Een OG gespot vandaag tijdens familiebezoek:
Ik heb hier van alles wat. Deze opwinder die ik vandaag gerepareerd heb ( ):
Een prachtige Metamec met bol glas die de wisselstroomfrequentie telt en verschrikkelijk nauwkeurig is:
En deze prachtige oude Quartz uit de keuken van m’n oma. Als kind al door gefascineerd dus toen het huis 15 jaar geleden leeg moest en me gevraagd werd of er iets was wat ik graag wilde…
Een, let wel, electrische klok uit 1925.
De Zenith Calora.
Een Nederlandse uitvinding van Cornelis Jamin (zoon vd Rotterdamse chocolade fabrikant) zoals op de wijzerplaat vermeld.
De slinger wordt aangetrokken en weer losgelaten mbv een draad die via een hefboompje verbonden is met een metaaldraadje die uitzet en krimpt door deze onder/van spanning te zetten.
Bijna 100 jaar oud en loopt met een afwijking van + 5 sec/dag.
Nieuwe aanwinst hier. Een grappig slave klokje van een schip van Seiko. Naar verluidt uit de jaren tachtig.
Die heb ik ook
Stationsklok van U-Bahnstation Dahlem-Dorf, Berlin.
Anno 1913
Bij het 120-jarig jubileum van de Berliner U-Bahn tot een van de mooiste stations gekozen, en terecht.
Pfeilkreuz jaren 30 Duitse school klok. Later werd het Junghans , als mijn research klopt.
10,- op braderie gekocht, helemaal uitelkaar, schoongemaakt ,gesmeerd en loopt 1 week als het opgewonden is en loopt dan 2 minuten achter. ( Kan ik nog fijn stellen )