Sinn 103 only

Das een hele mooie. De reverse panda plaat, die heerlijke chrono secondenwijzer. Van de doorkijkbodem ben ik niet de grootste fan bij dit type horloges. Ook bij die nieuwe Daytona vind ik het een beetje overbodig eerlijk gezegd. Maar je dat dan weer niet als je hem draagt :partying_face:

Hier vandaag ook weer om de pols

Waarom is dit model toch zo ondergewaardeerd?

7 likes

Hier mijn oudste Sinn 103, met een 112.xxxx serienummer.

Naast de “Bund” chronoseconde en dat ie geen dagaanduiding heeft, heeft dit horloge nog een bijzonderheid: geen crown protectors!
Ik ben niet zeker of alle 112.xxxx zonder crown protectors zijn, maar de 212 modellen en later hebben wel crown protectors.

Deze heeft ook nog een relatie met Fulda (de bandenmaker), wat op de achterkant is gemarkeerd.
Helaas is de achterkant behoorlijk gepolijst, waardoor het serienummer nauwelijks zichtbaar is, maar het is dus daadwerkelijk 112.0xxx

10 likes

Prachtige post man. Dank je wel! :star_struck:

1 like

Thanks!
Net als jij vind ik de 103 een heel tof model van Sinn, die ook al lang in de collectie zit met veel evolutie en mooie bijzondere versies.

2 likes

Nog eentje dan, omdat het #fliegerfriday is :slight_smile:

Sinn 103 212.xxxx serienummer

Op het eerste oog lijkt deze erg op de eerder getoonde 112.xxxx.
Geen dag aanduiding en een “Bund” chronoseconde.
Echter, dit is een handopwinder en heeft zoals te zien de crown protectors op de zijkant van de kast.
Ander opvallen detail: rechte lugs ipv de puntige lugs die de 112 heeft.
De Sinn 212 en ook voor een groot deel van de productie van de 412 serie hebben de lugs rechte uiteinden.
Klein verschil ook op de wijzerplaat hoe “SWISS MADE” is gepositioneerd bij de index van 6 uur, en natuurlijk ontbreekt “Automatic”

Deze stamt uit ongeveer 1995 schat ik zo in.

7 likes

Ik vind het heerlijk. Die kleine dingetjes die anders zijn op de wijzerplaat. Echte liefhebbers weetjes :nerd_face:

3 likes

:slight_smile:

Ik zie nu ook dat de 0 van de 10 op de 112 iets is afgekapt door de seconde subdial, en dat deze 0 bij de 212 niet is afgekapt….

1 like

Echt heel gaaf!

1 like

Het is weliswaar geen vrijdag, maar het Sinn 103 draadje verdient wat meer momentum!

Sinn 103 A Sa reverse Panda

Met 17mm wel een dikkertje, en daarom toch te weinig om de pols.
De 103 St Klassik C met 16mm is ook geen dun horloge, maar voelt toch heel anders aan, ook omdat die, door plexi ipv saffier, bijna 20% lichter is.

7 likes

Je neemt me de woorden uit de mond! Uit welk jaar is deze?

Is het ook niet zo dat de bezel bij deze door de vorm van het glas hoger ligt? Denk dat dat vooral visueel een groot verschil maakt voor wat betreft de dikte tijdens het dragen.

1 like

De getoonde Sinn 103 A Sa stamt uit ca. 2009.
Volgens mij heb ik het garantiekaartje nog ergens, maar kan ik zo snel niet vinden :open_mouth:
Ik weet niet precies wanneer deze uit productie is gegaan.
De handopwinder reverse panda van een paar posts eerder heeft echter mijn voorkeur

2 likes

Wel heel mooi!

1 like

Sinn 103
Military Type IV
Limited edition 100 stuks Japan en 100 stuks USA (voor de wiskundigen onder ons: dus 200 stuks totaal)
Prettig dat Sinn de military text onopvallend op de wijzerplaat heeft gezet, dat maakt de plaat net wat rustiger

Heeft veel design overeenkomsten met de Sinn 156 en de Sinn 256, hoewel deze 103 natuurlijk een lefty is.

8 likes

Cool man. Ik voel me bijna schuldig dat mijn 103tje al 4 dagen in de doos zit. Morgen flieger friday dan mag hij weer. :small_airplane:

4 likes

Jij blijft ook elke keer weer met bijzondere stukken komen… :drooling_face: :+1:

Groeten
Rutger

1 like

Dat stond ook op mijn 103. Toen ik op bezoek was bij Sinn heb ik gevraagd, was de productie in die jaren dan in Zwitserland.
Nee, zo moest ik dat niet zien, de wijzerplaat kwam uit Zwitserland.
Beetje een raar verhaal vond ik het eigenlijk maar ik heb verder niet doorgevraagd.

1 like

Hmmmm, gekke verklaring van Sinn…!

Mij lijkt juist dat juist de wijzerplaten in Duitsland werden gemaakt, en dat de uurwerken (Valjoux met name) juist uit Zwitserland kwamen.

Ik denk eerder dat ze “Swiss Made” gebruikten puur uit marketing oogpunt: Swiss Made stond (en staat?) voor kwaliteit en betrouwbaarheid, en luxe.
Dat ze er vervolgens voor kozen om niks op de wijzerplaat te zetten ook weer marketing denk ik: de “echte” Zwitserse merken drukten Swiss Made nog harder in de markt zodat Sinn, toch een Duits bedrijf, zich genoodzaakt zag om er maar niks op te zetten (vanaf ongeveer 2000), ondanks nog steeds de Valjoux en later Sellita uurwerken.

Vanaf 2017 zijn er trouwens strenge regels van toepassing om je horloge Swiss Made te mogen noemen: FH - The criteria for strengthening the Swiss made label

“Made in Germany”, vanaf 2022 (?): ook weer marketing.

Persoonlijk hoeft het voor mij helemaal niet op de wijzerplaat.
Alleen “Germany” op 6 uur (en dan het liefst onder de index of cijfer 6) was in mijn optiek een betere keus geweest: veel meer in balans.
Dat ze “made in germany” in de subdial hebben gezet bij de 103 C en de 103 Klassik 12 vind ik echt zonde: had gewoon “Germany” recht onder de subdial gezet, vlak boven de indexen (hoewel: bij de Klassik 12 gaat dat niet passen).

Lang verhaal, maar dat de wijzerplaten in Zwitserland werden gemaakt lijkt me echt onzin….
Mare, ik was er niet bij hè, dus wie weet

2 likes

Briljant mooi!

1 like

Dat was ook mijn idee, misschien was het ook niet de juiste persoon om dat te beantwoorden.

1 like

9 likes