Sinn 856 of DA34?

Ha, een Damasko draad. Een long read voor u, voor wie dat boeit:

Ik ervaar de DA34 als heerlijk rustig, dat was juist iets wat ik zocht. Het rood is in het echt donkerder dan op bovenstaande foto.
3 reposts:

En je moet eens wat vaker naar kameltenen kijken, die vind ik er echt anders uit zien.

Als je eens een muurtje metselt gewoon de G shock om. Daar zijn ze voor. Maar ik heb nog nooit gemetseld eigenlijk.

Dat “grof” begrijp ik niet zo goed. De Damasko band is 3.6mm dik. Mijn solid oyster band is 3.25mm dik. Dat dikteverschil zie je eigenlijk niet. De lengte van de links is precies even groot als van de solid oyster. De middelste rij links is wat smaller, en de links ogen kleiner, lijken dus juist “fijner”. De afwerking is natuurlijk ook veel beter en strakker, dus ook niet grof in de zin van “ruw”.
Het enige wat je kunt zeggen is dat de Damasko band niet “verjongd” naar de sluiting toe maar recht loopt over de hele lengte. Een “tapered” band oogt meestal wat dressier (al hebben de meeste duikers een ook een taper). Een rechte band oogt “toolier”. In close up zie je verder de torx schroeven duidelijk, maar irl moet ik daar wel op “inzoomen” (lees bril: opzetten) om ze te zien.
De “koppen” van de schroeven zijn wel wat groter dan van de solid oyster. Dat zou je dan grof kunnen noemen. Ik vind het er mooi afgewerkt uit zien eigenlijk.
De Sinn band vind ik juist wat grover ogen, door de vorm en verhoudingen van de links. Al zou je ook kunnen zeggen: softer, door de afgeronde hoeken van de “tussenlinks”.
Hier naast de solid oyster:

Ze zijn niet sterk in communicatie en snelheid. Mijn probleem is indertijd via Bensontrade uiteindelijk prima opgelost (hagelnieuw exemplaar). Niet dat het aan de orde is, maar als ik nóg een Damasko zou begeren zou ik me door mijn ervaringen niet laten weerhouden.

De Damasko komt met de meeste “tech”: gepatenteerd kroon-systeem met een ingeschroefde “crown tube”, viton pakkingen en permanent smeersysteem, door en door gehard, nikkel vrij (daar ben ik zelf heel blij mee, overgevoelig voor nikkel), anti magnetisch op Milgauss niveau, onderdruk bestand (al maak ik zelf weinig gebruik van schietstoelen in mijn F16).

Maar je moet vooral kopen wat je het mooist vind. Als je ze allebei mooi vind kun wat besparen door voor de Sinn te gaan. De Sinn is wat populairder, dat zie je in deze draad, en aan de verkoopcijfers. Ook een mooi merk.

9 likes

Mooie uitgebreide aanvullende info Hieronimus…daar heeft de OP zeker wel wat aan :thumbsup:

Ps gisteren nog gebruik gemaakt van de schietstoel in mijn Tomcat…had nogal last van winderigheid…tja mijn schietstoel heeft nu eenmaal een hair-trigger :poop:

Als je maar niet te ver over de 10ATM komt, anders is het sneu voor de horlogemaker later.

Op staal vind ik de Sinn veel mooier , op andere bandjes vind ik de Damasko denk ik weer mooier.
Maar volgens mij kun je met beide weinig fouts kiezen.
:thumbsup:

Idem voor de sinn. En die heeft weer Ar tech en 200m wr. Maar eens hoor, TS’ voorkeur voor uiterlijk zou hier het zwaarst moeten wegen.

Gr, HJR

Bedankt voor alle reacties! Ik ga een poging wagen beide horloges te passen - en voor eind April kunnen jullie een NA topic verwachten!

1 like

Dat “grof” begrijp ik niet zo goed. De Damasko band is

Door dat de band recht loopt en dus geen taper heeft draagt die erg fors. De Sinn band heeft wel taper (is ook wat flexibeler), en daardoor een stuk comfortabeler.
De band is wel echt enorm gaaf, zeker met de torx schroeven maar dat is meer een smaak kwestie. Kwalitatief met gemak de sterkste en degelijkste band die is.
De taper of het gebrek daaraan maakt het verschil.

Eens, en dat van die taper schreef ik dus al, maar ik kan wel melden dat ik de Damasko band simpelweg comfortabel vind. Moet wel zeggen dat ik altijd strak draag, maar ik kan me niet voorstellen dat welk horloge dan ook met de kroon in je hand drukkend lekker voelt. Een Sinn op staal heb ik nooit om gehad.

Zeker de Sinn!
Ik wil cijfers op een piloten klok.

Grt.

Sinn. Betere WR, mooier, en een 12-3-6-9 dial is veel mooier. Betere Lume ook, heb ik me laten vertellen, en goedkoper.

Zei het niet dat de servicekosten bij Sinn niet mals zijn :wink:

Ik moet bekennen dat ik noch Sinn noch Damasko ooit heb laten servicen. Zijn de intervallen gelijk?

ETA laten schoonmaken ± 120
Sinn service ± 350/ 450
Tja :wink:

Waarom geen rus?

Terranaut III Trail van Mühle Glashütte op z’n Solid Lumpy, als het ware. :slight_smile:
100m WR, zeer nauwkeurige Sellita, 12-3-9 dial met datum op 6, 40mm. Net zo duur als die Sinn.

Of Archimede Outdoor Protect. Ook 200m WR, goeie lume, ook geharde kast en band. En veruit de goedkoopste van het stel, ook met gehardde band.

EDIT: Overigens hier nog een W&W vergelijk tussen de Damasko, Sinn en Archimede…
http://wornandwound.com/side-side-sinn-556i-archimede-outdoor-protect-damasko-da36/

Belangrijkste nadeel van de Archimede is de kwalitatief mindere bracelet en de hooded lugs, dat moet echt je kopje thee zijn.

Als verstokte leernicht zijn de bracelets toch niet aan mij besteed. Die Hooded lugs, daar kun je heel aardige banden bij scoren.

Overigens, had je de geharde bracelet gerecenseerd of was het de gewone? Wat was er mis met de kwaliteit?

De ‘gewone’ bandjes passen meestal niet. Er is te weinig ruimte tussen de lugholes en de kast.

Ja die. Is gewoon wat rammeliger en lichter dan die van Sinn.