Show us some skin / skindiver only!

Je ziet ze overal langskomen op het forum maar er is nog geen Skindiver Only topic - tot nu! Dus kom maar op met die skindivers van Oris, Omega, GO, Woolbrook, Serica, en al die andere mooie merken! Vintage of modern, dat maakt niet uit.

Ik trap af met mijn NA: een ‘70s Kasper, opgeknapt door en overgenomen van @vouwfietser. 37mm met een 20mm band, was ooit 6atm waterdicht. De lume doet het nog een uurtje.

46 likes

Domme vraag, maar wanneer spreek je over een skindiver en niet over een diver?

13 likes

25 likes

21 likes

De Kasper is naar Thijs gegaan.


Deze heb ik nog.

11 likes

Volgens mij is de skindiver ontstaan toen de ‘echte’ (toen nog voor professionals bedoelde) duikhorloges te groot werden om door gewone mensen te worden gedragen, omdat ze steeds hogere drukken konden weerstaan (denk ploprof). Een skindiver is meer ‘zwemhorloge’ dan duiker. Misschien leuk de puristische term ‘zwemmer’ te introduceren… vooral in de jaren '70 waren ze populair. Er kwamen er veel uit Frankrijk van goedkope en onbekende merken. Gewoonlijk chromen kast, zwarte wijzerplaat, zwarte, veelal plastic draaibare lunette, die dus vooral een esthetische functie heeft. Meestal duidelijke becijfering en lume op de wijzers en cijfers. Vaak handopwinders, wat ook niet bij een echte duiker past. Ik vind ze er vaak geweldig leuk uitzien. Ik vind het erg dat ik het zwemmertje dat ik de 2e helft van de lagere school had (met bordeauxrode wijzerplaat) ben kwijtgeraakt. Het hier afgebeelde zwemmertje, met een Cuppilard motortje) kocht ik in 1996 op een rommelmarkt in voormalig Oost-Duitsland voor 25 gulden…

22 likes

Leuk!

1 like

Heel leuk! Ik zoek zoiets maar dan nieuw en liefst met blauwe plaat. Zal vanavond een zoek topic maken :slight_smile:

3 likes

Duidelijk, dank u!

2 likes

Hier een NOS Tissot uit jaren 70, handwinder, plexiglas glas, precies als @Nobler omschreef. Draag deze nooit, is nog nooit buiten geweest.

20 likes

Die woolbrook is een 1 op 1 kopie van glashutte.
Had hem bijna gekocht totdat ik nog wat verder keek.

Superleuk ding! Goed formaat ook zo te zien

1 like

Diameter valt mee 34-35mm

1 like

NA! Originele tropic is onderweg….

Heb er al meerdere gehad, vnl vintage. Erg leuk type horloge, eigenlijk mijn favoriete.

17 likes

Heel fraai! Stond deze laatst niet in het blauw?

2 likes

Mooi want dan kan je ermee zwemmen :ok_hand:

Deze mis ik nog steeds……:pensive:

15 likes

23 likes

Er was al wel een topic :slight_smile:

Maar ze zijn zo mooi, een extra topic kan geen kwaad!

Moet eerlijk zijn dat ik zelf in een wat skin diver luwe periode zit. Haha. Maar verkopen kan ik ze niet.

2 likes

Nee, heb hem zelf in zomer 2020 gekocht