Niet vies van een secuur beurtje

Naar aanleiding van dit topic:

Het verhaal van @nlharry trok mij aan, ingegeven doordat hij een horloge had dat wellicht technisch waardeloos was, maar emotioneel onbetaalbaar. Een horloge wat hij van zijn ouders had gekregen toen hij 7 was. Ik zou willen dat mijn ouders dat gedaan hadden.

Dat leidde ertoe contact met hem te zoeken en eens te zien wat zijn wensen en verwachtingen waren en of ik daaraan kon voldoen. Ik ben namelijk maat een amateurtje.
Die verwachtingen kwamen goed overeen waardoor ik besloot eens te bekijken of ik dit horloge weer aan de praat kon krijgen.

Na het uurwerk uit de kast gehaald te hebben viel mij op dat het glas een minimale barst aan de rand had. Deze maakte dat het glas (wat ik eigenlijk alleen wou polijsten) niet goed meer terug kon. Dus die mocht vervangen worden.

De kast verdiende een poetsbeurt, hard polijsten was geen optie omdat het geen volstalen kast was. Dus kreeg ze bubbelbad in de ultrasoon en een zachte aai over de bol met een doekje met Brasso.

Het uurwerk was vies en kende, vooral bij de kroon en het keyless work, veel aanslag en vuil. Bij het demonteren van het uurwerk heb ik veel foto’s gemaakt met mijn telefoon om zo montage weer een stuk makkelijker te maken.

Leuk detail is het opwindrad wat optisch te groot lijkt voor het asje.
Hierdoor draait ze vanzelf weg van de veerton wanneer ze de verkeerde kant opgedraaid wordt.
Eenvoudig en slim, ik had het nog niet eerder gezien.

In mijn optiek ging alles goed, in de optiek van mijn telefoon echter niet. Die gaf na demontage de geest en zorgde ervoor dat ik al mijn foto’s niet meer voor de geest kon halen, stik.

Een bekende van TS @Sandy had eens eerder ernaar gekeken en een vergelijkbaar (laagwaardiger-1 jewel in plaats van 23) uurwerk aangeschaft.
Deze stuurde hij mij belangeloos toe als referentie.
Dit maakte demonteren weer wat makkelijker.