Voor bijzonder sympathiek forumlid @VanAbtsweghe ben ik bezig met een heel bijzondere klus.
Het gaat om een prachtige Sicura met Baumgartner 866 die de tijd digitaal weergeeft.
Het is voor hem een uiterst belangrijk horloge want het is een erfstuk ontvangen aan het sterfbed van zijn vader.
Normaal gesproken werk ik niet aan penanker horloges, maar in dit geval maak ik een uitzondering omdat het een interesant horloge is en bovendien een erg belangrijk bezit voor de eigenaar.
Echte jumphour, geen schijvenhorloge voorzien van datum en “propeller” secondewijzer in het midden.
Het horloge zit aan een fantastische “beads of rice”.
Helaas doet het niets meer.
Bij demontage bleek direct een mankement: de hebelveer aan de achterkant van de hebel die schakelt tussen opwinden en wijzerverzet is gebroken. Zie foto
Dit is een zwak punt in dit uurwerk, gelukkig zit in een donor horloge nog een goed exemplaar.
Hier het mankement hersteld.
Aan de andere kant het “keyless works” vrij gebruikelijk van opbouw.
Hier is de veerton geplaatst met de radertrein.
En een heel lastige klus om alle asjes tegelijk in de grote brug te prikken.
Dan het beruchte en kwetsbare penanker geplaatst, zien jullie de pennetjes die worden bedoeld ook?
Balans er in en het uurwerk loopt onmiddellijk prachtig
Dan de andere kant van het uurwerk, eerst het datum mechanisme: Een enorm stervormig rad draait een keer per 24 uur rond, deze is centraal aangedreven, als je goed kijkt zie je dat één van de tandjes langer is. Alleen deze tand verzet de datum.
Nu wordt het pas echt interessant voor mij, hoe werkt de jumphour? Hiervoor zijn meerdere systemen mogelijk, deze is vergelijkbaar met een datumverzet mechanisme, maar dan ieder uur geactiveerd.
Let op zoals het een digitaal horloge betaamt met 24 uur display de urenschijf gaat per dag maar één keer rond, ik vind dat veel leuker dan doorsnee 12 uurs display.
Het is wel een lastige klus om de datum en uren op 24 uur synchroon te laten springen, na flink wat puzzelen is dat toch nog gelukt.
Tenslotte de minutenschijf dat is simpel die wordt gewoon juist gepositioneerd op de as geprikt.
Klaar…NEEEEEE !!!
Alles werkt, maar de tijd loopt niet mee met het uurwerk.
Wat blijkt, om wijzerverzet mogelijk te maken zit er een slipkoppeling onder de veerton.
Deze dus:
Deze slipkoppeling is versleten: Alles moet weer uit elkaar om daar bij te komen, ik kan dus weer overnieuw beginnen.