smiley:

Zeker gezien de staat voor een zeer scherpe prijs van eBay D geplukt. Het mooiste was dat-ie de naam verkeerd spelde - IKA. Zal een aantal potentiele bieders hebben gescheeld.:+1:

9 likes

Niet veel of groots. Wel specifiek.
Een oris tool voor de banden wissels, het kopje is uniek aan oris.

2 likes

Een fijn stukje gereedschap voor het demonteren en monteren van kleine secondewijzers.

De onderzijde van de stalen pennetjes heeft een ronde vorm.

4 likes

Mooie ! Zo een had ik nog nooit gezien :slight_smile:

1 like

Ik had deze tool al jaren in een doosje liggen, ik wist niet wat het was.
Later vond ik een afbeelding in een horlogemakers boek, daar stond in, dat dit gereedschap bedoeld was om kleine secondewijzers van chronoā€™s te demonteren en te monteren, het werkt perfect. :smile:

1 like

Zit steeds te klooien met een handloepje en wilde eigenlijk eens zoā€™n hoofdband met loep erin en toen kwam ik dit voor ā‚¬5,99 bij de Lidl tegenā€¦makkelijk het horloge eronder leggen en met banden verstellen heb ik nu twee handen vrij ā€¦zit ook nog een ledlampje inšŸ˜





Handloepjeā˜ŗ

Is denk ik niet gemaakt precies voor horloges maar het werkt welā€¦en dat voor ā‚¬5,99šŸ˜

5 likes

Ja maar met een handloep heb je een hand minder, en soms zijn twee al te weinigā€¦
Ik heb liever de eerste :slight_smile:

1 like

Uhmā€¦die eerste heb ik ook nieuw i.p.v de handloep of heb ik het verkeerd opgeschrevenšŸ˜®

1 like

Nee ik ben franstalig, soms begrijp of lees ik niet goed :wink:

1 like

Ah okeā€¦de eerste heb ik nieuw, dus makkelijker om met 2 handen te werkenā€¦:slight_smile:

Ja, ik heb herlezenā€¦ Ik ben een beetje moeā€¦ Sorry :wink:

2 likes

No problemo! :slight_smile:

1 like

Update : Laatste aankoop


Maar nog niet geprobeerdā€¦
En ook image
Ja ! Voor horloge, om de widia tanden te gebruiken :slight_smile:

2 likes

Ik denk nog wat is dat voor magische doos, maar de naam van de afbeelding verraadt het, een wijzerplaatpootjessoldeermachine. (Leuk woord voor scrabble :grin:)

1 like

Ik had die topic vergeten, dus ook een klein up :wink:
Show your tools !
Laatste gisteren aangekomen.
(Ik heb nog geen fotos, dus deze komt van de net)

3 likes

4 likes