Uiteindelijk gecorrigeerd natuurlijk. Maar toch.
Nu is het wel zo dat de 43999 met zijn bevels subtiele aansluit met de j14070, maart toch ook een hele duidelijke stap zette naar de moderniteit.
Schroefkast, waterdichtheid… misschien wouden ze dit benadrukken.
Ik was de mijne even kwijt, dus nu een 5625-7000
Ik begrijp wat je zegt. De 43999 heeft natuurlijk - als opvolger van de J14070 - een aantal aanzienlijk modernere features. Maar als ze dat in het lettertype (i.e. in de esthetiek van de dial) tot uitdrukking wilde brengen, dan hadden ze die keuze ook rigoureuzer kunnen doorvoeren. De 43999 hinkt immers ook bepaald op twee gedachten: de Chronometer-aanduiding is in het moderne lettertype, maar Grand Seiko is nog in de gothische letter gezet. Op de ‘uitgelekte’ schets is het precies andersom. Daar is Grand Seiko in een moderne letter uitgevoerd, maar Chronometer klassiek/cursief. Ik zit zelf op het spoor dat het iets van doen heeft met wélke chronometerstandaard er door de aanduiding wordt bedoeld. Ik meen dat er tussen 1960 (J14070) en 1963 (43999) nog een aanscherping van de criteria is geweest. De 43999 was in die periode een uurwerk ‘under construction’, en mogelijk bleek later pas dat hij aan de nieuwe standaard voldeed, of is die standaard lopende het ontwerpproces vastgesteld, maar liep de productie van de eerste versie 43999 al. Ik kan die vraag nu niet beantwoorden. Ik moet ook nog nagaan hoe dat zat met die Zwitserse COSC-standaarden. Waarom de KSC 49999 eerst het cursief voert, zou ook daarmee te maken kunnen hebben. Naast het feit dat men allicht nog twijfelde aan de verhouding tussen KS en GS, qua branding. Ik denk dat er sprake zou kunnen zijn van een ongelukkige samenloop van nieuwe ontwerpen en nieuwe standaarden. De Seiko Liner bevindt zich samen met de 49999 en 43999 midden in dat spel! Voor mij is het toch een hele lastige kluwen van door elkaar lopende ontwikkelingen. Waanzinnig interessant! Men kon ten slotte allicht ook nog niet bevroeden dat het 44-uurwerk van de 49999 zó goed was dat het uiteindelijk de GS-standaard zou halen (en zou landen in de meest iconische GS-kast). De 43999 zou het overigens ook zover schoppen, ware het niet na het opdrijven van de frequentie van het uurwerk en (mogelijk) ander verbeteringen in de 5722B. Grappig is dan wel dat het esthetische aspect en het chronometer-aspect vanaf dat moment samen opgaan, en neerslaan in enerzijds een rustiger dial (GS-logo) en een nieuw veelzeggend medaillon (GS-logo).
Hmmm… ik merk al dat mijn tekst hierboven eerder meer vragen oproept dan beantwoordt
Uiteindelijk? Ik heb misschien onvoldoende samples van het “57 type” (zowel j14070 als 43999), maar mijn gevoel is dat de onbenoemde motor van de KS 1 van begin af aan stabieler/preciezer was als het Suwa binnenwerk… Ondanks het ontbreken van de chronometer certificatie (uiteindelijk gewoon een test procedure I’m de resultaten feitelijk te bevestigen, meer niet).
Uiteraard! Helemaal mee eens! Zelfs mijn ongeservicete KS1’s lopen geweldig. In aanleg was het al een kei van een uurwerk. Maar wat je zegt: het zit 'm in de certificering en de daarmee gemoeide kosten etc.
Het “uiteindelijk” in mijn eerdere bericht heeft ook geen betrekking op de kwaliteit van het uurwerk hè? Er staat enkel dat het tóch al goed uurwerk uiteindelijk in een GS-kast kwam.
Ik denk trouwens dat dit hetzelfde lettertype is als deze jongen…
Die natuurlijk gelinkt is aan de olympische spelen en het bijhorende marketing offensief van Seiko…
Misschien heeft die font alles te maken met die modellen die de speerpunt vormden van de internationale inspanning. (en King Seiko maakte hier duidelijk geen deel van uit).
Haha ja sorry, dat kwam iets te antagonisch over… ik ben nl. ook nog een beetje druk op het werk
Potver! Die had ik in mijn beschouwing nog niet eens meegenomen. Maar met deze zit je natuurlijk ook weer helemaal in 1963/64!
Heel krachtig punt om te stellen dat het mogelijk met de stap naar het internationale podium te maken had!
Same here. No love lost!
Als ik jullie zo hoor zou ik denken dat jullie niet werkten
Ah joh, vlieg op!
Dat valt reuze mee toch
250 is het hoogste bod geweest…
Voor welk horloge?
Mooie deal