Show je Seiko mod of build (Deel 1)

Hoe plaats jij je wijzers? Alles op 12 uur?

Die kasten zijn ook waanzinnig plastic! :joy: een blokje acryl die echt overal krassen zal verzamelen. Ready your polywatch! :smile:

Ik geloof dat die link van jou inderdaad exact dezelfde is, alleen nog duurder dan wat ik heb betaald.
Heb jij zelf ervaring met die shop? Ze hebben toch wel een paar andere interessante dingen liggen.

Daar ben ik mij van bewust ja, maar dat geeft nog niet het effect wat ik zou willen. Dus dat wordt lekker knutselen voor mij :grin:

1 like

Met een 4r
 of NH
 uurwerk niet.

Bij een 7s26 wel, maar dat komt omdat die geen hacking functie heeft.
Die laat ik ongemoeid liggen tot die uitgetikt is.

Geen ervaring met die shop. Denk dat ze zelf gewoon van alibaba halen. Datumschijven zijn ook stickers.

Hoe dan wel bij een hacking uurwerk?

Bij 4R en bij 7s26 doe ik het hetzelfde

Bij een hacking uurwerk kun je de tijd stil zetten, dan is beweging niet zo erg.
Of het de juiste manier is weet ik niet, voor mij werkt het het beste om alles strak op een heel uur te zetten.

Wanneer een wijzerhand niet (imo) goed zit, dan haal ik hem er weer af, eventueel even pauze houden, en weer opnieuw.
Net zolang tot mijn ocd het acceptabel vind.

Ik lees en zie meestal dat men de beide wijzers op 12 uur plaatst. Ik plaats eerst uurwijzer op 12 uur middernacht. Vervolgens draai ik het 24 uur voor de datumwisselcheck, daarna draai ik uurwijzer naar 6 uur en plaats minutenwijzer op 12 zodat je beter zicht hebt op beide wijzers.
Ik kan dan beter checken of ze dan exact op positie staan.

Ik kan ermee leven als de datumwissel 60 seconden voor tm 60 seconden na 12 uur is :no_mouth:
Zo niet dan gewoon weer opnieuw plaatsen omdat je toch al bezig bent.

Mijn ocd vindt jou vind niet acceptabel :sweat_smile:

Liever erna dan ervoor.
Maar met een 7s26 is marge wat ruimer dan 60 seconden bij mij.

En anders moet ik dat wieltje gaan vastzetten en allerlei andere toeren uithalen om onder de minuut te komen, de kans dat dan wat sloop is dan ook groter.

Voor dit horloge maakte het me weinig uit.
Ik wou deze eigenlijk origineel laten.
Maar dat de uurwijzer op een heel uur nooit op het hele uur stond begon mij te irriteren.

En omdat ik de wijzers zelf “goed” zou gaan plaatsen, en een 7s26 met zwarte dag&datum had geroofd uit een 5je, vond ik de swap wel interessant.

De enige andere upgrade is een DD saffier, het maakt het voor mij af.

Dat vind ik prima.

1 like

Jongens, jongens. CDO!!! Wel de letters op alfabetische volgorde alsjeblieft!!! :man_facepalming:

1 like

Ik ben meer bekend met COD.

3 likes

Ik snap je hele toeren uithalen eigenlijk sowieso niet maar goed. Meende dat op je foto de wissel rond 5 over 12 is.

Het balanswiel is/heet dat dacht ik.
De aandrijving van het uurwerk, wanneer ik die vastzet dan zou ik vanalles kunnen doen zonder dat een 7s26 gaat tikken.

Om dat niet te doen, ik weet ook niet goed hoe, laat ik het uurwerk uittikken alvorens ik wijzers ga plaatsen. De minste beweging zet het uurwerk weer op gang al is het maar voor enkele seconden.

Het uurwerk dan weer 24uur verstellen (dat doe jij?) kan wel om het zeker te weten. Alleen die beweging laat het uurwerk weer enkele seconden lopen.

Aangezien ik meestal slaap om middernacht, ook wanneer ik 's nachts werk, boeit het mij vrij weinig dat de datum pas om 0.04 verspringt, daarbij staat het datumwiel op de helft dus zie ik toch niet welke datum het is.

Maar met een nh35/36 uurwerk ga ik de manier die jij toepast zeker proberen :+1:t3:

1 like

Ik denk dat je begint bij de 7s26 terwijl er nog wat spanning op veer zit. Ik wacht ook tot uurwerk niet meer loopt, maar als je kroon uittrekt en het een uur of 2 vooruitzet begint het weer te lopen.
Kan soms wel 10 minuten doorlopen nog.
Gewoon net zolang herhalen totdat er niks meer loopt. Je zou rotor ook vast kunnen tapen.

Balanswiel zou ik in ieder geval van afblijven

Klopt, Aqualume heeft echt geweldige lume :+1:

1 like

Ik had een nh35 met zwarte datum, en nog een los zwart dagwiel liggen, maar dat gecombineerd werkte schijnbaar niet.

Dus dit gaan ombouwen, zijnde oefening voor later. Resultaat is uiteraard waardeloos.
Ik heb het in ieder geval geprobeerd :crazy_face:

Nu de vraag, Wie is hiermee een

?

En wil voor mij 2 uurwerken fixen❓
Ik lever er overigens 4 aan.

Witte wieltje juist terugplaatsen naast zwarte wiel.
Dan moet het wel lukken.

Wellicht onderste sterwieltje verkeerd om geplaatst?

Mist sterwiel voor draaien van dagschijf (rood omlijnt) ander sterwieltje mist en moet daar terug (blauw omlijnt)

wat ik gister had met een uurwerk dat het dagwiel het niet deed
is het goudkleurig tandwieltje onder het bovenste plaatje die je met 4 schroeven vast zet (weet even niet hoe je dat noemt) wel fuctioneert voor quick datumverstelling maar bij dagverstelling de opwindas doordraait dus ook het tandwieltje
alles was verkeerd gemonteerd en heb het vermoeden dat het toen kapot is gedraaid