Het maken er van 1 maar het op de markt brengen er van vind ik los van of je het er bij vermeld wel heel erg dubieus. En misschien doet een volgende koper/verkoper dat niet zo duidelijk weer.
En qua duidelijkheid. Het duidelijkste is gewoon om die merkwijzerplaat er niet in te doen
Het gaat er m.i. om of Seiko corp. zelf zo’n mod kan maken met onderdelen uit hun " eigen winkel " .
Vreemde, non-seiko onderdelen aan een Seiko horloge ( kenbaar aan de merknaam ergens op het horloge, op de wijzerplaat of bijvoorbeeld op de case back, maken deze mod een Fake Seiko.
Daarom vind ik dat Seiko corp zou kunnen protesteren bij een Seiko horloge samengesteld uit vreemde aftermarket onderdelen.
Zo’n mod doet afbreuk aan het merk Seiko.
En verder maakt het mij niet uit, ik concentreer me op nieuwe Seiko modellen…
Je mag dus een Rolex voorzien van een andere wijzerplaat, een horloge in elkaar knutselen met naamloze onderdelen, een naamloze kast voorzien van Seiko onderdelen etc etc maar geen aftermarket/namaak onderdelen gebruiken waar de naam van een horlogemerk op staat en niet door dat merk is gemaakt.
Zolang er op die bezels etc. geen ‘Seiko’ staat of iemand doet alsof dat originele Seiko onderdelen zijn, is het toch toegestaan? Waar men op doelt is dat die mods die bijvoorbeeld Seiko op de wijzerplaat zetten terwijl ze duidelijk niet door Seiko gemaakt zijn (zoals bijvoorbeeld die Fifty Fathoms platen met Seiko op die door derden worden gemaakt) niet toegestaan zijn.
Als kleine onderdeeltjes vervangen al gezien wordt als ‘fake’ dan zijn er maar weinig echte horloges in omloop, me dunkt. Is een Seiko met een aftermarket saffier dan een fake? Of als men naar andere merken kijkt: is een Tudor op een MN strap een fake Tudor? Lijkt me toch van niet.
Zolang men open is over de gebruikte/vervangen onderdelen en dus niet pretendeert dat die door de originele fabrikant gemaakt zijn, zie ik er toch weinig problemen in.
De module is niks aan veranderd. De bezel en band zijn vervangen voor naamloze aftermarket onderdelen. Nu is het nog steeds een casio of gewoon een mod?
Ik vind het toch allemaal wat spijkers op laag water zoeken eerlijk gezegd. Als je een Rolex dial in een volledig aftermarket behuizing steekt en je probeert die dan over te doen komen als zijnde een echt examplaar, dan ben je de boel aan het bedriegen. Maar datzelfde geldt toch voor Seiko ook?
Zolang je eerlijk blijft over de aanpassingen en je probeert geen aftermarket onderdelen voor te stellen als zijnde originele onderdelen dan lijkt er mij toch weinig aan de hand.
Bovendien is Seiko’s modden ook een veel courantere hobby dan Rolex modden (hoewel, men Rolex in bepaalde kringen ook wel heel graag aanpast). Long Island Watch verkoopt al heel lang allerlei aftermarket onderdelen om populaire Seiko modellen mee te modden, en dat is nota bene een geregistreerde Seiko dealer. Lijkt me dus ook dat Seiko er zelf niet al te veel problemen mee heeft.