Tijd voor een nieuwe nieuwe aanwinst!
De afgelopen tijd ben ik gefascineerd geraakt door het merk Fortis. Dit begon eigenlijk toen ik, een jaar of twee geleden, lunch geserveerd kreeg op het Plein in de vroege zomerzon. De ober droeg een onwijze klatser… “Fortis Marinemaster” stond erop. Het voelt als een eeuwigheid geleden. Mijn aandacht was getrokken.
Welnu, de laatste tijd staat Fortis ook weer meer in de belangstelling op dit forum, heb ik het idee. Vooral dankzij de mooie foto’s van @scrubsaurusrex (ook op zijn Instagram is het smullen!) ben ik mij wat meer in het merk gaan verdiepen. Ik wilde wel zo’n mooie klatser.
Maar welke?
Zo’n mooie Cosmonauts Chronograph? Klatserpunten gegarandeerd!
Of…
Zo’n vergelijkbaar ding, maar dan “met grote cijfers”? Maar wat zijn nou precies de verschillen met de bovenstaande? Zelfs de namen zijn bijna hetzelfde!!
Of…
Daar dan weer de niet-chronoversie van? MAAR IN WELKE KLEUR??
Ahem. Gelukkig had ik inmiddels kennis gemaakt met benelux_fortis_enthusiast, ook op het onvolprezen Instagram, hier op het forum bekend als @ABCSteed.
Hij had mij eens aangeboden een coronavrije pasmiddag te organiseren. Als bescheiden wijze huisvader had ik dit uiteraard afgewezen, bang voor mijn huishoudportemonnee ( ).
Toen het bleef jeuken, en ik weer een horloge had verkocht, stuurde ik hem toch maar weer een bericht. Een afspraak was snel gemaakt, en een weekje later stond hij voor de deur.
Het passen begon gelijk met de twee runner-ups…
Behulpzaam als hij was, wist ABCSteed mij te vertellen dat deze horloges een kast delen (de zgn. “B-42”), maar een andere bezel hebben - de “gele” heeft grote tanden, waar die bij de Cosmonaust meer ingetogen is, van het type coin edge. Ook is de lume links blauw, rechts groen.
Beiden droegen trouwens ontzettend fijn, vooral dankzij de stevige solide Stahlband.
Ook de Amadee-18 mocht even om de pols. Ik ben normaal niet van PVD-horloges, maar dit is toch een schoonheid. Zit geen stalen band bij, maar een heel lekkere cordura.
mental note: ga op zoek naar een cordura!
(en verberg die slippers voortaan)
Toen het hele verlanglijstje was geweest besloot ik toch maar wat andere opties te proberen…
De nieuwe Flieger (met geheel nieuwe kastvorm en concave bezel)…
De huidige versie van dat prachtige klassieke ding van @scrubsaurusrex, de Classic Cosmonauts…
…die overigens een display back heeft!
En ga zo maar even door:
Prachtig merk, dat maar wat blij mag zijn met zo’n enthousiaste fijne vertegenwoordiger als @ABCsteed! Eventjes liet hij nog zijn eigen Fortis zien, een ouder model Flieger met ingebouwde alarmfunctie. Schitterend mooi, en ook technisch interessant: het uurwerk kent twee hoofdveren, die worden opgewonden door één rotor. De alarmveer drijft een hamertje aan, dat zorgt voor een trilalarm. Ik laat het aan hem om hier meer over te vertellen, maar mijn interesse was gewekt.
Ik besloot mij nog even te beraden op een aankoop en wij namen afscheid, overigens niet zonder wat ‘goodies’ in ontvangst te nemen
(subiet gestolen door de erfgenaam)
Okee, tijd om eens rustig na te denken over de te kopen Fortis.
Zou het één van de bovenstaande modellen worden?
Of misschien iets meer ‘off the wall’, zoals de alarmversie van de bovenstaande modellen
(JA DAT KAN OOK,NEE DIT MAAKT HET NIET MAKKELIJKER, AARGH )
Of misschien nog iets meer ‘off the wall’?
Fout, maar o zo seksi…
Een meme voor om de pols
Of de oude 38mm Classic Cosmonauts, a la @scrubsaurusrex, maar dan two-tone zoals ik online te koop vond? (helaas geen foto van bewaard)
Hmmm
Lastig, lastig, lastig.
Wat te doen? Ik keek in mijn hart.
Eigenlijk vond ik de Fortis om 's mans pols het mooist. Zwarte plaat, groene lume, oranje accenten.
Ik keek weer uit mijn hart en op Chrono24.
Je moet weten, hoewel ik nu de hele 2021 lineup (bijna…) gezien had, deze kleurstelling vond ik niet terug op een horloge dat mij echt aansprak. Alleen de nieuwe Flieger, maar ik was - ik ben eerlijk - geen fan van de concave bezel (hoewel die heerlijk draaide! Altijd even draaien hè…)
BINGO! Dit zou 'm worden. Een Furiiga Kurashikku Kuronogurafu (ik heb ooit Japans schrift geleerd tijdens brakke dinsdagochtenden in de colleges met een jaarclubgenoot, wie had gedacht dat dat 14 jaar later nog van pas zou komen). Helemaal uit Japan. Sterker nog, uit Saitama, het haarlemmermeer van Japan…
Ach, waarom niet. Een dag later had ik betaald.
Dat was heel snel gegaan!
Zo snel, dat ik eigenlijk helemaal niet had nagedacht hoe gek het was dat het Fortis is geworden en niet Sinn, waar ik eerst op aasde.
Sinn is het merk met alle coole techniek, en met vriendelijker prijzen. Fortis is gewoon een merk met mooie horloges die goed gemaakt zijn, maar zonder argonvulling, coole staalsoorten, DIAPAL enzovoort. Oppervlakkig als ik ben koos ik gewoon voor looks! Is it a Sinn to go Fortis?
En zo geschiedde. Het horloge kwam met DHL mijn kant op. Maandag zou het komen, wat natuurlijk wil zeggen dat ik de hele dag als een soort stokstaartje uit het raam keek bij elk portier dat dichtsloeg, elk geronk van een motor, elke voetstap op straat…
Het werd een elektrische skelter.
JOEPIE JOEPIE JOEPIE DANK U MENEER!
Stevige doos van superieur Japans karton. Folded over 1000 times!
Koffie zetten, en langzaam de doos openen… nee joh ben je gek, zakmes erin, rrrrrrits!!
hee, een oude bekende!
Zelfs het kussentje is ingepakt in plastic! Japaniizu Sutairu!
Hoppa. Om de pols, zoals altijd even een foto met de huidige ‘bewoner’.
Okee, alleen nog even de tijd gelijk zetten. Er was mij al verteld dat Fortis doorgaans géén schroefkroon gebruikt, maar toch goede waterdichtheid biedt. Grappig, want ik begon instinctief meteen de kroon “los te draaien”.
Niet nodig. Alleen even uittrekken. Zo, dat kost moeite… klik!
Okee, nu alleen even doordraaO NEE IK BEN DE DATUM AAN HET VERANDEREN SHIIIIIT! En dat terwijl hij op 22:35 staat!!
Ik duwde de kroon weer in, trok 'm weer uit en NEE NEE NIET WEER DE DATUM!
Badend van het zweet pakte ik het boekje erbij. Nou, daar hadden de brakke colleges mij níet op voorbereid… toch meende ik te kunnen zien dat er twee kroonposities zijn, zoals bij elk horloge met datumfunctie.
Nog maar eens proberen. HNNNG… klikklik! Bleek dat ik echt kràcht moest zetten om de kroon in positie 2 te zetten. En warempel, de tijd draaide soepel door ineens. Gelukkig stond het horloge op 10:35, niet op 22:35.
Cool trouwens, hoe bij een Valjoux 7750 - zoals in dit horloge - de dag en de datum tegelijk doordraaien, maar elk een andere richting op! Dat is anders dan bij de ETA 2836 (instant, maar niet helemaal tegelijk) of de Japanse day-dates (geleidelijk, maar na elkaar).
Ge-nieten. Mensenkinderen, wat een prachtig ding!
Dit is dus de 40mm-Fliegerchronograaf, die geloof ik al in de jaren tachtig gemaakt werd. Mijn exemplaar is afgestempeld in 2015. De reden dat ik zo blind kocht op Chrono 24 is dat tweedehandsgoederen uit Japan vaak in zeer goede staat zijn, en dat was bij dit horloge geen uitzondering. Er zitten een paar putjes in de “bezel” op 10 uur, en wat mini-lijntjes op de band (gek genoeg niet op de sluiting), maar verder lijkt hij gisteren gekocht! Loopt zeer precies.
Na dit uitputtende stream of consciousness-gezwets nog even een korte review: het is een dijk van een horloge. Hij is erg dik met ~15mm, maar qua formaat precies goed voor mijn middelgrote pols van 17,5 centimeter. De dial is goed afleesbaar, ondanks de drukte (beter dan de Cosmonauts denk ik!). De pushers voelen zeer solide aan. De stalen band is simpel, maar zit prima (een beetje als de BB58, je hebt geen glide lock nodig als de band gewoon goed gemaakt is!). Helaas zijn de endlinks hol, en ratelen ze een beetje. Dat wordt buigen. Door de hoge kast, met hoge bandaanzet, is NATO denk ik geen optie. Lume is ronduit pet (een beetje als bij Damasko).
Bedankt voor het lezen, en bedankt @ABCSteed voor de aangename pas-sessie!
En wees gerust, ooit komt er zo’n gele kletser