Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Hoe doe je dat met een nieuwe glaspakking dan? Serieuze vraag.

Het is een frontloader dus lijmen is een nogo?

1 like

Deze glazen zitten in de ring gelijmd.

1 like

In de lunette dan? Dan zou je in theorie dus de ring voorzichtig los kunnen halen en verlijmen met een nieuw glas?

Ik was niet van plan om mineraalglas te gaan polijsten, maar als het plexiglas zou zijn uiteraard wel. Ik wilde eerst graag weten wat er precies in zit. Ik heb namelijk eerder de fout gemaakt om bij een horloge aan te nemen dat het plexi was, om er vervolgens achter te komen dat het mineraalglas was. Toen had ik het inmiddels met schuurpapier erger gemaakt dan het was. :see_no_evil:

NOS glaasje is vrij prijzig zag ik.

Dat wist ik niet. Zeker het overwegen waard.

Op/in de chapter ring. Het is inderdaad mogelijk om daar een nieuw glas in te doen. Dat zie je vaker, maar mooi krijgen en niet zien dat het gelijmd is is een uitdaging.

1 like

Ik vond dit online:

Als ik google op het onderdeelnummer van het glas krijg ik wel aanbieders van glaasjes onder hetzelfde nummer (300V04GNS0) die niet duur zijn. Zoals deze: https://www.ofrei.com/page_169.html

Iemand daar ervaring mee?

Plaatsing is stap 2, begrijp ik van @koekoek

kijk maar ns op ebay voor hoeveel ze daar te koop staan. :upside_down_face: Bij Ofrei zijn ze al jaren uitverkocht.

1 like

Er is nog een verkrijgbaardere moderne replacement van seiko, maar met die sluit de ring niet mooi aan op de plaat. Reden waarom ik mijn oude gekraste glas heb laten terugzetten.

2 likes

Yep, gezien. Vond het verschil nogal groot, vandaar mijn vraag.

Dank, dan hoef ik dat niet te proberen.

Je zou horlogeglas in Sittard eens kunnen berichten of hij er ervaring mee heeft.
Indien hij ervaring heeft en je besluit het te doen, gelieve het resultaat te posten :grin:

1 like

Het glas is van de ring los te krijgen met een ultrasoonbad, waarvan het water behoorlijk warm moet worden. Dan gaat het zonder problemen los. Dan nog even de lijmresten verwijderen, zolang alles nog warm is, en dan een Sternkreuz XMF 300.863 glas erin lijmen. Ik heb het zelf gedaan, ging eigenlijk vrij eenvoudig. En ik zal het nog vaker doen bij V-type glaasjes. Op Ebay zie je ook glaasjes van Verlux met hetzelfde typenummer. Die zou ik nog eerder nemen, aangezien die een glad geslepen bevel hebben, ipv een matte zijkant.

Zie hier voor meer info:

4 likes

Hoeveel tijd kost zoiets? En zou je er op deze manier op sapphire in kunnen lijmen of bestaat dat niet?

Ik ben ongeveer al met al een half uur bezig geweest. Maar het water moet ook echt heet zijn, en je moet een goed ultrasoonbad hebben. Nu heb ik wel een redelijk goede ultrasoonreiniger, maar daar duurt het eeuwig voordat die opgewarmd is. De truc zit hem in het hete water en de ultrasone trillingen. Ik heb inmiddels ook al een 2e keer dit gedaan, maar daar had ik weer duidelijk langer voor nodig. Het zal dus ook wel aan de lijm liggen, die gebruikt is.
Op zich een logische methode. Lijm laat zich vaak lossen door gebruik te maken van temperatuur te verhogen. En het ultrasoon maakt taaie lijm losser.

En in principe kun je er dan ieder glas in lijmen, zolang de diameter en de dikte maar goed is.

En gekookt water in de ultrasoon mieteren geen plan?

Ik heb een 5626-7041 en een 5625-7000 waarvan op t glas t mooi er wel vanaf is.

Het lijmen lijkt me veel lastiger dan het verwijderen. :thinking:

Neem aan dat dat wel meevalt eigenlijk. Wrs in de ring smeren en t glas er dan in.

Minste kans lijm op t glas te krijgen lijkt me.

Aanrommelen of de vierkante milimeter. Is erg lastig om dat geheel even en zonder te morsen op de zijkanten te doen.

Anderen lijken t netjes te kunnen dus er zal een truukje voor zijn.

Ik heb de lijm op de ring aangebracht. Hiervoor heb ik een epoxylijm met UV harder gebruikt. Aangebracht met een tandenstoker en gelijkmatig verdeelt. Dan het glas erop en eventueel overschot aan lijm verwijderen met alcohol. En dan onder UV laten harden. Met een UV lampje is de eerste harding redelijk snel, maar het duurt ruim een dag voordat het helemaal gehard is.

3 likes