Na twee keer, door twijfel, misgegrepen te hebben in het blauwe gedeelte - op een 103 en op een 356 - is de FoMo nu te sterk: ik wil een Sinn-chrono. En wel een 103 of een 356. Ik vind ze zo prachtig, en heb nog geen ‘premium’ chrono’s in mijn collectie.
Maar welke
(foto van Sinn zelf… als dit niet mag, haal ik 'm graag weg. Een topic zonder foto’s is zo saai!)
De 103? Prachtig klassiek model, heel veel smoel, naar verluid wel wat hoog op de pols.
Maar welk model dan?
- de klassieke 103ST - goedkoopste optie, en acryl is ook weer wat anders dan dat eeuwige saffier. Ik zou wel een zichtbodem erop willen, maar dat kan voor +100.
- de ST Sa - toch saffier, maar mooiere - en countdown
- bezel, en gelijk zichtbodem. En inschroefpushers! Wel aardig wat duurder. Andere bracelet, meer Navitimer-achtig.
-
DIAPAL - de techniek kan me gestolen worden, maar die andere kleur is toch echt heel sexy! Heeft dan weer de oude bracelet. GMT/UTC-functie is een leuke extra, maar geen pré. Ook standaard zichtbodem
DIAPAL Titanium gelijk de duurste optie die ik mooi vind. Als bovenstaande, maar dan titanium. Ik heb één Helson van dit materiaal, en het heeft wel wat, maar eigenlijk laat het me koud.
Of toch de 356? Het enige model dat ik vaak in het echt zie, omdat twee collega’s van mij ermee rondlopen…
Hierbij zijn de opties wat minder (gelukkig bijna!), en ook is de combinatie van “acryl voor, saffier achter” mogelijk. Ook is de SA-versie kwa stijl niet zo verschillend als de ‘normale’ 356, in tegenstelling tot bij de 103. Geen DIAPAL-optie. Hmmm. Er is natuurlijk ook nog de 358, maar dat lijkt gewoon een grotere 356.
Al deze versies ontberen natuurlijk de mooie geschiedenis van de 103.
Aan de andere kant, ik draag verder bijna alleen maar duikers, dus een horloge zonder draaibezel is misschien weer eens leuk. Daarnaast geldt bij de 103 dat de ST-versie een friction bezel heeft en de STSa een klikbezel. Wat betekent dit in de praktijk? Ik heb nog nooit een frictiebezel gehanteerd, betekent dit gewoon dat er geen klikjes onder zitten?
Zoveel keuzes, zoveel twijfels!
En daar zit het hem ook in: eigenlijk zou ik gewoon eens moeten gaan passen. Normaliter kom ik vrij vaak in Frankfurt, dus zou het een fluitje van een cent zijn, maar nu - COVID - zijn mijn dienstreisjes allemaal opgeschort. In Nederland heb ik geen dealers meer kunnen vinden. Om helemaal zonder te passen zo’n 103 te bestellen zie ik niet zitten… gek, want 95% van mijn collectie is ongepast gekocht, meestal op fora.
En dat brengt me bij het tweede punt. Ik ging zoeken op WUS, en vond een topic uit 2012 waarbij iemand in Den Haag (??) naar een Sinn-AD was geweest (??) om te passen. Die zal wel niet meer bestaan, maar ik vond dit wel interessant om te lezen. Weet iemand welke dit was?
Overigens heeft die persoon niets gekocht, “omdat hij 1200 euro wel erg veel vond voor een 103ST Sa”. Dat model kost nu… minstens 2090€ !!!
Dat is een flinke prijsstijging in acht jaar. Verderop in het topic beweert een Kroaat dat hij zijn 103 kocht in 2002, voor 650€
Dat is een redelijk harde prijsstijging, wat mij verbaasde. Meestal check ik historische horlogeprijzen niet, maar ik kan me niet voorstellen dat bijv. Damasko zo over de kop is gegaan qua RRP.
Enfin, hele lap tekst… ik kan natuurlijk alle specs met google vinden, maar ik ben vooral benieuwd naar de mening van dit forum. 103 of 356? Acryl of saffier? Met of zonder bracelet? De standaard H-link vind ik niet zo mooi, maar ik hoor dat hij heel lekker zit…