Ik zag dat Sinn nog geen enkel specifiek model only topic heeft. Om het gevaar te voorkomen dat het langst lopende model niet het eerste model is die deze eer te beurt valt ga ik van start met het - grote- 103 only topic. Uiteraard moest dit topic aangemaakt worden op flieger friday! Nog wat bijkomende uitleg voor mijn beweegredenen maar eerst een foto:
Ik heb altijd al sympathie gehad voor het merk. Mijn eerste +1000€ aankoop was een 556 I MOP, die ik nooit meer weg doe. Maar wat Sinn doet met de 103 doen ze erg goed. Een basismodel met zwarte plaat en plexi, en daarnaast enkele modellen per jaar die soms een handwinder kaliber hebben, dan weer automaat. Soms monotoon, soms een leuk kleurtje. Wat ze echter allemaal gemeen hebben: het zijn allemaal chronografen. Soms hebben ze nog leuke extra’s zoals gmt functie en zelfs maanfase functie. Ze hebben 2 erg solide bracelets voor het model. En de meeste 103’s zijn echte bandensletten. Kortom dit model heeft alles om veel populairder te zijn dan wat ze momenteel zijn. Ik tag alvast even 103 guru @obi-wan-mtb en long time 103 evangelisten @drumstof en @Rutger .
Verder zien we wel of we ooit aan 4000 posts geraken. Dat hadden we ook nooit in het CWC topic gedacht, maar daar zijn we toch goed op weg .
Goeie actie @Colnago !
Mooie foto ook van je 103!
En de zwarte met plexi is toch wel een van de gaafste 103 modellen, en helemaal eens dat de Sinn 103 hier een eigen hoekje verdient!
Nu ben ik natuurlijk wel verplicht om eens in de kluis te scharrelen en er een paar 103’s uit te halen….!
Laat ik beginnen met een archief foto van een 103 die inmiddels is verkocht:
Dit is wel een aparte, namelijk eentje uit circa 2000, toen Sinn (en de rest van de horloge-industrie) overstapte van Tritium naar Luminova.
Dit exemplaar is, ondanks de “T SWISS MADE T”, uitgevoerd in Luminova, en zoals wel bij meer Sinn modellen (ook de EZM2 en 356 kwam dit voor - en wellicht nog meer modellen) gebruikte Sinn gewoon al reeds gedrukte wijzerplaten (met de T dus van tritium) en paste vervolgens luminova toe.
Nice @Rutger !
Hebben we niet al eens die wijzers besproken? Die zitten volgens mij niet standaard op deze reverse panda, toch? Ze staan ‘m wel goed hoor!
Ik verwacht niks minder van jou, en ben ook erg benieuwd.
Ik herinner me dat we het er toen over hadden, maar je had helaas geen interesse in een ruildeal.
Ik heb vandaag pas gezien dat er tegenwoordig nergens meer Swiss made, of made in Germany op de plaat staat. Is dat volledig weggevallen toen ze overstapten naar superluminova?
Nadat de “swiss” modellen verdwenen (rond 2001) heeft Sinn vele jaren (ik denk zelfs meer dan 20 jaar) helemaal geen “made” oid op de plaat van de 103 gezet.
Helaas (zelf vind ik het namelijk niet zo mooi) heeft Sinn nu sinds een paar jaar “made in Germany” onderaan gezet. “Swiss Made” is veel meer in balans (5 letters vs 4 letters” dan “Made in Germany”. Ik had veel liever gezien, als je er toch wat op wilt zetten, dat Sinn alleen “Germany” onder de 6 zou zetten - veel meer in balans en ook ruim voldoende letters imho.
Dat is gek, op mijn wijzerplaat staat helemaal niks, en het horloge zou volgens het certificaat in augustus 2024 gekocht zijn bij seriouswatches. Dan moet het horloge daar al even gelegen hebben.
De website van Sinn zelf toont overigens inderdaad de ‘made in germany’ dial.
Leuke reden om even terug te blikken op de aankoop van mijn Sinn 103 st. Mijn trouwe tijdsinstrument in moeilijke en mooie dagen. Gekocht in 2020 op het hoofdkantoor van Sinn in Frankfurt, uiteraard op een #vliegervrijdag (al was ik me daar toen niet echt van bewust).
En vandaag, ook een vrijdag, met de nodige krassen en herinneringen aan een mooie horlogereis. Geen enkel ander horloge krijgt bij mij zoveel polstijd als mijn 103
Zeker maar ik wil het nog wel een keer vertellen. Mijn 103 begon zijn leven als een standaard 103a Sa, aan een bruine leren band met wit stiksel. Na een aantal jaren viel hij van mijn kledingkast op het werk en was de bezel kaduuk. Er is toen een nieuwe opgegaan met ander driehoekje op 12. In die tijd was @GerardNijenbrinks nog dealer van Sinn en heb ik hem gevraagd bij Sinn te informeren of ze bereidt waren de wijzers te wisselen voor die van de 103 Silber12. Ik vond het contrast van die wijzers beter passen bij de (rev) panda. Het heeft Gerard een jaar geduurd om Sinn zover te krijgen maar het is gelukt. Ik heb overigens alle oude onderdelen er nog bij maar deze gaat nooit weg. Want naast de unieke aanpassingen is de rotor gegraveerd met de namen en geboortedata van mijn zoons.
Volgens mij zijn ze in 2021 of 2022 terug overgeschakeld naar ‘made in germany’ op de wijzerplaat. En onderaan de webpagina van de 103 staat ook nog een afbeelding zonder de tekst. Waarschijnlijk hadden ze mooie foto’s te weinig
Interessant dit. Ik ben gek op van die nikszeggende details op de wijzerplaat waar we het horloge mee kunnen dateren
Amai zeg. een horloge met ‘provenance’. En een heel speciaal model ook. Nog nooit gezien. Gezien de tachy bezel gaat het om een fixed bezel neem ik aan? van welk jaar was deze denk je? heb je een referentie?