Sicura digitaal erfstuk

Voor bijzonder sympathiek forumlid @VanAbtsweghe ben ik bezig met een heel bijzondere klus.
Het gaat om een prachtige Sicura met Baumgartner 866 die de tijd digitaal weergeeft.
Het is voor hem een uiterst belangrijk horloge want het is een erfstuk ontvangen aan het sterfbed van zijn vader.
Normaal gesproken werk ik niet aan penanker horloges, maar in dit geval maak ik een uitzondering omdat het een interesant horloge is en bovendien een erg belangrijk bezit voor de eigenaar.

Echte jumphour, geen schijvenhorloge voorzien van datum en “propeller” secondewijzer in het midden.
Het horloge zit aan een fantastische “beads of rice”.
Helaas doet het niets meer.

Bij demontage bleek direct een mankement: de hebelveer aan de achterkant van de hebel die schakelt tussen opwinden en wijzerverzet is gebroken. Zie foto

Dit is een zwak punt in dit uurwerk, gelukkig zit in een donor horloge nog een goed exemplaar.
Hier het mankement hersteld.

Aan de andere kant het “keyless works” vrij gebruikelijk van opbouw.

Hier is de veerton geplaatst met de radertrein.

En een heel lastige klus om alle asjes tegelijk in de grote brug te prikken.

Dan het beruchte en kwetsbare penanker geplaatst, zien jullie de pennetjes die worden bedoeld ook?

Balans er in en het uurwerk loopt onmiddellijk prachtig

Dan de andere kant van het uurwerk, eerst het datum mechanisme: Een enorm stervormig rad draait een keer per 24 uur rond, deze is centraal aangedreven, als je goed kijkt zie je dat één van de tandjes langer is. Alleen deze tand verzet de datum.

Nu wordt het pas echt interessant voor mij, hoe werkt de jumphour? Hiervoor zijn meerdere systemen mogelijk, deze is vergelijkbaar met een datumverzet mechanisme, maar dan ieder uur geactiveerd.

Let op zoals het een digitaal horloge betaamt met 24 uur display de urenschijf gaat per dag maar één keer rond, ik vind dat veel leuker dan doorsnee 12 uurs display.
Het is wel een lastige klus om de datum en uren op 24 uur synchroon te laten springen, na flink wat puzzelen is dat toch nog gelukt.

Tenslotte de minutenschijf dat is simpel die wordt gewoon juist gepositioneerd op de as geprikt.

Klaar…NEEEEEE !!!

Alles werkt, maar de tijd loopt niet mee met het uurwerk.
Wat blijkt, om wijzerverzet mogelijk te maken zit er een slipkoppeling onder de veerton.
Deze dus:

Deze slipkoppeling is versleten: Alles moet weer uit elkaar om daar bij te komen, ik kan dus weer overnieuw beginnen.

67 likes

Komt goed.

1 like

Altijd balen zulke grappen; Verder zijn zulke slipkoppelingen vaak lastiger wat strakker te maken dan een minuutpijp. Succes en dank voor het delen :+1:

1 like

Wat ontzettend gaaf om mee te mogen lezen, wat ontzettend balen dat, door de versleten slipkoppeling, je weer opnieuw moet beginnen.

Prachtig erfstuk.

2 likes

Super mooi uurwerk en horloge.

En het euvel zit daar erg vaak, dan slipt ze teveel, te makkelijk.

Ik had laatst het volgende, Uurwerk loopt, minutenrad ook, maar als er een uur verzet dient re worden blijft de seconde lopen, maar staat de rest stil.

Door met een triebniet en holle pons de onderkant van de veerton en slipkoppeling iets te knijpen heb ik dat toen opgelost.
Misschien heb je hier iets aan. Succes,

12 likes

Knap werk :+1:

1 like

Het is een mooi en bijzonder horloge, deze uitdaging komt ook goed, en straks weer met veel plezier om de pols.

2 likes

Je bent er bijna :sweat_smile: mooi werk zover, ben benieuwd naar de rest :+1:

1 like

Over deze had je het dus gisteren. Ik kon me al geen voorstelling maken over een “digitaal schijvenuurwerk”. Chapeau dat je hieraan begint!

1 like

Leuk project, benieuwd naar het vervolg…

1 like

Gaaf verslag @vouwfietser, bijzonder uurwerk en man wat is die kast nog in mooie staat!

Benieuwd naar het vervolg!

1 like

Wat een gaaf ding; ik wist hier niet van.

1 like

Prachtig stuk, heel mooi in beeld gebracht!
Ik heb niet genoeg woorden om uit te drukken hoe blij ik ben met de zorg voor het horloge.

3 likes

Voor mij is het ook fijn om aan iets bijzonders te werken.
Nog de laatste loodjes en over een weekje kan je de Sicura en de Vostok ophalen!

En het is ongelofelijk hoe mooi het horloge nog is na al die jaren.
Ik zal alleen het glaasje nog even oppoetsen verder ziet het er perfect uit.

5 likes

Ik vind het telkens opnieuw leerzaam en knap dat mensen zoveel ervan weten :+1:

2 likes

Ik vind hem leuk, maar ik struikel een beetje over het digitaal weergeven. Dat is toch niet digitaal? Dan denk ik eerder aan een lcd scherm die de tijd aan geeft.

Maar desalniettemin, leuk projectje en vooral ook leuk dat het levend wordt gehouden :ok_hand:t2:

1 like

Definitie digitaal:
Weergave van data in de vorm van reeksen cijfers. Het begrip is afgeleid van digits, hetgeen vingers betekent en het gebruiken daarvan zou aan de basis van ons tellen staan.

Natuurlijk zijn er ook andere definities van digitaal te bedenken, maar dit is een van de meest oorspronkelijke. Nog van voor het kompjoetertijdperk

9 likes

Ik denk dat de Sicura bij speciale gelegenheden acte de présence zal geven!

2 likes

Heel interessant verslag en leuk geschreven ook👍.
Jammer dat je de boel weer moet openen, maar gaat vast goed komen.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.
Succes!

1 like

Jump hours blijven leuk. Helaas kom je achter dit euvel pas als je veel werk hebt verzet. Voelde je geen weerstand bij de tijd verzetten? Net zo’n gevoel als bij een slippende minuutpijp?