De Lord Matic is de lagere versie van de luxe horloges van Seiko. Ze hadden inderdaad wel gekleurde wijzerplaten, maar die hadden de King Seiko Vanac ook wel. En die hebben toch weer een wat beter uurwerk (om niet te vergeten een extravagant uiterlijk).
(Mijn exemplaren, die wachten tot ik een passende bracelet voor ze kan vinden…)
Ik denk, dat je het meeste baat zult hebben bij het zoeken naar catalogussen uit die tijd.
Deze heeft er een hele hoop op staan, dus daar zou ik eens gaan zoeken!
Bedankt voor delen, dit geeft een goede impressie!
Deze King Seiko Chronometer voorzien van een nieuw glaasje. Was nog een hele klus, maar het is gelukt.
Om te vinden bedoel je?
Nee, dat niet. Er zit nu een Sternkreuz glaasje in. Niet origineel, maar ziet er wel zo uit. Maar de bezel zat er fout in en dan is het lastig open maken, zonder de bezel te beschadigen.
En dan moet je nog het glaasje van de ring scheiden (V-Type - glas zit op een metalen ring verlijmd) in de ultrasoon en weer verlijmen.
Ik had ook liever een origineel glaasje gebruikt, maar als het glaasje duurder wordt als het horloge, dan grijp ik liever naar een alternatief, die maar een paar tientjes kost, ipv van enkele honderden euro’s.
Ik heb zo al eens een glaasje vervangen, is best te doen. Warm water (75-80°C) en de ultrasoon blijken de truc te zijn. Dan is het zaak goed de lijmresten te verwijderen, en met de juiste lijm weer te verlijmen.
Het glaasje, dat ik gebruikt heb, is de Sternkreuz XMD300.863. Het heeft niet de innerdome, zoals het origineel, maar verder lijkt er zuiver op. Een kleine noot: De platte zijkant van deze glaasjes zijn mat. Bij sommige horloges is de ring minder diep en zie je die matte zijkant nog net. Bij mijn horloge dus gelukkig niet.
Pff abnormaal dit. Wat een kunst
Ik heb hier een hele mooie GS45 liggen (4522-7010), maar helaas doet dit mooie horloge niet zo heel veel. En ik voel me zeker nog niet ervaren genoeg om hieraan te beginnen. Bij wie kan ik het beste terecht voor dit horloge? Ik ben er zeker van, dat de veer kapot is. Nu zal een originele niet meer te vinden zijn, maar er zal nog wel een aftermarket exemplaar te vinden zijn? Dat zou voor mij niet veel uitmaken.
Wel? Is deze vintage dan?
Mooi horloge hoor!!
ja jij het helaas gelijk, dat had ik het niet goed in de gaten…
nieuwe KS liefhebber en ik was meteen enthousiast toe ik die naam zag zonder goed te kijken
Passende aftermarket veren zijn te krijgen. Vraag me even niet naar de specificaties, maar ze worden alom geserviced en vervangen. Vooral deze handopwinders zijn goed te doen.
Wel zal je amplitude iets lager zijn. Maar enfin, lopen zal die en goed.
@Aad57 heb jij al eens gewerkt aan de 4522 Aad? Misschien weet jij meer info.
Nee, wel aan de 4502 uurwerken.
Die zijn bijna identiek en best wel wat lastig door nogal wat veertjes en onderdeeltjes die zomaar kunnen wegspringen als je niet oplet.
De originele mainspring (401450) is, voor zover ik weet, niet meer te koop.
Ik heb een gebruikte veer op Ebay gezien voor “slechts” € 285,–.
De maat die je moet hebben is 1.65 x 0.15 x 310.