Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Vraagje aan de GS lovers hier. Ik meen te herinneren dat hier ooit eens iets gedeeld is over nieuwe banden welke overeen komen met de oude platte croco banden van GS. Iemand enig idee waar deze verkrijgbaar zijn?

6 likes

Zie hier;

Bedankt Nash! Helaas kan ik deze niet vinden in 19/16 en zijn Rios banden vaak vrij lang. Ik meen dat er ook een adres is waar je banden op maat kan bestellen in deze stijl maar misschien vergis ik mij.

Edit: het is dit keer niet Ko of Slls

Klopt :slight_smile:. Duurdere optie lijkt me maar de banden zijn prachtig. Zelf ook maar eens een offerte laten maken.

1 like

4522-8000, right?

Heb zelf de originele band die hoort bij de SBGW047 hoort besteld (en ontvangen) voor mijn 4420-9000. Is erg mooi!

1 like

Correct. Ik ben enorm in mijn nopjes met dit horloge, maar zou graag een no date versie hebben. Dus 4520.

Another day at the office.
6146-8000

10 likes

:rofl:

1 like

Zal toch iemand moeten werken he :wink::grin:

1 like

Het is me verdomde stil hier. Ik ga maar eens met de poli collega een peuk roken :sweat_smile:

1 like

Op Insta kun je voorbeelden van top banden makers vinden. Persoonlijk vind ik DeLugs en Seventhcreation geweldig.

1 like

Om je “stilte moment” te doorbreken, wat oude :cow2: uit de sloot halen :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

4 likes

9 likes

Ik ben op zoek naar een Grand Seiko 9581 (SBGS001 of SBGS009) voor een redelijke prijs. Bij zoeken krijg ik vaak Seiko Grand Quartz modellen te zien. Zijn dat nou wel of geen Grand Seiko’s?


Zoiets dus :grin:

2 likes

Het zijn rios zurich in 18/15 (tenminste dat meen ik dat ze naar 15 taperen, 16 was beter geweest). Ik heb er 3.

1 like

Grand Quartz zijn geen Grand Seiko’s. Al zijn er mensen die daar anders over denken. Maar voor mij zijn er twee Grand Seiko perioden. De eerste is gestopt rond 1975 meen ik. En de tweede gestart rond 1990 ofzo?

2 likes

Volgens theSeikoGuy in het prachtige artikel dat hierboven door @kaleiwan werd aangehaald wel. Maar ik heb ook m’n twijfels. Ook als je hun plek in de catalogi ziet.

Tja, je zou het kunnen zien als een evolutie. Persoonlijk zie ik het als een nieuw boek, waarbij de “indeling van hoofstukken” (lijnen binnen Seiko) onderdeel zijn van hetgeen dat de schrijver kenmerkt.

Het Grand Seiko boek kent meerdere hoofdstukken. Waaronder het eerste hoofdstuk met meerdere iconen, gevolgd door het Hoofdstuk van Taro Tanako, welke de iconische design grammatica ontwierp.

Het Grand Seiko boek gaat vervolgens verder met een nieuw hoofdstuk in 1988.

De vroege quartz horloges schudde de horloge industrie tot de fundatie, ook binnen Japan. Mechanisch werd het ondergeschoven kindje en quartz ontwikkeling ging mega hard, waarbij eveneens behoefte aan verschillende lijnen.

In essentie zijn de King, Grand en Superior quartz (vergelijkbaar met vfa?) lijnen volgens mij vergelijkbaar qua positie en hierarchie, zowel binnen Seiko als in de zakenwereld. Echter zie ik het echt als een ander boek. Geen slecht of verkeerd boek, zeer zeker niet. Maar een ander boek desalniettemin.

2 likes

De foto is echt een grand seiko van na 1988, ik vind dat een heel leuke model reeks maar wel aan de kleine kant. Er staan er meerdere op marktplaats en je kan ze vaak in Japan voor weinig scoren met een beetje geluk.

Ikzelf heb een vergaande interesse in de massief gouden reeks uit die periode.bijv een SBGX016

Daarnaast de vraag, is dit vintage of eigenlijk nog modern? Of heet dit neo vintage

6 likes