Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

vandaag de 8050 om :grin::grin::heart_eyes::heart_eyes:

7 likes

Vandaag een 52KS special gekocht.
Is mijn eerste Chronometer, ik vind ze erg speciaal, de 52ks. Goed gekocht? Of niet? Zien jullie iets wat niet klopt?

7 likes

Proficiat! Prachtige 52KS! Ik zie niets dat niet klopt. Eigenlijk wel een beetje jaloers, want deze staat nog op mijn lijstje…

Hoe loopt ie?

1 like

Tja, als jullie ze niet willen vanwege bijvoorbeeld rechte bandaanzetten (:nauseated_face:) of friemeltjes op de dial (:face_vomiting:), dan koop ík toch nóg een Arabesque…? :wink:

7 likes

Prachtig Hein!
Neem je hem zo mee? Nog geen 52 gezien in het echt :slight_smile:

Ben blij dat jij ze mooi vindt :rofl:

Ik vind ze mooi voor een ander. De staat lijkt me wel onberispelijk.

Hij is nog onderweg, maar als hij er is zak ik hem meenemen.
Ik zal wat anders leuke meenemen vanavond.

1 like

Leuk zo’n 5245. In Japan heel populair, hier lijken ze wat minder populair en men de 56 te verkiezen. Ik vraag me soms wel af waarom.

Dankje dat je deze als donor hebt gekocht voor de mijne mocht het nodig zijn :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

No problemo, buddy! Je weet het: mi donor es su donor… :wink:

1 like

Ja, prima toch, Ruud! Ik ben er weer blij mee!
De staat van de NA (links) is redelijk ok. Paar kleine probleempjes met de dial, zoals je allicht kunt zien, maar niets desastreus. Ik heb hierdoor wel iets heel leuks ontdekt over de case. Maar daarover later meer!

Ik denk dat dat aan het medaillon ligt, dat stukje goud op de achterkant is toch erg speciaal. En de prijs zal ook meespelen.
De Daini ontwerpen zijn ook weer net wat lastiger te vinden. Met een goede prijs en in een goede staat

Deze zijn

1 like

Dat is niet mijn ervaring :grimacing: Voor een nette 52 chronometer ben je meer kwijt in Japan dan voor een 56. Terwijl het internationaal eerder omgekeerd is.

Hey nu word ik nieuwsgierig naar wat jij hebt ontdekt :grin::grin::grin:

Ok, dan bedoel je via ebay? Dat wist ik niet van de 52ks. Ik haal de meeste van mijn vintage seikos uit japan. Vaak staan dezelfde horloges op ebay.
Verder gaat mijn kennis van websites of proxyservers niet.
Ben natuurlijk altijd bereid om te leren :grin:

Nee ik bedoel via yahoo auctions. Op Ebay is meer de internationale markt.

Bij het uitpakken van de tweede Arabesque viel mij meteen op dat er iets anders was. Anders dan de eerste, die in al een tijdje in bezit heb. Ik zag alleen niet gelijk wát…

Nadere bestudering bracht iets interessants aan het licht. Dat wil zeggen: ík vind het interessant. De meesten zullen het schouderophalend aanhoren.

Op de caseback staat onder het serienummer in het ene geval “Japan J” en in het andere geval “Japan A”. Beide in verschillende lettertypen. Die onderschriften had ik al vaker gezien, maar nooit acht op geslagen. Even naspeuren leerde me dat het niet helemaal duidelijk is, maar dat het erop lijkt dat die letters aanduiden door welke leverancier/werkplaats de cases gemaakt zijn. Er is blijkbaar ook een leverancier “Japan G” of zelfs “X”.

Nu zou je denken dat alle leveranciers met dezelfde specs aan de slag zijn gegaan. Toch zijn er - in het geval van de 6146-8010 - behoorlijke verschillen!
En die verschillen zitten met name in de extra facetrand op de case, waarmee de 8010 zich sowieso al onderscheidt van alle andere kasten.

Op onderstaande foto’s is namelijk duidelijk te zien dat werkplaats “J” een aanmerkelijk smallere en consistentere facetrand maakt dan werkplaats “A”. In het geval van “A” lijkt de rand breed uit te waaieren richting de lugs, wat vervolgens resulteert in een veel groter facet op de voorkant van de lugs.

Een dergelijk groot verschil tussen twee cases met het zelfde casenummer heb ik zelf nog niet eerder gezien. Kleine afwijkingen kom je wel tegen, maar dit is toch opmerkelijk…

8 likes

Polijstwerk is handwerk. Ik heb hetzelfde ook gezien met 2 5626-7041’s.
Die verschilden ook behoorlijk van elkaar…

Zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden.

Als ik jouw foto’s bekijk @Lexie2797, dan heb jij een “Japan J”. Klopt dat?

Dat ga ik nakijken voor je en is dan meteen een goede check of de deksel dan wel bij de kast hoort! Hele leuke ontdekking dit, vermoed dat mijne ook een J is maar grappig dat er zo veel verschil in zit!

1 like