Ha, een Damasko draad. Een long read voor u, voor wie dat boeit:
Ik ervaar de DA34 als heerlijk rustig, dat was juist iets wat ik zocht. Het rood is in het echt donkerder dan op bovenstaande foto.
3 reposts:
En je moet eens wat vaker naar kameltenen kijken, die vind ik er echt anders uit zien.
Als je eens een muurtje metselt gewoon de G shock om. Daar zijn ze voor. Maar ik heb nog nooit gemetseld eigenlijk.

Dat “grof” begrijp ik niet zo goed. De Damasko band is 3.6mm dik. Mijn solid oyster band is 3.25mm dik. Dat dikteverschil zie je eigenlijk niet. De lengte van de links is precies even groot als van de solid oyster. De middelste rij links is wat smaller, en de links ogen kleiner, lijken dus juist “fijner”. De afwerking is natuurlijk ook veel beter en strakker, dus ook niet grof in de zin van “ruw”.
Het enige wat je kunt zeggen is dat de Damasko band niet “verjongd” naar de sluiting toe maar recht loopt over de hele lengte. Een “tapered” band oogt meestal wat dressier (al hebben de meeste duikers een ook een taper). Een rechte band oogt “toolier”. In close up zie je verder de torx schroeven duidelijk, maar irl moet ik daar wel op “inzoomen” (lees bril: opzetten) om ze te zien.
De “koppen” van de schroeven zijn wel wat groter dan van de solid oyster. Dat zou je dan grof kunnen noemen. Ik vind het er mooi afgewerkt uit zien eigenlijk.
De Sinn band vind ik juist wat grover ogen, door de vorm en verhoudingen van de links. Al zou je ook kunnen zeggen: softer, door de afgeronde hoeken van de “tussenlinks”.
Hier naast de solid oyster:
Ze zijn niet sterk in communicatie en snelheid. Mijn probleem is indertijd via Bensontrade uiteindelijk prima opgelost (hagelnieuw exemplaar). Niet dat het aan de orde is, maar als ik nóg een Damasko zou begeren zou ik me door mijn ervaringen niet laten weerhouden.
De Damasko komt met de meeste “tech”: gepatenteerd kroon-systeem met een ingeschroefde “crown tube”, viton pakkingen en permanent smeersysteem, door en door gehard, nikkel vrij (daar ben ik zelf heel blij mee, overgevoelig voor nikkel), anti magnetisch op Milgauss niveau, onderdruk bestand (al maak ik zelf weinig gebruik van schietstoelen in mijn F16).
Maar je moet vooral kopen wat je het mooist vind. Als je ze allebei mooi vind kun wat besparen door voor de Sinn te gaan. De Sinn is wat populairder, dat zie je in deze draad, en aan de verkoopcijfers. Ook een mooi merk.