Een Fransman op eBay bied ze aan, en verkoopt
ze ook nog tussen de ā¬250 en ā¬300.
In de tekst wordt het āfakeā met allerlei andere benamingen wel benoemd, maar de gemiddelde koper ziet het verschil niet en denkt een leuke koop te hebben. Terwijl je ze onder de ā¬100 van Ali kunt halen
Ongewild heb ik ook een namaak-plaat, maar niet met het doel om er een handeltje van te maken.
De lijn tussen echt en nep is gewoon heel dun.
Mij te duur, net zoals een gouden 1680. Wel prachtig though.
Oneens. Die horloges zijn overduidelijk gewoon fakes. Geen discussie over mogelijk. Voor die mensen die ze op grote schaal maken en verkopen bestaan geen smoesjes, het is willens en wetens de boel bedonderen.
AM kast, plaat en wijzers is inderdaad fake.
SII uurwerk is het enigste wat dan wel Seiko (met een omweg) is.
Maar wanneer is iets overduidelijk niet nepā
AM band (strapcode) en saffier erin is een upgrade.
NH⦠of 4r⦠is een SII ookwel Seiko upgrade.
Maar de kroon is vrijwel altijd AM.
Tenzij je horloge al uitgevoerd is net een 4r⦠of 6rā¦
Een niet OEM plaat waar wel Seiko opstaat, in een build die verder geheel OEM Seiko is⦠is dat een fake of is dat OEM+fakeā
En dan een wijzerplaat waar geen Seiko opstaat is dan OEM+AM.
En een OEM plaat, wijzers en 4r⦠uurwerk in een AM kast, is een mod.
Maar in hoeverre is dat fakeā
Met welke onderdelen spreek je dan nog over OEMā
De kast en de plaatā
De kast en het uurwerkā
Ik laat bewust de bezel en insert achterwege, ookal zijn hier ondertussen ook diverse mod-onderdelen voor beschikbaar.
Er zijn geen vaste richtlijnen. In ieders beleving is het anders, en daarom is de grenslijn tussen echt en nep ook zeer dun.
Een mod opgebouwd met enkel OEM is geen fake.
Maar origineel af-fabriek is het ook niet.
Absoluut waar.
Op veilingsites kun je de adv rapporteren, er gebeurt enkel vrij weinig mee.
Daarbij zou je je als gemeenschap op een forum ook beter kunnen opstellen richting vragen van nieuwe leden die met dergelijke vragen komen na- of voor een aankoop.
Ookal komt men met een erfenis-verhaal aanzetten.
Ik snap je hoor. Zit er nog dagelijks aan te denken de nieuwe mm200 plaat en wijzers met een NH uurwerk in een sub kast te gooien. Ik noem het gewoon Seiko builds.
Een SII uurwerk is absoluut geen Seiko uurwerk vind ik. Er staat geen Seiko op en is niet bedoelt voor gebruik in Seikoās. Net als een eta 2824 van de groothandel ook geen uurwerk is voor in de tudor blackbay. De perceptie wat betreft fake is door de jaren heen met alle mods en āaftermarketā onderdelen heel erg vertroebelt. Geen enkel groot Zwitsers merk bijvoorbeeld waar je daar mee weg zou kunnen komen wat er met Seikos gebeurt.
Alles wat niet een OEM Seiko kast en niet OEM Seiko uurwerk heeft is wat mij betreft gewoon not done. Het heeft in veel gevallen ook gewoon met geld te maken. Laten we eerlijk zijn.
Wat mij betreft zouden we door al het gefake dat gebeurt een stuk stricter worden. Dan lijden de goeden ook onder de kwade helaas, mensen die voor hun plezier coole en unieke custom mods maken. Maar het merk moet meer beschermt worden. Iets is alleen een Seiko met Seiko kast en uurwerk. Platen zijn een grijs gebied.
Ik vind platen juist geen grijs gebied. Als het niet door Seiko gemaakt is is het nep.
Soms heb je echter dat je zoān toffe plaat eens in een andere kast wil gooien, en dan wordt het pas echt leuk vind ik.
Laten we naar de standaard in de horlogewereld kijken. Daar is een redial/niet originele plaat nog vaak wel geaccepteerd. Als ik een rolex DJ met redial zou verkopen zou dat niet gevlagd worden in het blauw mits vermeld. Stel dat ik een OEM rolex DJ plaat in een horloge met Namoki DJ kast en NH35 zou gooien zou dat meteen gevlagd worden als fake. Het is ook lastig omdat Seiko geen service dials meer aanbied voor oude/vintage horloges.
Een redial of een neppe plaat is wat anders toch?
Wat is het verschil? Of laat ik het anders zeggen, hoe weet je dat de basis van een redial een originele plaat is? Beste is natuurlijk gewoon een originele OEM plaat, ben ik met je eens. Ik zou zelf absoluut geen redials willen of een niet OEM plaat.
Maar die S in SII staat wel voor Seiko.
En dat is een grenslijn die jezelf stelt.
Komt op hetzelfde neer inderdaad, maar dat staat hier niet ter discussie. Dit is een Seiko draadje.
De band en saffier zou je dan zijnde enige echte upgrade kunnen benoemen.
Dat is dan weer grenslijn die niet vaststaat.
Aangezien je zelf ook āvertroebeldeā gemodificeerde horloges hebt of
hebt gehad.
Ik neem aan dat je dat bedoelt wanneer je iets wat al in elkaar zit koopt, zoals van marktplaats of ebay.
Het zelf modifceren is namelijk wel een behoorlijke uitgave, zeker bij een full-mod.
Dat is aan Seiko zelf, tenzij men mij/ons op de loonlijst zet.
Dat is een grens die voor jou geldt.
Mijn mening is dat de kast het minimale moet zijn. Een plaat waar Seiko opstaat maar geen Seiko is, is gewoon nep.
Kort gezegd heb ik een nep-plaat op een AM Seiko uurwerk gemaakt en voorzien van AM wijzers (mogelijk zet ik er nog OEM wijzers op) en dit in een OEM kast gezet.
Hier komen nog een AM kroon, band, bezel, insert en saffier op.
Absoluut niet. Seiko gebruikt zelf geen SII uurwerken in hun horloges namelijk.
Het is heel nuttig om ook eens over de schutting te kijken. Geeft je wat perspectief. Waarom mag het bij Seiko wel als het bij andere merken not done is?
Ik heb zelf mods gehad? Dat zou nieuws zijn voor mij
Ik bedoel bijvoorbeeld het nemen van een NH35 uurwerk ipv 4r35. Of het gebruiken van bepaalde mod kasten of platen. Oke, dan zou modden een heel dure aangelegenheid worden. Maar goed zou dat ook een excuus zijn om van moderne luxe horloges een replica te kopen omdat ze zo duur zijn?
Ik als liefhebber van het merk vind het jammer om te zien dat er zoveel veel gerommeld wordt met Seiko en de community zich er niet sterk tegen maakt. Met zn alleen accepteren dat SII NH35 uurwerken geen Seiko uurwerken zijn met zn allen zou een goeie stap zij bijvoorbeeld tegen het legitimiseren van al die submariner builds.
SII staat voor Seiko Instruments Incorporated⦠En ja, er zijn Chinese versies van maar de echte NH35 uurwerken worden gewoon door Seiko gemaakt.
Je weet dat je als een Don Quichotte tegen de bierkaai vecht, he? Mods en builds zullen altijd gemaakt worden. En Seiko leent zich er uitstekend voor, heeft ook te maken met de manier waarop zij zelf onderdelen beschikbaar stellen voor de markt. En Seiko weet echt wel dat wat ze ter beschikking stellen niet alleen voor de vervangingsmarkt (reparaties) is bedoelt. Ofwel ze verdienen er gewoon aan.
Je weet, ik ben niet van nep maar gebruik van aftermarket onderdelen is niets mis mee. Sterker nog, je kunt hier leuke dingen mee (laten) maken
Laat mij de eerste NH35 in een originele Seiko horloge zien en dan kunnen we zeggen dat het een uurwerk voor Seikoās is.
Dat heb ik nooit beweert, het is een uurwerk gemaakt DOOR Seiko en bedoelt voor Microbrands (en mods )
Je weet zelf dondersgoed dat een NH35 gewoon een 4R35 uurwerk is maar dan zonder het woord Seiko op de rotor.
Vecht maar door, je gaat dit nooit winnenā¦
Als je zo gaat mierenneuken, SII en Seiko het horloge horlogemerk zijn andere bedrijven binnen de Seiko group. Dus dan hangt het af van wat jouw definitie van āSeikoā is. Wat is Seiko?
Ja het onderscheidende verschil waarom de ene een origineel Seiko uurwerk is en de ander niet. Details maken hier het cruciale verschil. Als jij te skirr bent om die paar tientjes extra te lappen voor een 4r35, prima. Maar dan heb je geen originele Seiko meer.
Ik zou je afraden om daar wat te bestellen. Ik heb voor ruim ⬠1000,- aan horloge onderdelen daar naar toegestuurd voor een custom horloge. Inmiddels 5 jaar verder, geen horloge, geen geld terug en mijn berichten worden al ruim een jaar genegeerd
Waarom zou ik in een build een 4r35 willen toepassen? Terwijl je inderdaad voor minder geld het exact hetzelfde uurwerk uit dezelfde Seiko stal kan kopen??
Als je zo laks bent tja.