Het getoonde rosé gouden horloge heeft geen van beide
Geen idee welk uurwerk erin zit. Voor mij persoonlijk moeten er wel een aantal originele Seiko elementen aanwezig zijn.
Daar zijn gelukkig genoeg voorbeelden van.
Hele gave kast vorm! Mooier dan het origineel.
Cool. Welke kast/bracelet is dit?
Een 36 mm oyster stijl kast met passende bracelet. Is een complete set uit China/ Ebay maar ik weet niet exact waar vandaan, deze build heb ik zo laten maken door de bedenker ervan die er eentje met een rode cocktail plaat had. Ook heel cool trouwens.
Ziet er cool uit!
Tijd om een 1675/8 te kopen, kan je zelf beslissen wanneer het 17:00 is
Ik heb mijzelf ook hierin heeeel vaak vergist. Het ziet er geinig uit, maar weinig seiko aan inderdaad.
Een Fransman op eBay bied ze aan, en verkoopt
ze ook nog tussen de €250 en €300.
In de tekst wordt het ‘fake’ met allerlei andere benamingen wel benoemd, maar de gemiddelde koper ziet het verschil niet en denkt een leuke koop te hebben. Terwijl je ze onder de €100 van Ali kunt halen
Ongewild heb ik ook een namaak-plaat, maar niet met het doel om er een handeltje van te maken.
De lijn tussen echt en nep is gewoon heel dun.
Mij te duur, net zoals een gouden 1680. Wel prachtig though.
Oneens. Die horloges zijn overduidelijk gewoon fakes. Geen discussie over mogelijk. Voor die mensen die ze op grote schaal maken en verkopen bestaan geen smoesjes, het is willens en wetens de boel bedonderen.
AM kast, plaat en wijzers is inderdaad fake.
SII uurwerk is het enigste wat dan wel Seiko (met een omweg) is.
Maar wanneer is iets overduidelijk niet nep❓
AM band (strapcode) en saffier erin is een upgrade.
NH… of 4r… is een SII ookwel Seiko upgrade.
Maar de kroon is vrijwel altijd AM.
Tenzij je horloge al uitgevoerd is net een 4r… of 6r…
Een niet OEM plaat waar wel Seiko opstaat, in een build die verder geheel OEM Seiko is… is dat een fake of is dat OEM+fake❓
En dan een wijzerplaat waar geen Seiko opstaat is dan OEM+AM.
En een OEM plaat, wijzers en 4r… uurwerk in een AM kast, is een mod.
Maar in hoeverre is dat fake❓
Met welke onderdelen spreek je dan nog over OEM❓
De kast en de plaat❓
De kast en het uurwerk❓
Ik laat bewust de bezel en insert achterwege, ookal zijn hier ondertussen ook diverse mod-onderdelen voor beschikbaar.
Er zijn geen vaste richtlijnen. In ieders beleving is het anders, en daarom is de grenslijn tussen echt en nep ook zeer dun.
Een mod opgebouwd met enkel OEM is geen fake.
Maar origineel af-fabriek is het ook niet.
Absoluut waar.
Op veilingsites kun je de adv rapporteren, er gebeurt enkel vrij weinig mee.
Daarbij zou je je als gemeenschap op een forum ook beter kunnen opstellen richting vragen van nieuwe leden die met dergelijke vragen komen na- of voor een aankoop.
Ookal komt men met een erfenis-verhaal aanzetten.
Ik snap je hoor. Zit er nog dagelijks aan te denken de nieuwe mm200 plaat en wijzers met een NH uurwerk in een sub kast te gooien. Ik noem het gewoon Seiko builds.
Een SII uurwerk is absoluut geen Seiko uurwerk vind ik. Er staat geen Seiko op en is niet bedoelt voor gebruik in Seiko’s. Net als een eta 2824 van de groothandel ook geen uurwerk is voor in de tudor blackbay. De perceptie wat betreft fake is door de jaren heen met alle mods en “aftermarket” onderdelen heel erg vertroebelt. Geen enkel groot Zwitsers merk bijvoorbeeld waar je daar mee weg zou kunnen komen wat er met Seikos gebeurt.
Alles wat niet een OEM Seiko kast en niet OEM Seiko uurwerk heeft is wat mij betreft gewoon not done. Het heeft in veel gevallen ook gewoon met geld te maken. Laten we eerlijk zijn.
Wat mij betreft zouden we door al het gefake dat gebeurt een stuk stricter worden. Dan lijden de goeden ook onder de kwade helaas, mensen die voor hun plezier coole en unieke custom mods maken. Maar het merk moet meer beschermt worden. Iets is alleen een Seiko met Seiko kast en uurwerk. Platen zijn een grijs gebied.
Ik vind platen juist geen grijs gebied. Als het niet door Seiko gemaakt is is het nep.
Soms heb je echter dat je zo’n toffe plaat eens in een andere kast wil gooien, en dan wordt het pas echt leuk vind ik.
Laten we naar de standaard in de horlogewereld kijken. Daar is een redial/niet originele plaat nog vaak wel geaccepteerd. Als ik een rolex DJ met redial zou verkopen zou dat niet gevlagd worden in het blauw mits vermeld. Stel dat ik een OEM rolex DJ plaat in een horloge met Namoki DJ kast en NH35 zou gooien zou dat meteen gevlagd worden als fake. Het is ook lastig omdat Seiko geen service dials meer aanbied voor oude/vintage horloges.
Een redial of een neppe plaat is wat anders toch?