Show je Seiko mod of build (Deel 1)

dat is een goed idee. Dan kan ik ook mooi meekijken.
lijkt me ook leuk om een keer je eigen horloge te kunnen aanpassen

1 like

Als daar niet zoveel geheimzinnigs aan is zou ik zeggen: gooi het hier in het topic. Dat is namelijk precies waar dit topic voor is bedoelt. :+1: (en dan is er eens wat serieus leesvoer naast alle fancy foto’s van mods :face_with_hand_over_mouth:)

2 likes

Niet vervelend bedoelt maar op youtube staan hele filmpjes hoe het wordt gedaan en met uitleg. Ik denk dat je daar veel meer van leert dan een stukje tekst hier. Misschien als je tegen iets aanloopt en gerichte vragen dat je hier wel goed geholpen kunt worden

2 likes

Ok top! Wilde het topic niet bevuilen, dus vandaar dat ik het voorzichtig vroeg haha.

Woensdag ga ik bij een forumlid een Seiko SKX171 ophalen met nog originele bezel. Wel zit er al een ander glaasje in. Afhankelijk hoe het glaasje er uit ziet, laat ik het zitten of ga ik het vervangen naar een plat glaasje met facet met transparante AR coating.

Zoals velen, wil ook ik deze ombouwen, zodat het meer neigt naar een SKX007. Er zal of een coin edge bezel met een keramische bezel insert op komen (gezien bij dlwwatches) of toch een originele SKX 007 bezel met bijbehorende insert. Tussen deze twee moet ik nog even nadenken. ga ik voor de 007, dan bestaat de mod dus volledig uit originele Seiko onderdelen. Aan de ene kant heeft dat de voorkeur, maar een coin edge bezel maakt het wel iets sjieker.

Ik denk ook nieuwe pakkingsringen nodig te hebben voor het glaasje, bezel en voor de zekerheid ook voor de case back?

Nu komt het volgende, het lijkt me leuk om dit zelf te doen, dus daar moet gereedschap voor komen. Echter, als de boel eenmaal in elkaar zit, kom ik er nooit meer aan, dus aan de andere kant vind ik het zonder om gereedschap aan te schaffen. Ik weet niet of er forumleden/ ervaren modders zijn die het leuk vinden om voor een kratje bier (of een andere symbolische vergoeding) hier een middagje met mij aan te gaan zitten werken? Ik zorg zelf dan uiteraard voor alle benodigde onderdelen.

Ik heb al verschillende filmpjes gezien, maar iedereen doet het weer anders. De een die maakt alle pakkingringen vochtig met een speciale “olie” of ander vettig goedje wat in zo’n mooi rond doosje zit, waarvan je het dekseltje even heen en weer beweegt en de ander knalt de o-ring er gewoon droog en al in.
Daarnaast door mijn onkunde ben ik ook een beetje bang dat ik de boel ga verzieken hahaha.

1 like

Hehehe.
Mijn advies is niet luisteren naar iemand die het nog nooit gedaan heeft :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Hahaha dan zal ik dit topic eerst nog even goed doorspitten wie wel heeft gemod en wie niet hahaha. Ik weet in ieder geval dat @Mipnick verschillende mods gemaakt heeft.

1 like

Dus even samengevat:

  1. Bezel eraf wippen
  2. Glas eruit
  3. Saffier erin
  4. Nieuwe bezel erop
  5. Insert erop

Het kan sowieso niks kwaad om al gaande de pakkingen te vervangen. Ook het invetten met silicon grease is een goed plan aangezien dit voorkomt dat je de pakking kapot draait. (Glaspakking uiteraard niet invetten :wink: )

  1. Is op een aantal manieren te doen. Maar het belangrijkste vind ik hier zelf dat de case is afgeplakt met een stevig stuk tape tegen krassen. (Isolatie tape vind ik zelf goed werken)
    Daarna een stevige bezel knife of removal tool erop zetten/klemmen en dan wrikken of kracht zetten.

2,3 en 4. Zou ik aanraden om te doen met een schroef pers. Meer kracht en controle dan een pons.


Deze kan je ook gebruiken om het nieuwe glas er weer in te persen en de bezel op case te drukken.
  1. Sticker plakken en insert erop :slight_smile:

Ik hobbel even naar een pc om dit verder te typen
 Schiet niet op met zo’n telefoon :sweat_smile:

Wijze woorden! :ok_hand: moet ik nog bewijs aandragen dat ik dat vaker heb gedaan? :smile:

2 likes

Ah super! Helder overzicht! Bedankt voor de genomen moeite :pray: :muscle: :call_me_hand: :+1:

Heel goed dat je zegt deze ring niet in te vetten. Nu dit gezegd is en ik er over nadenk is dat heel logisch, maar door onkunde had ik dit zomaar kunnen invetten :see_no_evil: Het zal waarschijnlijk zichzelf wijzen, maar de pakkingring dien je eerst om het glaasje te zetten, voordat je deze met de pers in de kast duwt?

Wat ik ook vaak zie is dat men het uurwerk op een kussentje legt. Heb ik dit ook nodig? Het lijk mij handig zodat er niks kan beschadigen en ook weer met het terugplaatsen hoef ik het uurwerk niet met mijn vingers aan te raken. Of overdrijf ik nu een beetje haha?

1 like

Dan maakt het ook niet uit hoe je het doet toch? het resultaat is uiteindelijk wat telt. (ok, een beetje lol hebben onderweg is uiteraard ok niet mis.)
Ook ik moet dan toegen dat de werkwijze die ik uit leg mijn eigen werkwijze is; vast ook niet perfect en ruimte voor verbetering aanwezig. Maar zoals al aangegeven is het voorkomen van beschadigingen de top-prio.

@JuKo

Om even verder te gaan waar ik was gebleven:

  1. Bezel eraf wippen
    Hier zijn een boel rare tools voor beschikbaar. Zelf doe ik het zo:

Tape erop:
image

Mes er tussen:
image

Flink drukken en wrikken (helaas geen foto omdat ik een 3e arm mis)

Op gegeven moment valt het mes verder in de gereerde naad en komt de bezel los.
image
image
image

Nou ios het bij mij een pilot bezel. Maar voor andere bezels werkt dit het zelfde is mijn ervaring.

Nee. Eerst de pakking in de sponning rondom de binnenzijde van de case doen, daarna leg je het glas er zo vlak mogelijk op en schroef je langzaam de pers omlaag.

Het kussentje onder het uurwerk is vooral om het uurwerk netjes te houden ivm krassen. Leg het uurwerk op een zachte, vezelvrije ondergrond en je voorkomt krassen/vezels in het uurwerk. Een kurk of siliconen viltje met een drinkglas ondersteboven erop helpt al veel. Het glas dient om het stof van de wijzerplaat te houden.

Als je latex/vinyl of soortgelijke handschoenen hebt kan dit handig zijn om vingerafdrukken en huidvet op het uurwerk te voorkomen. Bij het plaatsen van glas zou ik het bijne verplicht noemen want niets is zo vervelend als een stevig vingervlek op de onderzijde van je glas.

3 likes

Check! Ook een dingetje om in de gaten te houden.

Ik heb een vergelijkbaar mesje dat in een pakket zat met tools.

Die heb ik voldoende in huis ivm de bbq hobby
 en euh nee
 ik ga niet eerst mijn handschoenen aantrekken, dan pulled pork pullen om vervolgens met diezelfde handschoenen aan het horloge te zitten :rofl:

Iemand bekend met deze shop:
https://www.watch-tools.de/tools/small-tools.php
Bijna alle spullen kan ik daar halen. Wel zo handig om alles onder Ă©Ă©n dak te hebben qua bestellen.

En wat betreft gereedschap
 Dit is waar ik mee werk:

Zachte ondergrond om op te werken:

Glaspers:

Puffertje tegen stof. (Handig niet noodzakelijk)

Siliconen potje voor pakkingen invetten:

cheap ass gereedschap setje:

Finger cots:

https://www.amazon.nl/gp/product/B01FQAEJR8/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ja, ik heb erg veel van mijn zooi bij amazon vandaan. Als je het elders vindt is dat natuurlijk ook prima. Qua levertijd kan ik mij voorstellen dat Amazon niet de voorkeur heeft aangezien sommige dingen alsnog uit Azie moeten komen, net als bij ome Ali.

Vervolg:

  1. Glas eruit persen
    Zoek een matrijs uit die zo goed mogelijk pas op de binnenzijde van het glas.Let erop dat de matrijs zo groot mogelijk is zonder tegen de chapter ring of andere rand aan de binnenzijde drukt.
    image

Zoek vervolgens een tweede matrijs uit die goed over het glas heen valt van de buitenzijde. Het idee is dat het glas in deze grote matrijs landt wanneer hij los komt.

image

Doe de grote matrijs onder en de kleine boven. De case gaat ondersteboven er tussen. Als je de matrijzen andersom doet klettert je case op de pers wanneer het glas los laat met beschadigingen tot gevolg.

Daarna beheerst aandraaien. Het glas hoeft alleen maar los. Als hij er al vanzelf uit valt; prima. Zo niet dan kan je evt een kleine extra draai geven om hem los te maken of je haalt hem uit de pers en drukt even met je vingers het laatste stukje. Rustig en kalm is hier het belangrijkste.

  1. Saffier erin persen
    Dit is gelijk aan wat wij net deden, maar dan andersom. Nu is het punt de glaspakking te wisselen als je dat wil. Let wel goed op dat een glaspakking een “bovenzijde” en een “onderzijde” heeft. De bovenzijde heeft een heel klein facetje aan de binnenzijde om het glas toe te laten. De onderzijde heeft dit facetje niet omdat deze zijde samengeperst dient te worden tussen het glas en de -zijkant- van de glassponning. Als je voor een L-pakking kiest is dit verschil makkelijker te zien aangezien de L rechtop dient te staan, waardoor hij dus maar op 1 manier past.
    De matrijs die het glas aanperst moet zo veel mogelijk gelijk zijn aan de diameter van het glas zelf.
    Zoek een matrijs uit die je case goed ondersteunt, het liefste buiten de caseback om. (de caseback is vaak wat gebold en als je hier op afsteunt kan de case wat schuin onder de pers komen te liggen. Dit wil je niet :slight_smile: )
    Nu ligt de case ook niet ondersteboven maar gewoon rechtop.
    Draai rustig aan en hou goed in de gaten dat het glas vlak omlaag gaat. Als deze scheef gaat niet doordraaien; hiermee bereik je alleen dat je de pakking vernielt. Reset en probeer het nogmaals als hij scheef lijkt te gaan. Dit kan je beter een aantal keer proberen zonder de pakking te beschadigen dan het in 1 keer willen doen en daarbij de pakking te slopen.

image

  1. Bezel erop
    Zorg dat je bezel-pakking goed ingevet is en in het groefje aan de binnenzijde van de bezel zit. Zorg ook dat je click-spring goed op zn plek zit. als deze niet goed zit loop je het risico deze te pletten of te verbuigen.
    Zoek een matrijs erbij die zo goed mogelijk op het bezel-insert plateau past en gebruik deze om rustig de bezel aan te persen, net als je bij het saffier hebt gedaan. Je weet wanneer je bezel op z’n plek zit wanneer je een stevige “snap” hoort. Dit kan de eerste keer heel griezelig klinken, maar als je meerdere mods doet went dat wel.

  2. Insert erop
    Plak de plakring eerst op de onderzijde van de insert. Ik vond de werkwijze die Monsterwatches omschrijft erg goed werken. (scheelt mij typen en foto’s zoeken :grin:)
    https://www.monsterwatches.nl/product/3m-plakringen/

Daarna plak je zo goed als je kan de insert in je bezel. Zorg wel dat je bezel echt goed in een klik zit voordat je de insert vastplakt; vast is vast bij dit spul.

Tot zo ver mijn gezwets :grin:
Als er een andere veteraan meeleest en verbeterpunten ziet in mijn werkwijze: let me know! Ik sta altijd open om mijn vaardigheden te verbeteren :innocent:

Edit:

Oh
En als je het gevoel hebt dat i iets heb gemist hoor ik dat uiteraard ook graag zodat ik nog kan aanvullen waar nodig.
En @Sjoerdjasp lees je mee? :wink:

11 likes

Onwijs bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Het is inderdaad wat ik in veel filmpjes heb gezien, maar ik heb hier kleine details gelezen, die in filmpjes niet zichtbaar zijn of niet duidelijk zijn uitgelegd voor een leek!

Je geeft me hierdoor een hoop meer vertrouwen en ook dat het leuk kan zijn om hier mee bezig te zijn.

1 like

Is geen excuus voor een slechte print

Ja, dat maakt de slechte print nog beter zichtbaar :joy:

Kijk en vergelijk:

Ik weet dat je het niet wilt horen maar jij hebt echt een nep wijzerplaat in huis gehaald. Ik zal aangeven waarom.

  1. de print op de dial is van bijzonder slechte kwaliteit
  2. de structuur van wijzerplaat lijkt in geen enkel opzicht op het origineel
  3. de tekst “made in Japan” ontbreekt/ is anders

De verkoper (6012watches) is afkomstig uit Vietnam en verkoopt enkel nep wijzerplaten. Daar zit werkelijk geen enkele originele wijzerplaat tussen.

3 likes

Helemaal correct! @Beavis wist mij fijntjes te wijzen op het feit dat een door mij toegepaste wijzerplaat niet origineel zou zijn. Daar heb ik geen enkel probleem mee, in tegendeel. Ik wil absoluut geen gebruik maken van wijzerplaten waar Seiko op staat maar dit niet zijn.

Echter lijkt hij veel moeite te hebben als dit andersom ook gebeurt, dit terwijl zijn plaat overduidelijk een slechte imitatie betreft.

Wie de schoen past trekken hem aan, toch? En, voor de goede orde; nep is niet toegestaan op dit forum.

Misschien een idee dat jullie doorkibbelen in een PB gesprek?

5 likes

Ik had net popcorn gemaakt :joy:

3 likes

Kunnen jullie geen rapbattle opnemen?

2 likes

Denk dat er ook groot verschil is in hoe het licht op de wijzerplaat valt. Wellicht een idee dat jullie ergens in een kroeg een biertje pakken en dan de dials vergelijken? Dan zitten jullie in ieder geval onder hetzelfde licht :smile:

Peace :v:

2 likes

Nou nee, dit is een forum en namaak een kwalijke zaak en een industrie vol misstanden. Gebruik ervan houdt dit in stand.

Sorry, ik ben een ouwe rocker, geen rapper :wink:

Ik denk dat mijn punt wel gemaakt is, kijk naar de foto’s en hou in het achterhoofd dat de verkoper het op zijn zachtst gezegd niet erg nauw neemt en handelt in nepplaten. De koper krijgt het product in een neutrale verpakken hetgeen ook alle alarmbellen moet doen afgaan. Verkoper kan ook niet aantonen dat hij het echte product levert etc. et. Enfin, zie mijn post hierboven.

Hoe dan ook je ziet duidelijk op de foto’s dat de ondergrond er soms doorheen schijnt. Dat is bij een originele plaat echt nooit het geval.

Ik ben wel reuze benieuwd naar hoe die supply chain werkt. Misschien dat Azie men wat minder strict met de regels om gaat en ze daarom het niet willen zeggen bijvoorbeeld. Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat want je leest het nergens.