Show je "side collectie" ... Warts and all!

Inderdaad, noem het een subcollectie… Maar sommigen gooien dat dan in een aparte kist, los van de rest.

En dan hoort het er niet meer bij ofzo :joy:

1 like

Side collectie heb ik niet, ik heb wel een uitzondering…

Deze leeft in plaats van de in horloge doos in de auto.
Altijd standby als er smerig of extra lomp werk gedaan moet worden (bijv. Coatings die er nagenoeg nooit meer af gaan), of ad-hoc spoed klusjes waar niet alle horloges voor geschikt zijn.

Casio… de beater die vervangbaar is maar toch nooit vervangen hoeft te worden :+1:

5 likes

Die Longines doet me, als ik tussen wimpers door kijk, bijna een klein beetje aan een Mille Miglia denken, zeg maar. Ik weet dat het het niet is, maar toch.

Zo benieuwd. Daar moeten wel coole dingen tussen zitten.

Fossil! Wie heeft het niet ooit gehad? Sterker nog, moeilijk kapot te krijgen. En zo’n geïntegreerd hok van Seiko heb ik ook. Ik heb 'm destijds door Seiko laten reviseren, nieuw uurwerk, pakkingen, twee wijzerss, glas… En dat alles voor 160 Euro, zo’n 3 jaar geleden.

Krijg het niet over m’n hart om 'm weg te doen.

Cool! SKXen… Ook allebei gehad, blijven natuurlijk iconische Seiko duikertjes.

Ook tof. Geeneens een G-shock, maar gewoon een ouderwetse illuminator. Die waren in de jaren 80 al cool. Ik zou zelf achter een positief display aan zitten, maar dat terzijde.

3 likes

En ook een beetje aan een TH uit die tijd. Beginnersfout…

Ik heb ook niet echt een side collectie. Wel twee horloges die ik minder vaak draag.

De eerste is een Casioak.

Deze draag ik slechts twee keer per week voor een paar uurtjes. De reden is dat ik met dit horloge klim en boulder. Inmiddels ziet die er niet meer zo perfect uit als op de foto. Hij zit in nu onder de diepe krassen en butsen… maar ach, daar is het ook een G-Shock voor.

De tweede is mijn SKX171. Doordat er andere horloges bij gekomen zijn, krijgt deze minder draagtijd. Toch is die daardoor niet minder geliefd. Ik zal hem nooit weg doen, want ik kan er nog leuk mee freubelen door de bezel zo nu en dan eens te wisselen met een 007 bezel.

7 likes

13 likes

Daar zitten ook erg coole dingen bij. De Pronto, stowa en Hamilton springen er uit voor mij.

1 like

Ik ken dat gevoel wel. Je hebt vroeger een horloge gekocht waarvan je dacht dat het je smaak was en naar je hoofdverzaling vallen ze toch een beetje uit de toon. Je vind ze eigenlijk niet mooi (meer) en niet passen bij de rest, maar je wil ze toch ook weer niet weg doen.

1 like

Mijn side collection is er eentje waarop niks minder trots ben als op de harde kern .
Het is vooral een ander soort collectie, dit niet perse in waarde maar in beleving.
Het zijn vaak coole monsters die ik zelden tot nooit draag maar wel nodig heb in mijn leven.
Het zijn vaak “snoepjes” die de honger te stillen naar wat nieuws willen hebben.
Het is vaak gave opvulling van het zichtbaar opgestelde horloge spul op het nachtkastje.
Het zijn de horloges die ik niet wil missen maar wel grijpbaar zijn voor foute mensen en ze dus een directe buit hebben waardoor wie weet de rest van de inboedel met rust gelaten wordt

Ik heb nu geen foto om mijn post compleet te maken .
Wilde vast een reactie posten want vind het nu al een cool topic.
Zie de side collectie,s denk ik liever dan eenieders harde kern .

Wel alvast een impressie.

4 likes

Het is allemaal wat hè…

Ik heb ook wat (oude) horloges her en der rondslingeren die ik niet (meer) draag. Noem het een ‘side collectie’, noem het hoe je wilt.

2 likes

Mja, begrijp ik.

O.k., zie ik ook.

Idd misschien niet het meest originele ontwerp van Longines, ooit. Maar wat is er nou precies mis met dit horloge? :thinking:

2 likes

Ik heb geen echte side collectie, maar wel een kleine schaam collectie van horloges waar ik zelf aan heb liggen klooien in de voorbije tien jaar.

• Tissot Seastar van de jaren zeventig van m’n vader. Droeg ik tien-vijftien jaar geleden toen ik nog niet into horloges was. Uurwerk deed 't op gegeven moment niet goed meer, binnen gedaan bij juwelier in de buurt, die gaf na onderzoek een prijsopgave van €250 wat ik toen echt véél geld vond, dus horloge terug meegenomen. Achterkant was er niet terug opgezet, dus thuis proberen induwen en iets stukgemaakt.
    Les hier was, dat een mechanisch horloge héél complex is.

• Mondaine Classic waar de kroon van stuk ging, ik die heb proberen maken, en op één of andere manier de wijzers heb verhogen en wijzerplaat vuil heb gemaakt uit pure lompigheid.
    Les hier was, ook al is het simpele quartz, al de rest is ook erg gevoelig.

• Kast van een Baltany dirty dozen homage waar het uurwerk stuk van ging na vijf (!) dagen - ie bleef hangen in de uurveranderingspositie. Geen enkele horlogemaker in de buurt wou iets te maken hebben met Chinese uurwerken. Dus zelf het uurwerk vervangen, wat dan onmiddellijk terug dezelfde issues vertoonde. Kast gehouden als souvenir en de rest uit frustratie weggegooid.
    Les hier was, geen Chinese uurwerken voor mij.

Dusja. Ik moet niet zelf liggen klooien met horloges, Niks voor mij duidelijk.

3 likes

Deze en één edifice horloge van de middelbare school, de edifice is niks waard en verkoop ik niet omdat het sentiment heeft.

De Tag heb ik geruild voor 2 andere horloges. Heeft te weinig schakels voor mijn pols (alleen te dragen met duik extensie uit). En verkoop ik na mijn vakantie. Puur een ‘transactie’. Deze zet ik op een veiling over ca. 20 dagen.

Een side collectie betekend voor mij dat je ze niet draagt. Anders is het ‘gewoon’ je collectie toch?

1 like

een “side” collectie die ik niet draag heb ik niet,
maar van de collectie die zo ongeveer een vijvenveertig stuks telt zijn er toch zeker de helft die minder polstijd krijgen, doch ze komen op een bepaald moment toch wel eens aan de beurt.
die zijn in de tijd van aanschaf gekocht omdat ik er toen wel iets mee had, leuk en mooi vond (vindt)

Mijn collectie heeft geen ruimte om een side collectie te hebben. :rofl:

Nu snap ik ook niet wat je met horloges zou moeten die je niet draagt/gebruikt, noch niet echt cool (meer) vindt. Dat betekent gewoon dat je die rommel weg moet doen.

Mijn complete collectie;

De G-Shock is tegenwoordig m’n referentie horloge om de rest op tijd te zetten. Ik raak dat ding aan de straatstenen niet kwijt, anders was die ook wel weg geweest.

5 likes

Mis? You get what you pay for …

Was toen (2011) een horloge van rond de EUR1800 list price. De inflatie sindsdien wat 39%, zou nu een horloge van EUR2500 zijn. Dus op zich is het normaal dat het horloge niet kan tippen aan het andere geweld in de verzameling. Maar de Seiko redt zich dan wel fenomenaal tussen dat geweld, wat opmerkelijk is.

Vooral het kopieergedrag is wat jammer, doen ze eigenlijk teveel bij Longines.

Probleempje is op te lossen. Maar goed, jammer dat jij echt helemaal niets hebt met zo’n leuk (en niet-dertien-in-een-dozijn-)horloge. Nou ja, dan kan het idd beter gaan naar iemand die het wel waardeert.

precies:) Ik ben waarschijnlijk een apart geval, maar ik ben niet een mega fan van chronograaf horloges. Ik zou ipv deze Tag graag een F1 Solargraph hebben met wit/ rood. De niet dertien in een dozijn horloges hou ik wel van, conversation starters!

2 likes

Side collection: 3 horloges met de naam van mijn moeder, plus eentje met hoe mijn vader zichzelf graag noemde als hij de aandacht had in Italië :sunglasses:

Bedoeld om door te geven aan een volgende generatie. Monetaire waarde: nihil, vooral geinig, al heeft het horloge rechts wel een bijzonder uurwerk.

6 likes

Sentimentele waarde. Ik heb mijn eerste drie horloges nog en een van mijn opa. Ze liggen niet in de weg.