Show je vintage Grand Seiko en King Seiko

Dit blijft toch ook elke keer een feest…

9 likes

Je mag belgië gewoon weer binnen en buiten hoor. De niet essentiële verplaatsingen zijn niet meer verboden. Je hebt ook geen “verklaring op eer” meer nodig Frank.

Edit: maar mss mag het niet van Nederland natuurlijk :roll_eyes:

1 like

Niet origineel meer maar wel erg origineel bedacht:


Opzich misstaat het niet, wel verzamelwaarde verlagend. Zal ook wel een redial zijn.

Natuurlijk is dat een redial.
Afgrijselijk!!

Dit is het origineel.

4 likes

Niet te geloven.

Overigens… Dit zal jullie niet ontgaan zijn wellicht…

2 likes

De schatting zat er gruwelijk naast iig, weet je ook waarom deze zoveel heeft opgebracht?Slechte taxateur of iemand de komma verkeerd gezet?

Imho zijn ze nog meer waard :joy:

1 like

Goeie taxateur. Er staan er nu 2 op ebay voor 6.9 en 8.3k USD

1 like

Grand Seiko komt maar zelden voor bij de grote veilinghuizen. Dat zal wellicht in de toekomst veranderen.
De hamerprijs van de 2 loten ging ver boven de schattingsprijs. Daarbij komen dan nog de veilingkosten.
Wel 2 unieke exemplaren.

Ook bij Christie’s gingen er vandaag 2 Grand Seiko’s onder de hamer (niet letterlijk).
Hier was de schatting iets beter, maar lot 194 ging toch ook het dubbele van de minimum schatting.

Die VFA bij christies heeft een eenvoudig achterdeksel. Kan het kloppen dat wel meer VFA’s een eenvoudig achterdeksel hebben? Ik herinner me nog wel een paar VFA’s gezien te hebben zonder medaillon etc.

2 likes

Zojuist ontvangen. Er zat behoorlijk wat vuil op. Dat maakte ‘m op de foto’s wat minder aantrekkelijk, maar ik ben blij dat mijn inschatting juist was: onder het vuil zat een prachtig geconserveerde 5722-9970! Ik zal ‘m uiteraard een keer laten servicen (al loopt hij super, met een amplitude van 280 graden), maar cosmetisch hoef ik er volgens mij weinig tot niets aan te doen. Blij mee!

13 likes

Mooie! :+1::ok_hand:

Die ziet er goed uit. Je wilt er ook eigenlijk niets aan hoeven doen, dan blijft hij scherp.

1 like

Precies :wink::+1:t2:

Ik denk alleen even het glaasje een beetje bijwerken of vervangen, en die lelijke graffiti uit de binnenzijde van het deksel halen. Normaal gesproken laat ik dat zitten, maar hier is het wel erg fors. Bovendien is dit de enige plek waar je kan zien dat het inderdaad een afwijkende 9970 is, en geen 9990. Niet dat het iemand wat interesseert, noch omdat je daar verder wat van ziet of merkt. Maar het is toch leuk.

4 likes
3 likes

Sui generis…
44GS samen met de absolute oorsprong van de bloedlijn: een J14102E uit september 1961, zelfde maand van de introductie van deze King Seiko “First”. Deze zijn herkenbaar aan de “kleine 25” en de ultradunne secondenwijzer. Deze versie is naar schatting drie maanden (juli, augustus en september van dat jaar) in productie geweest.
Het binnenwerk in dit horloge is een ontwikkeling van de “54 type” Cronos Special en zal later uitgerust worden met een seconden hacking om dan als 4420B in de 4420-9000 (de eerste Grand Seiko van de Daini fabriek) terecht te komen.

11 likes

Prachtig! En veel dank voor de heldere toelichting van deze interessante bloedlijn! Dit zijn echt interessante posts!

Dank ook voor het opnieuw overhoop gooien van de volgorde van mijn boodschappenlijstje :wink:

2 likes

Hoe verhoudt de J14102 met de ‘kleine 25’ zich tot de J14102 met een ‘grote 25’?
Asking for a friend…

1 like

Ik moet mijn 4420 echt weer eens uit de doos halen en om de pols gooien.

Ik ben momenteel afwisselend twee automaat horloges aan het dragen, een Seiko SLA033 en een Grand Seiko SBGA103, en dan is het lastig om er een handopwinder tussendoor te gaan dragen en de twee automaten aan de gang te houden met een kantoorbaan waarbij je niet heel veel beweegt. Tenzij je die twee automaten ook met de hand gaat bij-opwinden, maar dat is met name bij de SLA033 geen pretje door de moeilijke grip op de kroon met de kast er omheen. Ik moet gewoon één van die twee weer even aan de kant gaan leggen, en dan de 44GS om de pols!

3 likes