Show je "side collectie" ... Warts and all!

Er is op dit forum, met name in de “Show je collectie op één foto” topics, veel te doen over “side collecties”, maar er is nog nooit een topic geweest over het hoe en waarom.

Zoals ik er naar kijk: There’s no such thing. Ik heb een verzamelingetje horloges, en daar zitten lievelingen bij en wat zwakkere broeders, maar het is gewoon een verzameling. Ik kan van elk horloge ook vertellen hoe het er is gekomen, waarom ik het heb of nog steeds heb, en wat ik er van vind.

Daarom vind ik eerlijk gezegd van die foto’s van zes horloges die gepresenteerd worden als “de collectie” terwijl er nog een stuk of 20 gewoon genegeerd worden gewoon ergerlijk. Je bent in principe een PR verhaaltje aan het posten wat opgepoetst is om alleen het coolste van het coolste te laten zien. Ik denk wel eens dat dat een ziekte is van de moderne tijd, waar iedereen steeds alles doet voor de likes of de publieke perceptie.

Er zullen genoeg mensen zijn die het hartgrondig oneens zijn met die uitspraken, dus kom maar op! Laat je “side collectie” zien, en leg en passant even uit waarom ik het mis heb. :slight_smile:

Een voorzetje. Er is een grote doos:

En een kleine doos:

Voordat iemand gaat zeuren dat ik eens een fatsoenlijke doos moet kopen… Daar is het geld inderdaad niet in gaan zitten. :slight_smile: Komen gewoon van Ali. Hoe dan ook heb ik gewoon één verzameling van 18 stuks, en zitten er twee erg zwakke broeders bij, uiterst links in de kleine doos.

De onderste quartz doe ik niet weg omdat hij geen stuiver waard is en ik 'm al sinds 2007 of 2008 heb, de Aristocrat er boven is grootvader’s horloge wat volgens mij ook geen stuiver waard is, en wat ik ook meh vind. Bij die laatste heb ik geen gevoel behalve dan “waarom heb ik dat ding ooit meegenomen?”.

Om Fratello te citeren: Let us know your thoughts in the comments. :rofl:

8 likes

Net als jij heb ik geen side collectie. Ik ben blij met- en trots op alle horloges die ik heb, van de goedkoopste tot de duurste en draag ze dus ook allemaal. Ik post ook foto’s van allemaal, echter nooit tegelijk op één foto. “Ik loop er niet mee te koop” is al jaren mijn motto.

4 likes

idd :innocent:

3 likes

Ach, de quartz die ik in 2007 of 2008 kocht is absoluut niet meer m’n stijl. Das war einmal. Ik voel ook geen trots, in die zin. De enige waar ik wel trots op ben is deze:

Vier jaar genegeerd wegens duur en vervolgens moeilijk te krijgen, vervolgens een exemplaar gevonden in Japan en richting Nederland besteld, en na allerlei ongelukken, omwegen, vertragingen, en miscommunicaties het horloge nu dan toch in bezit. Dat was niet zomaar een traject waarin ik een horloge kocht, zeg maar.

Dat neemt niet weg dat ik, het erfstuk van m’n grootvader daargelaten, een soort band heb met alle horloges die ik heb. En ergerlijk genoeg met sommige horloges die ik niet meer heb. :slight_smile: Dat zijn wel overwegend (Grand) Seiko’s.

3 likes

Ik heb dat ook bij al mijn horloges, een stuk of 20
bij de ene is de band wat sterker dan bij de ander.

Denk aan gekocht bij geboorte, 1e echte salaris, gekregen van een vriend etc.
ik koop ook wel eens wat impulsief , vaak op HF, en die blijven dus niet altijd, maar de rest wel.

1 like

Tja, blijven, blijven… Omdat ik op een gegeven moment 28 horloges had en het de spuigaten uit liep heb ik een knalharde “kill your darlings” strategie bedacht. Eentje er in betekent eentje of zelfs meerdere er uit. Dan hou je op een gegeven moment ook wel op met verzamelen omdat je op een punt aan komt dat je niet of nauwelijks nog iets weg wilt doen van wat je hebt.

Er zijn hier de laatste tien jaar zo’n 80 horloges gekomen en gegaan, denk ik zo.

1 like

Dat is te overzien :+1:

1 like

Is ook al een aantal jaren mijn credo en dat bevalt goed. Collectie was ooit zo’n 15 stuks, nu heb ik voor mezelf een maximum van 10 gesteld. Op dit moment 9 stuks……

1 like

Snap het helemaal Side Colectie inderdaad.