Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

De grafering van de caseback is op de A ook dieper er grover lijkt het!

Het is vooral een check of mijn theorie nog even stand houdt. Je zou er echt een heel stel moeten checken om te bepalen of er sprake is van een constante.

Jouw deksel hoort vrijwel zeker op jouw kast. Ik denk dat er dusdanig weinig 8010’s zijn, dat de kans op een Frankenseiko verwaarloosbaar is.

Klopt ja. De diepte van de gravering maar ook de grootte en het lettertype van de tekst rond het medaillon zijn verschillend.

1 like

Ik zie niets verkeerd!
Ik ben erg tuk op de mijne, geniet ervan en gelukgewenst!

Wow wat een te gekke ontdekking!!

Dat alleen al is het waard om twee van die dingen te kopen :grin:

Een mooi gedeeld ook, dankjewel!!

1 like

Nou, dit zijn dus van die rare dingen waarvoor je er eigenlijk echt twee nodig hebt. Voor mijzelf rechtvaardigt dit ook de aankoop :rofl:. Blij dat jij ‘t nog even bevestigt :smiley::+1:t2:

2 likes

Zie je verschil?

Vooral de lug links onder ns vergelijken. Beide 5626-7041s

Mei en augustus 1973.

1 like

Ja precies. Dit verschil op de lugs zie je ook bij sommige 6145/46-8000. Ik heb ook twee 6156-8000’s gehad die precies op die plaats afweken.

Mijne is idd een Japan J model :grin:

:grinning: :ok_hand:

Enkele plaatjes van de mooie 5625-7060 vandaag:

9 likes

Leuke band zeg! Welke is dit?

Inderdaad een behoorlijk verschil. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de J kast. Komt net eleganter en strakker over. Bedankt voor het delen! Interessant om ze zo naast elkaar te zien

1 like

Maar mijn 45KS is een A hahaha

Jaaaaaa! Gewonnen!


11 likes

Mijn 4520-8000 is ook een “A”, evenals mijn 6145-8000 en mijn 6155-8000.
De HSS 6156-8010 is dan weer een “J”.

Enfin, ik heb nog eens wat meer plaatjes van 6146-8010’s gezocht. Ik kom eigenlijk alleen J’s tegen, en wat ook opvalt dat vrijwel alle exemplaren van ná september 1969 lijken (waar mijn “A” uit die maand is). Het model verscheen voor het eerst in de november '69 mailing aan dealers, en vervolgens alleen in de twee halfjaarlijkse catalogi van 1970. In 1971 zit hij niet meer in het assortiment, dus het is sowieso een vrij korte productierun geweest.
Misschien is de case na een vroege batch aangepast? Het lijkt erop dat ze de onderste lijn van de betreffende facetrand op mijn “A” parallel hebben laten lopen aan de onderrand van de case, maar dat ze er later voor kiezen om die onderste lijn parallel te laten lopen met de bovenste lijn van de facetrand. Dat laatste levert een veel rustiger en consistentere aanblik op, dus ik kan me daarbij wel iets voorstellen.

2 likes

Heel apart en zeker omdat het dus om een early gaat helemaal! De kast vorm is zoals je het omschrijft dus naar alle waarschijnlijkheid tijdens de productie run aangepast zonder daar dus voor een andere referentie te geven. Tevens wat ik mij afvraag de catalogus geeft die het J model weer of is dat niet zichtbaar?

Van IG verkoper Letters Leather.
@HvdK heeft er ook een paar.

2 likes

Thanks, zal eens kijken!

Gelukgewenst! :slight_smile: