Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Zal hem vragen of hij die ook heeft! Hij heeft nu net pas door dat ik vintage GS wel kan waarderen na mijn 8050 aankoop dus laat het weten.

Eigenlijk niet het juiste topic, maar aangezien jullie zoveel kennis van vintage GS hebben stel ik de vraag hier even. Ik heb een 4520-8000 op het oog maar ik denk dat de wijzers niet origineel zijn. De wijzers lijken namelijk geen zwarte streep in het midden te hebben, de indices wel. Wat denken jullie?

:heart_eyes:

1 like

Ai, dat zijn inderdaad niet de juiste wijzers. Ze misstaan op zich niet, maar op deze manier heeft deze 45GS niet de juiste ‘smoel’. Je zou kunnen onderzoeken of er donors te vinden zijn die dezelfde wijzers gebruiken. Ik heb ergens hierboven in de draad beschreven dat een 5106-8010 dezelfde wijzerset heeft als de 45GS. Heb ook succesvol een wijzer overgezet. Echter, dat betrof ‘zilveren’ (gerhodineerde) wijzers, en jij hebt natuurlijk goud nodig. Ik vrees dat de 5106-8010 enkel in staal kwam, dus dat is geen optie…
Verder wel veel waardering voor de 45GS die je doorstuurt. Ziet er - op de wijzers na - keurig uit.
September ‘68 is trouwens ook prachtig vroeg voor een 45 :+1:t2:.

Pfff… die van jou is echt zo waanzinnig goed… :heart_eyes:

1 like

Ah, dat is heel erg jammer. Hij is verder inderdaad heel erg mooi, maar ik heb niet zo’n zin in een heel project. De prijs, van bijna €900 euro incl imporkosten is op zich prima (lijkt mij tenminste), maar niet als je meeweegt hoeveel tijd en moeite er misschien nog in moet.

Helaas, volgende keer beter!

Bedankt voor het advies :grinning:

56 > 62 :joy:

Ik snap de haat voor de 62gs echt niet. Een van de mooiste GS kasten. Veel mooier dan bijv de 45gs.

Dat brushed stukje tussen de lugs en rechte bandaanzet ziet er zo raar uit.

Je begrijpt me miss. verkeerd: ik heb absoluut geen haat voor de 62.

1 like

Haha, jajaja… we agree to disagree :wink:

1 like

Die rechte bandaanzet en dat geborstelde stukje tussen de lugs zijn juist cruciale design-elementen die de GoD-kasten van Taro Tanaka boven de rest uit tillen! Dus ook de 45GS wordt, ook in mijn ogen, niet verslagen door de 62GS.

Ik snap @bAAx goed hoor, en ik ken zijn argumenten :wink:. De 62GS is in de kern een doorontwikkelde Seikomatic (met een klein vleugje Tanaka). Maar binnenin wel een hele vroege Chronometer, en historisch van belang want de eerste automatische GS.

Ons dispuut over de 56GS vind zijn oorsprong in mijn hardnekkige vooroordelen inzake het 56xx-uurwerk. Die zijn ongetwijfeld misplaatst, onterecht en overdreven. Maar soms is het leuk om een rabiate ontwerp-fetisjist een beetje te porren :wink:.

2 likes

Ik heb geleerd dingen los te laten :joy::clinking_glasses:

4 likes

Heeft die 7080 nu dezelfde case als de 45-7010?

Nee vlgns mij niet, de kroon is anders hij lijkt er wel heel veel op. Maar de 7080 heeft een chamfered stukje bij de bandaanzet

1 like

Ik vind dat dus lelijk. GSen die dat niet hebben vind ik mooier. Zo’n knik in de bandaanzet zoals die 6185-8021 vind ik ook niet mooi. Dan zie ik veel liever een 5722-9990 of 6155-8000.

Bijzonder hoe dat werkt… dan maar iets minder Tanaka.

Ik heb nog eens goed gekeken en volgens mij heb je gelijk het is dezelfde kast alleen de kroon zelf is iets breder en mijne is een frontloader terwijl de 7010 een verwijderbare achterkant heeft.s-l400

2 likes

Helaas te horen gekregen dat die 4580-7010 niet in zijn bezit is en het blijft bij het “broertje”

Je bent een wijs mens, @bAAx-san:pray:t2:

1 like

Nou ja, uiteindelijk is het allemaal Tanaka, zoals @bAAx enige tijd geleden heeft uitgelegd. Alleen de kasten die jij het mooist vindt, zijn iets minder (strikt) Grammar of Design. Niks mis mee hoor! Ik vind, net als jij, de 62GS niet te versmaden! Topding!