Sinn only (Deel 2)

Ik denk dat je bij een Sinn U1 er van uit mag gaan dat de automaat tegen veel bestand is.
Ik heb er zelf 1. Ik ben dan wel een deskdiver maar ik lees hele goeie verhalen van ervaren gebruikers die m echt als everyday beater gebruiken.

De U1 is een aanrader.

2 likes

Ik ben voornamelijk op zoek naar een toolwatch en dan alleen voor de looksšŸ˜›. Voor als het erg ruig wordt met klussen of tuinieren heb ik mijn G-shock. Het klopt dat automaten gevoeliger zijn en voor sporten zou ik altijd een Quartz nemen. Al denk ik dat dit met de U1 wel goed zit, ding is gebouwd als een tank en er zijn aanpassingen gedaan om de schokbestendigheid te vergroten. Ik vind het toch raar dat er een krasje zit op je sluiting, enig idee wat dit heeft veroorzaakt? Van gewoon bureauwerk moet dat toch niet kunnen op een tegimented band?

2 likes

Kijk, dat hoor ik graag! Wat vind je van de EZM3?

Ik heb m zelf niet. Ik denk ook niet dat ik m snel zal kopen, hij spreekt me niet echt aan. Dan geef ik dat geld liever uit aan een ander model of merk.
Maar dat is persoonlijk.
(Ik denk ook dat de plaatsing van de datum mij op een gegeven moment gaat irriteren :joy:)

1 like

Het krasje was bij levering maar is zo klein dat het met totaal niet stort.

1 like

Wat oudere foto maar toch het delen waard:
De EZM2 Hydro GSG9 van ca. 2004 schat ik zo in:

Still going strong, hoewel de batterij al meer dan 7 jaar geleden is vervangen…

13 likes

Zei iemand daar EZM3?:grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb deze topper nu iets meer dan twee jaar en ben er nog steeds ontzettend blij mee.
Er is helemaal niks fragiel aan dit horloge. Een automaat als toolwatch kan prima hoor. Deze Sinn kan echt wel tegen een stootje.

11 likes

Helemaal mee eens. Je moet wel flink tekeer gaan wil je deze kapot maken.

7 likes

Die swirls zijn geen krassen.
Moet je de gesp van mijn Seamaster eens zien, draag die 10 maal minder, maar daar spreek je echt van krassen.

3 likes

Geweldig :star_struck:.

1 like

Kijk, dat is een goede aanbeveling. Ik ben zo’n twijfelaar, ik was overtuigd van de EZM3, maar begin ook te neigen naar de U1. Wat me aanspreekt in de laatste is de tegimented optie.

1 like

Als je mij vraagt wat langer meegaat bij sportieve omstandigheden dan kan ik moeilijk geloven dat iemand mechanisch een goed idee vind. Hebben jullie een ETA automaat al eens in detail gezien? Weten jullie wat een balans is en hoe deze werkt? Dan hebben we het nog niet over de meer dan 100 bewegende delen die op µm niveau in elkaar passen. Trillingen en schokken zijn ideaal om snelle verslijting te bewerkstellen. Ik heb een vriend die dagelijks in de bouw werkt met een automaat en dat uurwerk gaat elke twee jaar binnen om meerdere componenten te vervangen. Als ik me niet vergis gaat het telkens om €600 kosten om deze in orde te houden. Hij heeft het ervoorover dus geen probleem. Als je veel fietst dan zou ik zeker geen automaat dragen. Als je die dan draagt om van uit je wagen achter je bureau gaat zitten geen probleem maar waarom automaat kopen als je die nooit zal zien?

Ik ken iemand die een Oris Altimeter heeft en na twee jaar fietsen was het uurwerk gestopt. Terug naar oris en het was geen garantie omdat deze niet NORMAAL is gebruikt. Volgens ORIS had het uurwerk een binnenwerk die 10 jaar oud was. Ook iemand die ik ken met een ROLEX en daar vielen de blokjes gewoon van de wijzerplaat of nog iemand anders waar de wijzerplaat gewoon afbrak van de automaat.

Denk er gewoon aan als je hout gaat kappen dan doe je geen automaat aan!!!

2 likes

Ziet er redelijk uit inderdaad, na intensief gebruik… Toch wel minder krasbestendig als ik gehoopt had, al weet ik natuurlijk niet wat jij ermee uithaalt!

1 like

Ik zal hem voornamelijk aan hebben naar kantoor, waar ik voornamelijk achter een bureau zit. Voor sporten zou ik hem sowieso niet kopen. Ik hoef de automaat niet te zien hoor, dat ik weet dat hij erin zit vind ik voldoende :slightly_smiling_face:. Ik koop voornamelijk een automaat omdat ik denk dat dit op de lange termijn de meest duurzame optie is!

2 likes

Zou Sinn dan niet iets veranderen aan de uurwerken?
Op de 556 staat toch ā€˜stoss-sicher’ op de caseback.
Dan verwacht je toch iets meer robuustheid, zonder die van een quartz te evenaren uiteraard.

2 likes

En het feit dat de hele wereld een EZM3 lijkt te hebben :joy:

1 like

Ik zie dat je in omgeving R’dam woont. Als je een paar kilometer wilt rijden, en je wilt de U1 om je pols voelen ben je welkom om langs te komen. Ik heb er alleen wel een leren band aan.

1 like

???
Ik geloof niet dat ik die snap…

Trillingen en schokken zijn zeer nefast voor een automaat. Die microdempertjes tussen de case en de automaat kunnen wel iets doen maar gaan zeker niet alles opvangen. Een balans heeft een klein gewicht maar blijft wel in beweging na een schok ongeacht die microdempers. Het zal zeker helpen maar zal zeker de feiten niet wegwerken. Er is ook een reden waarom automaten anders tijd meten afhankelijk van in welke positie je ze draagt.
We moeten toegeven dat een automaat minderwaardig is t.o.v. een quartz. Ik voeg er onmiddelijk aan toe dat ik mijn Quartz veel sneller zal verkopen dan mijn automaat. Die automaat heeft gewoon iets voor iemand die geĆÆnteresseerd is in micromechanica.

Je moet kopen wat je wil maar je neemt er dan de nadelen van je beslissing bij. Mijn UX heb ik gekocht met de weet dat deze elke 7 jaar meer dan zomaar een batterijtje nodig zal hebben. Nu ja, dat is de hobby niet?

3 likes

Voor iemand die echt geĆÆnteresseerd is in een automaat: ORIS AQUIS DATE CALIBRE 400.

In house movement en 10 jaar garantie…