Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Wow, heel mooi zeg! :+1:t2:

1 like

een '65, dat zoek ik nog …
:slight_smile:

Ik zou het niet weten. Ik heb nog nooit een 45KS gehad uberhaupt :grimacing:

In de Catalogus van 2e helft 1968 staan alleen nog 44KSen (maar de catalogi lopen vaak wel een half jaar/jaar achter op de productie data vaak). Als ik zo snel even google is eind 68 (oktober) de eerste productie maand van de nieuwe 56 en 45KS.

1 like

Ah, kijk eens aan. Zat ik redelijk in de goede richting. Veel dank!

En ook: Foei! Ga snel je eerste 45KS zoeken! Die moet je gehad hebben :wink:

Mooie early dial!!
Heb je ook een shot van het binnenwerk? :grin::+1:

Kan ik voor je maken, maar ik denk te weten waar je naar vraagt: deze heeft niet de gewilde GS rotor. Hij is van oktober ‘68 met een early dial en een gewone Seiko rotor. Aanvankelijk vond ik dat verdacht. Voordat ik ‘m kocht heb ik wat research naar early dials gedaan. Op Springbar leer je dat iedere early dial altijd een GS-rotor moet hebben. Maar ik heb met name op de Japanse sites best veel early dial 68’s gevonden met de reguliere Seiko-rotor. Als ik me goed herinner vooral september en oktober ‘68. Ik denk dat de transitie van de early naar de late dial in een ander tempo is gegaan dan de transitie van de rotor. Of dat ze ergens in de tweede helft van ‘68 nog een batch oude dials hebben gevonden. Afgaand op de staat waarin ik de mijne heb gekocht, en de staat waarin de andere gevonden exemplaren zich bevonden, ben ik er vrij zeker van dat er niet mee gerommeld is. Wat denk jij? Ik kan straks wel even kijken of ik die foto’s van de andere early dial 68’s nog ergens heb.

2 likes

Ik heb nog nooit zo getailleerd onderzoek gedaan naar de opeenvolging van de 614x-8000! Erg interessant allemaal.
Ik weet zeker dat Seiko gewoon mix-en-matcht. Als een onderdeel op is, gebruiken ze gewoon de volgende type productie. Wellicht met hetzelfde parts nummer.
In ieder geval… Mooie collectie al!!

2 likes

Deze bijvoorbeeld:

En deze:

Allemaal van oktober 68!
Ik wist niet dat early dial zo laat nog werden vervaardigd.

Thanks! Ja, het begint er op te lijken :wink:

Wat je zegt is waar. Seiko knipte niet alles met een schaartje. Er zitten soms interessante combi’s tussen. Je ziet het ook met de medaillons van de 6245/46 Seikomatich chronometers/GS.

Mijn recente 6246 heeft - in mijn ogen - ook een beetje een aparte caseback. De letters waarmij het typenummer etc om het medaillon is gezet is anders dan de eerdere Chronometers en ook weer anders dan mijn 6245 van enkele maanden later…

3 likes

3 likes

Precies. Die is uit het boekje. Ik heb een early dial 6146 gehad die deze rotor ook had.

1 like

Precies. Daar stond ik dus ook van te kijken. Lijkt mijns inziens echt op een batch early dials die er even tussendoor is weggewerkt…

1 like

Dat zijn inderdaad vreemde letters!!

Wat dacht je van deze… Had je al gezien wellicht…

2 likes

Is de mijne maar een shot van de shop!.. September 1967.

5 likes

Wat?!! Een 6146-8009?! Wat is dat nou weer? En een 61GS uit de Daini fabriek?! Met een Suwa dial? En een Suwa medaillon op een caseback met Daini aan de binnenzijde?

3 likes

Deze zou niet misstaan op mijn foto van 67’ers van eerder vandaag!

1 like

Hehehe … Inderdaad.

Ligt nu bij de horlogemaker…
Buiten de markering op de rotor en caseback (ook de markering rondom de medallion zijn bijzonder) lijkt dit een normale 6146…

Schijnt exportproduct geweest te zijn… Assemblage van onderdelen in Japan, maar samenstelling in Hong Kong!




1 like

Haha moeten we eens organiseren dan :smiley:

1 like

Echt heel bijzonder zeg! Ze hebben dat inderdaad een tijdje geprobeerd, die assemblage in HK. Ik had een stel stopwatches die in Singapore geassembleerd waren. Maar dat was gebruikelijker, meen ik.

1 like