Niet vies van een secuur beurtje

Naar aanleiding van dit topic:

Het verhaal van @nlharry trok mij aan, ingegeven doordat hij een horloge had dat wellicht technisch waardeloos was, maar emotioneel onbetaalbaar. Een horloge wat hij van zijn ouders had gekregen toen hij 7 was. Ik zou willen dat mijn ouders dat gedaan hadden.

Dat leidde ertoe contact met hem te zoeken en eens te zien wat zijn wensen en verwachtingen waren en of ik daaraan kon voldoen. Ik ben namelijk maat een amateurtje.
Die verwachtingen kwamen goed overeen waardoor ik besloot eens te bekijken of ik dit horloge weer aan de praat kon krijgen.

Na het uurwerk uit de kast gehaald te hebben viel mij op dat het glas een minimale barst aan de rand had. Deze maakte dat het glas (wat ik eigenlijk alleen wou polijsten) niet goed meer terug kon. Dus die mocht vervangen worden.

De kast verdiende een poetsbeurt, hard polijsten was geen optie omdat het geen volstalen kast was. Dus kreeg ze bubbelbad in de ultrasoon en een zachte aai over de bol met een doekje met Brasso.

Het uurwerk was vies en kende, vooral bij de kroon en het keyless work, veel aanslag en vuil. Bij het demonteren van het uurwerk heb ik veel foto’s gemaakt met mijn telefoon om zo montage weer een stuk makkelijker te maken.

Leuk detail is het opwindrad wat optisch te groot lijkt voor het asje.
Hierdoor draait ze vanzelf weg van de veerton wanneer ze de verkeerde kant opgedraaid wordt.
Eenvoudig en slim, ik had het nog niet eerder gezien.

In mijn optiek ging alles goed, in de optiek van mijn telefoon echter niet. Die gaf na demontage de geest en zorgde ervoor dat ik al mijn foto’s niet meer voor de geest kon halen, stik.

Een bekende van TS @Sandy had eens eerder ernaar gekeken en een vergelijkbaar (laagwaardiger-1 jewel in plaats van 23) uurwerk aangeschaft.
Deze stuurde hij mij belangeloos toe als referentie.
Dit maakte demonteren weer wat makkelijker.

Het uurwerk had alleen maar een goede beurt en wat TLC (je bent tenslotte Climholland) nodig.
Nieuw glaasje erin, nieuwe band erop en klaar.

TS heeft na zo’n 35 jaar zijn horloge uit zijn kindertijd weer terug.
En ondanks het voor sommigen ondergeschikte uurwerk is het een gaaf horloge.

110 likes

Prachtig gedaan Clim!

2 likes

Mooi werk Clim

2 likes

Super mooi zo. Goed werk Clim :+1:t3:

2 likes

Applaus van ons allen hoor, klasse.

2 likes

Superleuk @Climholland. Ik ben blij dat @NLHarry zijn horloge weer in een dergelijke staat terug heeft. Het horloge ziet er weer prachtig uit.

Supertof dat je hieraan durfde te wagen, ik vond het met mijn beperkte ervaring net te spannend voor een horloge met emotionele waarde.

3 likes

Dank allen.

2 likes

Dank je.
Indirect heb je bij de montage ook wat bijgedragen.
:joy::joy:

Oh,en je uurwerk ligt @nlharry

2 likes

Netjes opgeknapt, die kan er weer even tegen.
Ik heb me nog nooit gewaagd aan penankers, staat nog op mijn bucketlist :grin: :sunglasses:

3 likes

Netjes gedaan Clim. Buiten het feit dat het horloge een emotionele waarde heeft, is het ook een heel leuk ontwerp. Leuke dingen die Sicura’s.

2 likes

Super gedaan!!!

2 likes

Top gedaan man! Ik ben blij dat er mensen zijn op dit forum die dit willen en kunnen doen :ok_hand:

3 likes

Gaaf hoor! Ik vind het gewoon een toffe Sicura en als het zoveel voor de eigenaar betekent, maakt dat het alleen maar mooier!

2 likes

Knap staaltje werk :+1:t3: Dit soort verslagen vind ik altijd leuk om te lezen, zeker als het om horloges met emotionele waarde gaat.
Van mij mogen er volgende keer meer foto’s en meer technische info bij :slight_smile:

3 likes

Ja, als mijn telefoon het niet begeven had, dan had ik dat graag gedaan.
Ik heb het nu met de foto’s moeten doen doen ik gaandeweg aan de eigenaar heb toegezonden.

3 likes

Erg leuk om te lezen en zo knap dat je dit kunt! Hulde en dank voor het delen!

2 likes

Nice!

2 likes

Mooi :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Needless to say ben ik erg blij met het werk dat @Climholland heeft verricht aan mijn horloge.
Het is een sterk staaltje, laat ik mij als “onwetende horlogeleek” vertellen en ik geloof dat direct. Het is gelukt, de missie is geslaagd.

Veertig jaar heeft dit klokje werkeloos in lades gelegen, verspreid over diverse verhuizingen. Wat ben ik blij dat ik het bewaard heb, en wat is er mooier dan dat ik het nu weer iedere dag kan dragen.

Clim zegt het goed: de emotionele waarde ligt hoger dan de waarde in geld. Ik kreeg dit uurwerk in de zomer van 1975, toen mijn ouders mij (en mijn iets oudere broer en zus) meenamen voor een vakantie op Gran Canaria. Daar kreeg ik dit horloge en ik was er erg trots op. Mijn vader leeft nog en hij herinnert het zich nog, niet precies welke juwelierswinkel het was maar wel dat hij er destijds 100 Gulden aan Spaanse Peseta’s voor had betaald.

Terug naar het heden, waar ik twee juwelierszaken annex horlogemakers in Rotterdam had benaderd voor reparatie van dit horloge. Beide hebben mij beleefd de deur gewezen, elk onder hetzelfde mom van “Penankers, daar beginnen we niet aan, geen eer aan te behalen, daar zijn geen onderdelen voor”.

Nadat @Sandy er eerst naar heeft gekeken, verwees hij mij door naar Clim; we kunnen zeggen dat zij beiden het tegendeel hebben bewezen en wat mij betreft een lange neus kunnen trekken naar de “professionals” in Rotterdam.

Ik heb er een mooi horloge mee terug. De reacties hierboven (en beneden) zeggen alles en ik onderschrijf ze allemaal.

ILoveWatches en met name Clim: Heel erg bedankt!

10 likes

@Sandy dat klopt, Clim heeft het aan mij gegeven; laten we even PM-en hoe ik dat “oefen horloge” bij jou terug krijg.
CU!

2 likes