Sicura Racing - Penanker Reparatie

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit Forum en zoals het onderwerp al aangeeft, ben ik op zoek naar iemand die de uitdaging wil aangaan om mijn Sicura Racing Penanker horloge te repareren.
Officieel zou ik moeten zeggen, mijn “25 Jewels Automatic Date Men’s Watch”.

Dit horloge heeft voor mij emotionele waarde; ik heb het in 1975 gekregen van mijn ouders, het was mijn eerste werkende horloge en als zeven jarig jongetje was ik zo trots als een aap met zeven l#llen (excusez le mot). In 1980 hield het er plots mee op, ik kreeg toen mijn eerste digitale horloge, maar heb deze Sicura altijd zorgvuldig bewaard.

Er heeft iemand naar gekeken maar hij kwam er niet helemaal uit; wist me wel te vertellen dat we het hier hebben over een Baumgartner 158 31/7 (CLDD) uurwerk. De experts onder jullie weten dan vast in één keer wat dit precies inhoudt.

Mocht iemand op dit Forum geïnteresseerd zijn om ernaar te kijken en het weer lopend te maken, laat het mij weten.

Hier volgen twee foto’s van het horloge:

Alvast dank voor je reactie!

4 likes

Hoi Harry, Welkom op het forum en erg gave Sicure, met een mooi verhaal.

Kon de persoon die ernaar gekeken heeft ook iets vertellen over wat er mis mee is of wat er niet functioneert?

Wellicht kunnen mensen dan iets gerichter reageren.

Ha @Climholland

Dank voor je snelle reactie!
De persoon die gekeken heeft noemde onder andere jouw naam als mogelijke reparateur, dus ik ben zeer verrast door een reply juist van jouw kant :slight_smile:

Het horloge staat stil, doet niets, de kroon werkt wel.

Ik ben ermee naar twee juweliers geweest (één in Rotterdam Noord, één in Rotterdam Zuid) en beide gaven het mij direct terug met woorden van de strekking: “Penankers, daar beginnen we niet aan. Is geen eer aan te behalen” en: “Daar zijn geen onderdelen voor te vinden”.

Vervolgens ben ik ermee naar de persoon gegaan die er inmiddels naar gekeken heeft. Hij had een zelfde model aangeschaft om mee te oefenen maar kwam er niet helemaal uit. Hij had dat proefmodel twee keer uit elkaar gehaald om het te bekijken en het weer in elkaar gezet, waarbij hij het nog niet goed werkend kreeg.
Dit en mijn uurwerk hebben wat eigenzinnige ontwerpkeuzes, waardoor het lastiger is dan de duurdere/ kwalitatief betere uurwerken.

Het advies was dat hij mij het horloge teruggaf en dat ik dan contact zou zoeken met mensen op dit Forum die vaak uurwerken repareren en lastige projecten oppakken; hij noemde daarna dus o.a. jouw naam.
Zijn bericht eindigde met de woorden: “Ik baal ervan, het zag er een stuk simpeler uit dan verwacht.” [sic]

Geeft dit misschien meer inzicht in de materie?

2 likes